• Anonym

    Vi blir osams om hans problem med sin far, LÅNGT

    Hej,
    jag har en knepig svärfar som aldrig gillat mig och som uppför sig ganska respektlöst mot mig. Han bor i en annan stad men kommer gärna och hälsar på någon gång varannan till varje månad och struntar i våra regler och rutiner. Min make tycker synd om sin pappa som lever mycket ensam eftersom han lätt blir osams med folk och aldrig förlåter någon. Det är hans sätt, han har alltid rätt osv eller också kan det vara. När svärfar är hos oss drar sig maken undan och jag känner mig ofta ensam och tjatig med barnen i alla konflikter som uppstår eftersom inga regler ska gälla när han är på besök.

    Sist han hälsade på blev han så arg på mig att han åkte hem och nu är så klart min man väldigt ledsen eftersom hans pappa aldrig kommer komma till oss mer. Jag känner mig lite lättad och ser inte att vi inte kan lösa det så att barnen kan träffa farfar hos honom. MEN, min man och jag kan inte prata om det här. Vi blir arga på varandra i stället. Jag tycker att problemet ligger mellan maken och hans pappa men maken tycker att det ligger mellan mig och svärfar.

    Hur kan vi som ett par komma runt det och vad ska vi göra för att "lösa" situationen? Tacksam för svar, F

  • Svar på tråden Vi blir osams om hans problem med sin far, LÅNGT
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Jag skulle vilja flytta fokus till relationen mellan dig och din man. Ni två behöver komma överens om hur ni tillsammans skall förhålla er till din mans far. Han måste naturligtvis respektera de regler som gäller hemma hos er, det är en självklarhet. Det blir inte bra att din man drar sig undan i förhållande till sin far och låter dig ta ansvaret. Förmodligen har han dåliga erfarenheter av hur det är att resonera med sin far som kan förklara detta beteeende. Det är emellertid viktigt att din man flyttar fram positionerna, både för sin egen självrespekt och för att värna om dig och er relation. 

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vi blir osams om hans problem med sin far, LÅNGT