• Äldre 25 May 21:04
    19307 visningar
    13 svar
    13
    19307

    Sköldkörtelproblem och gravid... så orolig!!

    Hej!

    Är så orolig och känner mig så dum!

    Var på inskrivning idag, är i vecka 13, min andra graviditet.. När barnmorskan frågade om hur jag mått förklarade jag att det värsta varit att jag varit så himla trött, nedstämd och frusen... Vilket hon reagerade på en gång på och sa att det kunde vara sköldkörteln som krånglade.... Hennes kommentar var: "du har inte funderat på att kolla upp det här för längesen?" som att jag borde vetat att det inte var normalt!  Och nu efter att jag läst om sjukdomen så förstår jag allvaret..

    Känner mig så j*vla dum som inte sökt hjälp... har verkligen funderat över om det verkligen kan vara normalt att vara så trött som jag är.. somnar vid 7-8 varje kväll :O

    Är det nån som vet nåt om detta?
    och hur stor risken är att det blivit skador på fostret om det nu är så att jag har väldigt dåliga värden?

     (har inte fått provsvaren än men är ganska säker på att de kommer vara dåliga :( .)

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Sköldkörtelproblem och gravid... så orolig!!
  • pixie mason
    Äldre 25 May 21:13
    #1

    Jag hade fel på min sköldkörtel när ja vänta sonen men han är det inget fel på.

    Du kommer få levaxin om du behöver och då kommer du snart må bättre.

    Och din bm verkar ju vara elak för trötthet som är extrem är ju det vanligaste symptomet på att man är gravid.

    Så inte konstigt du inte kollat upp det tidigare.

    Men försök inte oroa dig så mkt.

  • Äldre 25 May 21:28
    #2

    Skönt att höra! :)
    När fick du veta att du hade fel på sköldkörteln?
    gick du obehandlad nån tid?
    Verkar som den värsta tiden att gå obehandlad är till ca v. 12.. alltså redan passerat.. :(

    Du har ju rätt.. borde försöka att inte oroa mig.. Bara väldigt svårt.. vet inte hur jag ska kunna komma över att jag kan ha orsakat skador på fostret bara för att jag inte orkade ta tag i att gå o kolla upp det... har länge känt på mig att nåt inte står rätt till :(

  • Äldre 25 May 22:47
    #3

    Jag fick sköldkörtelproblem konstaterat under graviditeten, och behandlades sen.Pojken min mår fint! Jag hade också läst en massa skräckhistorier på nätet-det är farligt det där;)

  • Äldre 26 May 11:04
    #4

    Skönt att höra att det kan gå bra ändå! :)

    Ja, att läsa på nätet brukar oroa mer än lugna faktiskt :/ Dock måste det ju nästan ligga nåt i allt då det står lika på så många ställen :/ Därför det är intressant att höra från dom som varit med om det på riktigt :)

  • pixie mason
    Äldre 26 May 12:44
    #5

    jag gick obehandlad under hela min grav för ingen tog min trötthet och slöhet på allvar. det upptäcktes flera månader efter sonen va född men eftersom ja hade så himla låga värden sa läkaren att ja haft det under jätte lång tid.. men nu har ja mediciner och mår mycket bättre =)

    det finns massa skräckhistorier men läs dom inte för det kommer bara göra dig stressad utan vänta på dina provsvarer och visar det sig att du har fel på sköldkörteln finns det tack o lov mediciner som kommer hjälpa dig så du slipper gå runt i denna eviga dimma av trötthet :D

  • Vijja
    Äldre 28 May 10:21
    #6

    Hej!
    Jag är gravid i v.10+4 och har också varit extremt trött, frusen och håglös. Blev orolig och krävde sköldkörtelprover på MVC i v.8, men allt såg bra ut. Förhoppningsvis är det likadant för dig!!

  • Äldre 28 May 11:27
    #7

    Åh ja jag hoppas verkligen att det inte är nåt....
    Min barnmorskemottagning har telefontid 1,5 timma per dag och det är omöjligt att ta sig fram!
    försöker ringa för att få veta mina provsvar...

    nån som vet om det tar lång tid att analysera ett sånt här prov? så jag ska förbereda mig på att vänta i veckor?

  • Vijja
    Äldre 29 May 08:38
    #8

    Det brukar gå snabbt med provsvaren! Jag fick besked efter 3 dagar. Hoppas att allt ser bra ut för dig!!!

  • pixie mason
    Äldre 29 May 20:20
    #9

    Proverna får du svar på inom en vecka men brukar inte ta mer än 2-3 dagar.

  • Triss
    Äldre 30 May 10:46
    #10

    Hej!

    Jag är gravid för tredje gången och drabbas av underfunktion på sköldkörteln varje gång. Detta har upptäckts vid v10-12 av då barnmorskorna hävdat att det man inte får tillförlitliga svar innan dess ändå.

    Första graviditeten kom detta som en chock, jag googlade och läste allt på nätet och blev livrädd som du, att gå obehandlad de första 12 veckorna verkade vara katastrof! Jag tror att man skall ha riktigt dåliga värden för att det skall påverka fostret dock, jag iaf fått 2 friska barn och är faktiskt denna 3e gång inte speciellt orolig att fostret skall vara påverkat!

    Provsvar har nog dröjt ca en vecka, kom ihåg bara att följa upp med nya prover efter att du börjat med levaxin, jag behövt justera levaxinet ett par ggr under varje graviditet. Efter förlossning har jag slutat med levaxinet och proverna visar 2 veckor senare att underfunktionen upphört, jag har heller inte haft svårt att bli gravid (vilket ju är vanligt vid sköldkörtelproblem).

    Hoppas det lugnar lite!          

  • Äldre 30 May 12:29
    #11

    Tack så mycket för svar!

    ja det verkar som du säger behövas ganska mycket för att det ska medföra skador.. som tur va!

    Igår mailade min barnmorska mig och sa att mina provsvar var normala!!
    En sån lättnad! Pjuuh!

  • Ova
    Äldre 13 Jun 15:33
    #12

    Blir lite lugnad av att läsa detta. JAg har precis fått diagnosen och är i v.14. Jag har hyperemesis och kände mig lite hypokondrisk då jag bad dem att testa sköldkörteln för att jag är så trött och frusen, vilket inte är så konstigt när man mår illa och kräks och är gravid. Idag fick jag dock ett brev med att jag ska börja med Levaxin och att jag får ringa om jag har några frågor.

  • V10
    Äldre 15 Nov 18:42
    #13

    www.internetmedicin.se/page.aspx

    Här finns en del info. Verkar som fosterskador är ovanligt om tsh ligger under 10 trots referens ärende på 0,2-3,0. Själv har jag 8,4 å har fått höja levaxin dosen rejält, hoppas det hjälper.

Svar på tråden Sköldkörtelproblem och gravid... så orolig!!