• Bisarr
    Äldre 23 May 11:34
    29721 visningar
    39 svar
    39
    29721

    Vi som blir snygga av periodisk fasta

    Jag har själv gått på periodisk fasta nu i 1,5 år cirka. Gick först ner nästan 30 kilo och har därefter byggt upp lite muskelmassa. Runt 5-6 kilo kvalitet.
    För mig fungerar det utmärkt. Kombinerar det med högproteinkost, fast givetvis med inslag av kolhydrater eftersom det är gott och bra.

    Det är tämligen okomplicerat just när man går ner i vikt. Följer man konceptet blir man i princip inte hungrig och kombinerat med mycket kött när man väl äter så orkar man inte äta annat än underskott.

    När man ska bygga muskler krävs det mer. Då måste man mentalt vara redo att äta "skitmat" nästan dagligen för att få i sig nog stor energimängd. Har man inget emot att äta hamburgare regelbundet när man bygger upp sig är det däremot perfekt.

    Sida med svensk information.


    Sida med engelsk information.       

            
    Diskussionsunderlag:

    Har du testat periodisk fasta?

    Kan du tänka dig att göra det?

    Tråden fungerar ju givetvis även som underlag för diskussioner runt dieten/konceptet och som ett forum för att ställa frågor och få hjälp med sin egen periodiska fasta.

    Någon annan som kör?          

  • Svar på tråden Vi som blir snygga av periodisk fasta
  • Äldre 28 May 17:15
    #11

    intressant...men har ni gått ner nåt när ni ätit såhär? måste det vara hårdträning?

  • Äldre 28 May 23:14
    #12
    Sidika skrev 2012-05-28 17:15:04 följande:
    intressant...men har ni gått ner nåt när ni ätit såhär? måste det vara hårdträning?
    Träning behövs aldrig för viktnedgång eller fettförlust.
    Träning används för att behålla muskelmassa.
     
  • Äldre 28 May 23:16
    #13
    Mme skrev 2012-05-27 21:16:57 följande:
    Jag är jättesugen på att testa att fasta mellan 20-12. Har avslutat en 10-dagarsfasta för ett par veckor sedan och mår toppen av det och vill gärna få in fastan i vardagen. Funderar på ett dygn i veckan, men ska nog testa att skippa frukosten istället, känns som att det passar bättre in i min vardag.

    Jag tränar ofta kl 12.30, ska jag bryta fastan 1 timme innan med ett litet mellanmål och sen lunch efter passet eller är det bättre att bryta fastan efter träningen? Passet är ganska fysiskt. 
    Jag skulle inte rekommendera att fasta en dag i veckan.
    Regelbundenhet är viktigast om man inte vill fiffla med blodsockret. Kroppen tar ju 80 timmar på sig att ställa om sig till ny ätrytm. 
  • Äldre 29 May 13:19
    #14
    Sandra 743 skrev 2012-05-28 23:14:38 följande:
    Träning behövs aldrig för viktnedgång eller fettförlust.
    Träning används för att behålla muskelmassa.
    ok nä det är sant. Men vilka resultat kan man förvänta sig av denna metoden?
    Låter för enkelt för att vara sant nämligen :)
  • Äldre 29 May 14:17
    #15

    Äntligen något som faktiskt verkar vettigt! Jag tror det skulle passa mig perfekt faktiskt.
    Men jag tänkte bara höra, det är ju en sak att googla och få upp all möjlig skit... Men är det någon, som har mer koll, som har något tips på någon bra hemsida/forum/bok/whatever med mer, bra information som är skrivet av människor som verkligen har koll och erfarenhet av det liksom?

    Jag har testat det mesta, men det är inte förrens nu när jag har börjat sluta äta så ofta som det faktiskt händer nånting och jag faktiskt börjar gå ner lite. Men jag skulle såklart behöva en riktigt bra struktur på det så jag vet att jag gör rätt :)
    Det jag framför allt tycker är svårt att hitta info om är själva maten. Vissa kombinerar med LCHF, vissa inte och det är väl inte det största problemet, utan snarare hur mycket man bör ligga på under ätperioden? Helt enkelt, hur mycket ska man äta? Det är ju en sak att äta tills man är mätt, och en sak att veta att man får i sig tillräckligt av allt för att kroppen ska må bra. Eller tänker jag fel?

  • Bisarr
    Äldre 4 Jun 13:07
    #16
    plankton skrev 2012-05-29 14:17:22 följande:
    Äntligen något som faktiskt verkar vettigt! Jag tror det skulle passa mig perfekt faktiskt.
    Men jag tänkte bara höra, det är ju en sak att googla och få upp all möjlig skit... Men är det någon, som har mer koll, som har något tips på någon bra hemsida/forum/bok/whatever med mer, bra information som är skrivet av människor som verkligen har koll och erfarenhet av det liksom?

    Jag har testat det mesta, men det är inte förrens nu när jag har börjat sluta äta så ofta som det faktiskt händer nånting och jag faktiskt börjar gå ner lite. Men jag skulle såklart behöva en riktigt bra struktur på det så jag vet att jag gör rätt :)
    Det jag framför allt tycker är svårt att hitta info om är själva maten. Vissa kombinerar med LCHF, vissa inte och det är väl inte det största problemet, utan snarare hur mycket man bör ligga på under ätperioden? Helt enkelt, hur mycket ska man äta? Det är ju en sak att äta tills man är mätt, och en sak att veta att man får i sig tillräckligt av allt för att kroppen ska må bra. Eller tänker jag fel?
    http://www.facebook.com/#!/Styrketraning
    Den som har den gruppen kör PF.
    Tror en stor del av vetskapen kommer från Martin Berkhan. Martin är dock lite svår att ha att göra med.

    Facebook-gruppen där borde kunna ge dig en del hjälp och uppslag.
  • Äldre 4 Jun 13:15
    #17
      
    Har du testat periodisk fasta?
    - Nej. Det han väl ha blivit så vissa dagar men det är inget jag kör medvetet.

    Kan du tänka dig att göra det?
    - Absolut om jag ville ner i vikt eller testa av någon annan anledning. Det skulle inte vara främmande för mig att pröva.
  • Bisarr
    Äldre 4 Jun 13:25
    #18
    Gladskit skrev 2012-06-04 13:15:08 följande:
    Har du testat periodisk fasta?
    - Nej. Det han väl ha blivit så vissa dagar men det är inget jag kör medvetet.

    Kan du tänka dig att göra det?
    - Absolut om jag ville ner i vikt eller testa av någon annan anledning. Det skulle inte vara främmande för mig att pröva.
    Man bör hålla sig till konceptet längre än vissa dagar för att få ut positiva erfarenheter av det.
    Kroppens omställning till en annan regelbundenhet tar lite tid, så det är dumt att trixa med det om man inte ska hålla det. =)
  • Äldre 4 Jun 13:49
    #19
    Bisarr skrev 2012-06-04 13:25:41 följande:
    Man bör hålla sig till konceptet längre än vissa dagar för att få ut positiva erfarenheter av det.
    Kroppens omställning till en annan regelbundenhet tar lite tid, så det är dumt att trixa med det om man inte ska hålla det. =)
    Nej absolut, det förstår jag med.
    Jag menar bara att det kanske har blivit så när jag helt enkelt inte varit hungrig förrän vid lunchtid vissa dagar. Jag kör LCHF och har man då ätit middag eller något litet hyfsat sent kvällen innan har det ibland inte blivit någon regelrätt frukost utan jag har inte ätit förrän vid lunch. Alltså mer som ofrivillig fasta.
    Det är inget jag sysslar med regelbundet!
  • Bisarr
    Äldre 4 Jun 14:19
    #20
    Gladskit skrev 2012-06-04 13:49:10 följande:
    Nej absolut, det förstår jag med.
    Jag menar bara att det kanske har blivit så när jag helt enkelt inte varit hungrig förrän vid lunchtid vissa dagar. Jag kör LCHF och har man då ätit middag eller något litet hyfsat sent kvällen innan har det ibland inte blivit någon regelrätt frukost utan jag har inte ätit förrän vid lunch. Alltså mer som ofrivillig fasta.
    Det är inget jag sysslar med regelbundet!
    Ok. Om du ska ha någon längre sammanhängande period av nykterhet kan du ju testa LCHF kombinerat med PF. Testa även att räkna på energin och lägga dig rätt i förhållande till hur du vill utvecklas.
    Tror du kommer bli överraskad över hur kroppen tvingas lyda dig. =)
Svar på tråden Vi som blir snygga av periodisk fasta