Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vi som blir snygga av periodisk fasta

    Ons 23 maj 2012 11:34 Läst 19481 gånger Totalt 39 svar
    Ons 23 maj 2012 11:34

    Jag har själv gått på periodisk fasta nu i 1,5 år cirka. Gick först ner nästan 30 kilo och har därefter byggt upp lite muskelmassa. Runt 5-6 kilo kvalitet.
    För mig fungerar det utmärkt. Kombinerar det med högproteinkost, fast givetvis med inslag av kolhydrater eftersom det är gott och bra.

    Det är tämligen okomplicerat just när man går ner i vikt. Följer man konceptet blir man i princip inte hungrig och kombinerat med mycket kött när man väl äter så orkar man inte äta annat än underskott.

    När man ska bygga muskler krävs det mer. Då måste man mentalt vara redo att äta "skitmat" nästan dagligen för att få i sig nog stor energimängd. Har man inget emot att äta hamburgare regelbundet när man bygger upp sig är det däremot perfekt.

    Sida med svensk information.


    Sida med engelsk information.       

            
    Diskussionsunderlag:

    Har du testat periodisk fasta?

    Kan du tänka dig att göra det?

    Tråden fungerar ju givetvis även som underlag för diskussioner runt dieten/konceptet och som ett forum för att ställa frågor och få hjälp med sin egen periodiska fasta.

    Någon annan som kör?          

  • Ons 23 maj 2012 11:36 #1

    Jag kör periodisk fasta ibland (16/8) men jag äter LCHF och skippar då kolhydraterna. Tränar ändå runt fyra-fem gånger i veckan och det funkar bra.


    You know nothing, Jon Snow
  • Ons 23 maj 2012 11:37 #2

    Jag kör enligt periodisk fasta.
    För mig fungerar det över förväntan när det gäller kroppslig utveckling.
    Hungern var ett problem dag två. Efter det inte några problem.

    Håller med om att det ibland är svårt att äta nog mycket under sin period. Speciellt när man är som mig och gärna vill äta hälsosamt och mycket kycklingfilé.

    Brukar dock äta ostkaka och liknande som efterrätt nästan dagligen.  

  • Ons 23 maj 2012 15:11 #3

    Mellan vilka tider kör ni fastan?

  • Ons 23 maj 2012 16:26 #4

    20.00-12.00


    You know nothing, Jon Snow
  • Ons 23 maj 2012 16:54 #5
    SoStylish skrev 2012-05-23 15:11:05 följande:
    Mellan vilka tider kör ni fastan?

    Jag äter klockan 18-20:30 cirka och därefter fasta till dagen efter.
    På träningsdagar bryts fastan runt 17:00 med BCAA, träning till 18 och därefter mat fram till 20:30.

    Jag har medvetet kortat av min ätperiod i syfte att eventuella misstag och förseningar i planeringen inte ska ha någon betydelse.
    Även på träningsdagar är ju min ätperiod kortare än i det som kan ses som mall för periodisk fasta.

    Jag har fått jättebra resultat. Initialt, när jag bara åt med ögonmått, hände det också mer än vanligt. Nu när jag räknar energi så känns det som att allt jag planerar och utför faktiskt ger utslag i praktiken också.

    Jag kombinerar inte min PF med LCHF eller liknande eftersom jag finner det onödigt. Däremot ligger jag runt 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt, så jag ligger högt på protein, äter kolhydrater efter träningen och bryr mig inte specifikt om fettet.
    Det som är centralt är proteinnivån och energimängden, resten kommer ändå i mängder som är okej.

    Omega3 och BCAA är enda tillskotten jag känner ett behov av.            
  • Ons 23 maj 2012 22:40 #6
    Bisarr skrev 2012-05-23 16:54:03 följande:
    Jag äter klockan 18-20:30 cirka och därefter fasta till dagen efter.
    På träningsdagar bryts fastan runt 17:00 med BCAA, träning till 18 och därefter mat fram till 20:30.

    Jag har medvetet kortat av min ätperiod i syfte att eventuella misstag och förseningar i planeringen inte ska ha någon betydelse.
    Även på träningsdagar är ju min ätperiod kortare än i det som kan ses som mall för periodisk fasta.

    Jag har fått jättebra resultat. Initialt, när jag bara åt med ögonmått, hände det också mer än vanligt. Nu när jag räknar energi så känns det som att allt jag planerar och utför faktiskt ger utslag i praktiken också.

    Jag kombinerar inte min PF med LCHF eller liknande eftersom jag finner det onödigt. Däremot ligger jag runt 2-3 gram protein per kilo kroppsvikt, så jag ligger högt på protein, äter kolhydrater efter träningen och bryr mig inte specifikt om fettet.
    Det som är centralt är proteinnivån och energimängden, resten kommer ändå i mängder som är okej.

    Omega3 och BCAA är enda tillskotten jag känner ett behov av.            
    Tack för svaret! Jag har kikat lite på det här med periodisk fasta och är lite sugen på att testa. Jag tänkte först att  jag skulle fasta mellan 20.00 - 12.00. Nackdelen är att jag alltid tränar 07.00 på mornarna och då är det lite jobbigt och heller inte helt optimalt att vänta ända till klockan 12.00 med att inta något (jag vill ju ta min proteinshake efter träningen t.ex.). Får klura lite på ett bra upplägg här! :)
  • Sön 27 maj 2012 18:02 #7
    SoStylish skrev 2012-05-23 22:40:14 följande:
    Tack för svaret! Jag har kikat lite på det här med periodisk fasta och är lite sugen på att testa. Jag tänkte först att  jag skulle fasta mellan 20.00 - 12.00. Nackdelen är att jag alltid tränar 07.00 på mornarna och då är det lite jobbigt och heller inte helt optimalt att vänta ända till klockan 12.00 med att inta något (jag vill ju ta min proteinshake efter träningen t.ex.). Får klura lite på ett bra upplägg här! :)

    Jag skulle säga att det vore direkt jättedåligt att träna 07:00 utan att bryta fastan och sen gå till klockan 12:00 utan mat.
    Det finns ju bara två alternativ:
    1. Skjut på träningen.
    2. Lägg ätfönstret tidigare.

    Det tredje alternativet är så klart att skita i periodisk fasta helt. Fast det kanske vore dumt om du trivs med det.
    Fastan måste i princip brytas i samband med träning anser jag.

    Själv tar jag gärna BCAA/EAA före och efter träning på PF och det räknar jag som att bryta fastan.         
  • Sön 27 maj 2012 21:16 #8

    Jag är jättesugen på att testa att fasta mellan 20-12. Har avslutat en 10-dagarsfasta för ett par veckor sedan och mår toppen av det och vill gärna få in fastan i vardagen. Funderar på ett dygn i veckan, men ska nog testa att skippa frukosten istället, känns som att det passar bättre in i min vardag.

    Jag tränar ofta kl 12.30, ska jag bryta fastan 1 timme innan med ett litet mellanmål och sen lunch efter passet eller är det bättre att bryta fastan efter träningen? Passet är ganska fysiskt. 

  • Mån 28 maj 2012 15:14 #9

    Jag har nu läst om periodisk fasta men inte förstått.

    Äter man i flera timmar? Det verkar ju jättejobbigt.

    Hur länge behöver matuppehållet vara för att det ska kallas för "fasta", egentligen? För mig känns det främmande att kalla det för fasta om man bara struntar i att äta en dag, eller några timmar på en dag.

  • Artemi­s
    Visa endast
    Mån 28 maj 2012 15:28 #10

    Jag har testat detta för ett par år sedan. Visste inte att det kallades periodisk fasta och var ett begrepp då. Jag åt sista målet vid 18:00 och åt inte förrän kl 12:00 dagen efter. Mådde jättebra av detta. Ska nog göra det igen när jag fått mitt barn, är gravid nu och mår konstant illa så jag kan inte göra annat än småäta hela tiden. *ogillar*

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll