• Carlskåne

    Trist förhållande - och nu har jag träffat en annan

    Hej,
    detta är kanske en klassiker, men jag är helt rådvill och uppskattar väldigt mycket om jag får lite tankar från någon annan.
    Jag är en kille på 36 som har en relation sen 10 år. Vi har små barn och fint hus, vänner och ett bra liv.
    MEN:
    Jag har med min sambo aldrig känt att det är "kvinnan i mitt liv", men det har varit tillräckligt bra för att ändå fortsätta. Jag älskar henne, hon har ett stort och gott hjärta. Vi bråkar sällan, har trevligt tillsammans, har alltid saker att prata om, ger mycket tid tillsammans till våra barn, men vi har utvecklats åt olika håll. Det känns som vi lever olika liv - parallella liv, liksom bredvid varandra, inte MED varandra.
    Under åren har jag utvecklats mycket med mitt jobb och blivit "framgångsrik", har massor med kontakter, resor och pengar. Min sambo däremot har varit arbetslös i flera perioder och har mest blivit en hemmatjej som inte bryr sig om utseendet eller klädstil eller nåt. Hon är dessutom ganska ointresserad av sex och har alltid varit. Vi har sex typ en gång om året vilket såklart är alldeles för lite!!
    Jag har inte nöjt mig med det utan har under hela relationen träffat andra kvinnor vid sidan om och varit otrogen massor av gånger. Det är fel, det är inget jag är stolt över, men jag har ändå gjort det. Hon är helt ovetande om detta.

    Sedan en tid tillbaka har jag träffat en annan kvinna - Johanna - som det känns väldigt bra med på väldigt många olika plan. Intellektuellt, sexuellt, socialt, etc. Jag skulle absolut kunna satsa på henne och leva lyckligt med henne. Vi matchar varandra mycket bättre än vad min sambo och jag gör. Jag tror hon kan vara just "kvinnan i mitt liv"

    Nu tänker jag såhär: På ett sätt borde jag bara lämna min befintliga relation eftersom jag har varit otrogen och oärlig mot henne. Hon förtjänar en man som respekterar henne och som inte är otrogen och som passar henne bättre. Då skulle jag gå in i relation med min "nya" och förmodligen ha en livskamrat som passar mig bättre. Det skulle dock innebära att barnen får skilda föräldrar med allt vad det innebär.

    Alternativ två är att jag skärper mig och slutar vara otrogen!  Att jag faktiskt ger min fina sambo och min familj en ärligt chans. Jag går mer än gärna till psykolog och jobbar med mig själv för att bli av med mitt destruktiva beteende. Men jag är ändå osäker på om min befintliga sambo är kvinnan i mitt liv. Kanske kan vi hitta en kärlek tillsammans...

  • Svar på tråden Trist förhållande - och nu har jag träffat en annan
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Jag tror att det är klokt om du tar en sak i taget. Du lever med din sambo och ni har ett bra liv på många sätt men lever parallella liv. Du bör fundera över och prata med henne om hur ni har det tillsammans för att ta reda på om ni kan förändra saker i er relation så att du blir mer nöjd med den. Det är naturligtvis ett stort problem hur du skall hantera alla dina otroheter om du fortsätter tillsammans med din sambo. Er relation skulle nog inte tåla att sanningen kom fram men det faktum att du varit otrogen så många gånger skapar en brist på tillit och närhet mellan er. Du bör nog ordentligt fråga dig vad som är viktigt för dig i en relation och hur öppen och nära du vågar vara en partner. Om du kommer fram till att du vill bryta upp från din befintliga relation på grund av att den inte är rätt för dig öppnar sig nya möjligheter men det är inte säkert att den nya kvinna du träffat är den du kommer att leva med. Det vet man aldrig i en sådan här situation. Du har satt dig i en ganska svår situation som skapat ett avstånd mellan dig och din sambo och kanske gjort det omöjligt att reparera er relation på ett uppriktigt sätt. Det är inte ärlilgt, varken mot dig själv eller din sambo att fortsätta så här.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Trist förhållande - och nu har jag träffat en annan