• Mariohn

    Kan din sexåring följande...

    Frågan riktar sig till dig som har en sexåring eller någon gång har haft det. Kan ditt barn några bokstäver eller siffror?

    Frågan är inte om ditt barn kan skriva och läsa flytande eller rabbla alfabetet och multiplikationstabellen. Frågan är kort och gott om din sexåring kan/kunde känna igen några bokstäver och siffror. 


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan din sexåring följande...
  • KiaL

    Ja min dotter(eller alla mina barn) som nu är 6 kan alla siffror och bokstäver och mer därtill och det är väl det mest normala antar jag. För oftast så börjar de väl leka med bokstäver och siffror redan på förskolan...

  • Snöviolen

    Kan säga att min äldsta son inte kan skriva sitt namn för hand, men på datorn kan han göra det. Får lov att börja träna honom på det.

  • tahira

    Ja, det har han kunnat i många år.

    (Han kan alfabetet, skriva vissa ord, läsa flytande på engelska och ganska bra på svenska. Och har kan räkna hur bra som helst, multiplikation, procent, division m.m. Det låter helt vansinnigt att en frisk sexåring inte skulle ha någon koll på bokstäver och siffror alls).


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Dr Mupp

    Alltså mina två älsta ungar var bland de sena ungarna i förskoleklass och ettan. De var med andra ord inte läskkunniga men självklart kunde de nästan alla bokstäver och kunde skriva sitt namn, några enkla ord och så kunde de siffrorna.

    Min femåring kan skriva sitt namn, kan de flesta bokstäver och kan siffrorna (men tappar ofta 7:an när han ska räkna), han är lite mer åt det sena hållet. Finns ju trots allt femåringar som läser flytande. 
     


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Furstinna

    Hmm. kan alla bokstäver och skriva kortare ord och bokstavera ord högt. Kan räkna lättare tal under 20, alla siffror, räkna till 39 (dålig dock på övergången från typ 29-30) men hon är 4 år. En sexåring borde väl kunna men har barnet inte visat ngt intresse och föräldrarna inte engagerat sig i just detta kanske det är normal? Eller?

  • Momat

    Min 3,5-åring kan räkna till 20, enklare huvudräkning (t.ex. om du har två bilar och storasyster ger dig en till, hur många har du då?), han vet skillnad mellan höger o vänster, han kan skriva sitt och storasysters namn, han kan namnge samtliga bokstäver i alfabetet, han kan läsa familjens man och enklare ord som MAT eller HEJ om de är skrivna med stora bokstäver. Han vet vad alla färger heter (med undantag för ovanligare nyanser) och vet att om man blandar gult o blått så blir det grönt osv.

    Storasyster, som nu är tonåring, var jättetidig med allt så det kanske inte är så bra att jämföra med henne (hon läste Mamma Mu-böcker själv och kunde skriva hela meningar då hon var 4).

    Jag tycker inte att det är normalt att en 6-åring inte kan dessa saker, och skulle vara väldigt orolig om det var mina barn som inte kunde det.

  • Momat
    Momat skrev 2012-05-24 08:38:20 följande:
    Min 3,5-åring kan räkna till 20, enklare huvudräkning (t.ex. om du har två bilar och storasyster ger dig en till, hur många har du då?), han vet skillnad mellan höger o vänster, han kan skriva sitt och storasysters namn, han kan namnge samtliga bokstäver i alfabetet, han kan läsa familjens man och enklare ord som MAT eller HEJ om de är skrivna med stora bokstäver. Han vet vad alla färger heter (med undantag för ovanligare nyanser) och vet att om man blandar gult o blått så blir det grönt osv.

    Storasyster, som nu är tonåring, var jättetidig med allt så det kanske inte är så bra att jämföra med henne (hon läste Mamma Mu-böcker själv och kunde skriva hela meningar då hon var 4).

    Jag tycker inte att det är normalt att en 6-åring inte kan dessa saker, och skulle vara väldigt orolig om det var mina barn som inte kunde det.
    Familjens namn, skulle det stå där.
  • Dida

    Helt OT!

    Marihon, såg i den andra tråden att ni skrivit om dyskalkyi. Jag tror att jag har (lider av eller vad säger man?) det också. Lustigt nog så googlade jag igår på ifall man kan ha "mattedysleksi" och så såg jag detta idag. Här är en länk till ett test som är framtaget av neuropsykologen Björn Adler, som har forskat i just det här.

    Jag svarade ja på alla frågor utom 2... 

Svar på tråden Kan din sexåring följande...