• Anonym
    Äldre 23 May 08:56
    13094 visningar
    3 svar
    3
    13094

    Blottade tandhalsar och tandblekning

    Överallt läser jag att det inte är bra att bleka tänderna om man har blottade tandhalsar, vilket jag såklart har. Betyder det att jag aldrig kommer kunna bleka tänderna eller finns det något de kan göra åt tandhalsarna? Tandköttet lär ju inte växa tillbaka.

  • Svar på tråden Blottade tandhalsar och tandblekning
  • Kjellg­ren
    Äldre 23 May 09:02
    #1

    Du måste prata med din tandläkare för bästa svar, jag ska försöka svara ändå.

    Om tandhalsarna inte isar och har varit blottade länge kan det funka att bleka, ev får man anpassa blekskenan så gelen inte kommer på tandhalsen eller tandköttet. Du ska alltså INTE bleka med några hemmaprodukter eller egentillverkade skenor!

    Oavsett hur du bleker (om du kan bleka alls) så ökar risken för skador. I första hand isningar men även risken för att du får rotfylla tänder pga nerven i tanden dör/blir inflammerad ökar (även om den risken inte är stor). 

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 May 09:05
    #2
    Kjellgren skrev 2012-05-23 09:02:12 följande:
    Du måste prata med din tandläkare för bästa svar, jag ska försöka svara ändå.

    Om tandhalsarna inte isar och har varit blottade länge kan det funka att bleka, ev får man anpassa blekskenan så gelen inte kommer på tandhalsen eller tandköttet. Du ska alltså INTE bleka med några hemmaprodukter eller egentillverkade skenor!

    Oavsett hur du bleker (om du kan bleka alls) så ökar risken för skador. I första hand isningar men även risken för att du får rotfylla tänder pga nerven i tanden dör/blir inflammerad ökar (även om den risken inte är stor). 
    Tack för ditt svar! Jag har inga besvär med tandhalsarna så då är det kanske inte kört ändå. Är det kanske skonsammare att bleka med laser än med gel?
  • Kjellg­ren
    Äldre 23 May 09:07
    #3
    Anonym skrev 2012-05-23 09:05:02 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har inga besvär med tandhalsarna så då är det kanske inte kört ändå. Är det kanske skonsammare att bleka med laser än med gel?
    Gel på natten är det skonsammaste - och långsammaste - sättet att bleka tänderna. Men din tandläkare kan säga mer om vad som passar dig bäst.
Svar på tråden Blottade tandhalsar och tandblekning