• myone

    Kan han adoptera?

    Jag är ensamstående, och har ensam vårdnad. Barnets bio pappa finns inte mer än på ett papper. Har varken pratat med honom eller sett honom sen dagen jag fick pos grav test, (av många anledningar). Jag är tillsammans med en underbar kille, som ser min son som sin egen, och är verkligen den pappa jag önskar till mitt barn. Finns möjligheterna att han faktiskt skulle kunna få adoptera honom? Hur går man tillväga och vad finns det för "krav"? Har försökt leta på internet, men det är ju en hel djungel.

  • Svar på tråden Kan han adoptera?
  • myone

    Så man får bara adoptera om man är gift? Suck. Vilken löjlig regel. Är ju inte mer säkert att man håller ihop bara för att man har en ring på fingret.

    Men, ska höra med familjerätten 

  • en glad

    Ni skall vara gifta för att få adoptera tillsammans. Är ni inte gifta försvinner din juridiska koppling till barnet om mannen adopterar. Han blir ensam förälder.

    Det är också svårt att genomföra en adoption utan att det biologiska pappan säger ok, även om han inte har del i vårdnaden.

    När ni är gifta kan ni ansöka om styvbarnsadoption dirket hos tingsrätten.     

Svar på tråden Kan han adoptera?