• Äldre 26 May 10:25
    21703 visningar
    20 svar
    20
    21703

    Flytta till Malta?

    Min sambo är maltes och jag är svensk. Nu ska vi snart ha barn och efter flera års runtflyttande känner vi båda att det är dags att "bli vuxna" och stanna på ett ställe (ett land) under en längre tid. Vi bor i hyreslägenhet och har mest tillfälliga möbler då vi inte velat köpa något bättre då vi inte vet om vi ska vara kvar i landet och så vidare.

    Men med barn vill vi inte ha det så, vi vill bo permanent, köpa hus och ha ett vanligt familjeliv. Frågan är vart, oavsett var vi bor (det är Malta eller Sverige som gäller) kommer den ena av oss vara väldigt långt borta från sin familj och bo i ett land där vi inte kan språket.

    Är det någon som har bott på Malta med småbarn och kan berätta lite om hur det fungerar? Jag har varit där många gånger och min sambo kan naturligtvis berätta mycket hur det är att bo och växa upp där, men eftersom vi inte alls har samma referensramar är det så svårt att tolka hur det egentligen är.

    Dagis, sjukvård, skola, jobbmöjligheter, språksvårigheter och sånt, är det någon som kan berätta något? Och boende, hur är husen egentligen? Jag har varit i många maltesiska hus men mest hos äldre släktingar i gamla, omoderna hus, jag skulle inte påstå att min farmors lägenhet här i Sverige är representativ för hur en ung familj brukar bo.

    Löneläge? Inte i euro utan snarare i levnadsstandard, kan man leva gott på en vanlig lön? Jag förstår naturligtvis att det beror på val av yrke, men jag kommer från hotellbranschen och min sambo är kock om det hjälper. 

    Allt ni kan berätta, så länge det inte något som ni bara har läst någonstans på internet eller upplevt på en veckas semester, vore av intresse!         

  • Svar på tråden Flytta till Malta?
  • Äldre 31 May 20:39
    #1

    Puff, puff!
    Någon?

  • Äldre 8 Jun 22:25
    #4

    Åh så roligt med svar, dessutom av perosner som i nuläget bor på Malta!

    Jag blir så förvånad över att arbetslösheten är låg, jag har bara hört negativa saker! Att det är svårt att få jobb och att allting kostar så mycket och så vidare. Från malteser, min sambos familj och vänner. Men jag har också förstått att malteserna är ett ganska gnälligt folk, precis som vi svenskar på många sätt fast vi gnäller över olika saker :)

    Sambon vill helst bo vid sin familj (Paola, Tarxien, Fgura), vilket jag inte vill för jag gillar inte området, eller uppe i norr, typ Mellieha. Är det avsevärt mycket dyrare att bo uppe i norr, förutom huspriser?

    Att skolorna är mer akademiska och strikta gillar jag, det är en av nackdelarna jag ser med Sverige. Men är alla skolor katolska, alltså drivna av nunnor? eller finns det mindre religiösa skolor också?

    När man har småbarn, förväntas man vara hemma som mamma eller är det helt ok enligt sociala regler att jobba deltid och ha barnen på dagis? 
      
    Spelbolag kan jag nog inte tänka mig att arbeta inom som karriär, men jag håller som bäst på att kolla upp vilka språkkrav min yrkesbana har. Tyvärr utan resultat ännu, men jag kanske passar på att gå och fråga några företag nästa gång vi är där. 
     
    Haha, jag kanske frågar jättedumma frågor, men från min sambo får jag nästan bara svar som passar hans barndom, han har ingen koll på nånting tror jag! Och frågar jag hans mamma om saker brukar hon svara på någon helt annat fråga, vi har lite kommunikationsproblem... :)

    Sambon trivs i Sverige men saknar sin familj och har lite dåligt samvete för att han inte bor på Malta och "tar hand" om dem. De tjatar tydligen ganska mycket på att han måste flytta dit snart (och då vet de inte ens om att vi ska ha barn, jag tror inte det blir mindre nu). Svenska kan han inte prata men förstår en del, han har bott här i snart 3 år.

    Var bor ni? Bra område? Eget hus eller hyrt? Vilka branscher jobbar ni inom? Jag är nyfiken! 
         

  • Äldre 10 Jun 17:00
    #8

    Haha, väldigt mycket av vad du beskriver, jwrh, känner jag igen väldigt tydligt från Irland... Inget händer och saker och ting kan ta veckor, månader och år att ordna.

    Att lämna Sverige är helt okej på de flesta vis. Jag kommer att sakna det svenska vädret (gillar inte värme), naturen och årstiderna, men annars är det ganska lugnt. Jag bodde 3 år på Irland och saknade just de tre sakerna, och det lär bli värre på Malta då de har ännu mindre natur och årstider. Stockholm har jag aldrig bott i, jag är ingen storstadsmänniska och skulle inte vilja göra det heller.

    Hur är Ghghur att bo i, katt02?  

    Att maten är dålig hade jag inte gissat. Jag vet att de äter alldeles för mycket brittisk mat, men de andra sidorna av matkulturen verkar bra. Men jag har som sagt inte spenderat mer än ett par månader på Malta totalt.

    Sliema, St Julians och de områderna är nog uteslutna för där vill inte min sambo bo. För internationellt och för dyrt, tycker han. Vi får väl se vem som får styra i framtiden... Är det svårt att få tag på en hyreslägenhet? Det vore ju bra att ha någonstans att bo innan vi kan köpa hus, jag vill inte bo hos svärmor längre period än vad som är absolut nödvändigt. 

    Hur är det att jobba i spelbranschen då? Jag har uppfattat det som att de flesta jobben där är support, stämmer det eller är det mycekt annat som finns också? Jag kommer från hotellbranschen och skulle helst vilja fortsätta där, så det är ingen bransch där man behöver få sin utbildning validerad officiellt, men där är det språkkunskaperna jag är orolig över. Kan tänka mig att framförallt itali8enska är viktigt där, kanske viktigare än maltesiska. 

    Jag vill veta lite om allt tror jag, jag är så nyfiken på hur livet där skulle vara! Flyttar vi blir det nog permanent så det är viktigt att det blir rätt. Sen är jag nervös för hur det ska bli om vi flyttar med sambons familj och deras krav och sånt (Hans föräldrar vill att vi tar över deras hus när de blir äldre men där tvärvägrar jag! Det kommer inte att bli populärt...) men där tror jag inte ni kan hjälpa till tyvärr... :)     

  • Äldre 16 Jun 10:52
    #10

    Ghrghur låter mysigt, att det överhuvudtaget finns promenadstråk låter som ett väldigt plus. Jag har mest sett turistområdena och de otroligt tättbebyggda områderna söder om Valletta, så det är ett Malta jag inte känner till. Jag får säga åt sambon att vi får åka ut och titta lite på landet nästa gång vi är där.

    Vad jobbar du med? Var det lätt att få jobb trots ekonomisk kris och allt?

    Min sambo gillar klimatet i Sverige med undantag för att det är för varmt och soligt på somrarna Förvånad. Han gillar inte alls som och värme faktiskt, vi är ganska lika på den punkten.

    Han har alltid sagt att han inte vill flytta till Malta men nu har han ändrat sig lite. Jag tror inte att det har varit riktigt sant att han inte velat flytta dit, men att han tänkt att det är inte så viktigt och att han inte tror att det skulle kunna fungera ändå. Nu sen vi bestämde oss för att skaffa barn började vi prata om det, jag är mer öppen för det än jag varit tidigare. Men vi har fortfarande inte bestämt något, det handlar om var det är bäst för barnen att växa upp och vi har så olika uppfattningar om varandras länder att vi inte riktigt vet var som är bäst. Vi måste bestämma oss definitivt innan det är dags för skolgång och flytta ett tag innan dess. Men bebisen är inte äns ute än så det är några år kvar. Han tror att man börjar skolan vid 4 på Malta, det där måste jag kolla upp med hans mamam för han har ingen koll, haha... Så om absolut senast 3 år måste vi ha ett slutgiltigt beslut. Oj, vilket långt utlägg det blev om det...

    Kan din sambo tänka sig att flytta till Sverige i framtiden om ni får barn?

  • Äldre 25 Jun 14:40
    #12

    Haha, du känner till landet mycket bättre än min sambo gör tror jag trots att han bodde där i nästan 20 år... Det är bra med lite riktig information, annars brukar jag få fråga hans mamma om saker och då får jag oftast svar på något helt annat istället...

    Skönt att jobb inte måste vara ett problem då, jag ska försöka kolla upp lite språkkrav inom mitt område när vi åker dit i sommar.

    Jag har varit där en del på sommaren med över 40 grader och så, hemskt men man vänjer sig väl lite antar jag? Hur länge har du bott där? Modigt att flytta dit bara sådär, men vad annars gör man när man bor så långt ifrån varandra?

    Jag tror det är mer okej för mig att bo långt ifrån min familj än det är för min sambo att bo långt ifrån sin. Min mamma skulle komma över och hälsa på mycket oftare för det är ingen lång resa, medans det är en väldigt stor resa för hans familj och de stannar toklänge när de väl kommer. Han har också stort behov av att ta hand om sin familj, något jag inte förstår mig på alls i och med att det inte är något fel på dem. Men vi lutar fram och tillbaka, vart vi ska bo. Hans föräldrar pratar ibland om att flytta till Sverige, men realistiskt har jag svårt att tro på att det skulle fungera.

  • Äldre 26 Jun 00:14
    #16

    Åh vad ni är snälla som berättar en massa saker för mig, det känns mer och mer verkligt att kunna flytta när man vet lite mer!


    Mycket känner jag igen från tidigare boende, jag bodde ca 3 år på Irland och känner igen det där med både patriotismen och att plötsligt se många fler nackdelar med Sverige. Och till Malta är det enklare att ta sig från min hemstad än det var dit jag bodde på Irland så det är en fördel. 

    Vi får se vart vi hamnar, allt beror på var det är bäst för barnen att växa upp. Vi har många gånger sagt att det perfekta landet vore en kombination av Malta och Sverige i nästan varenda bemärkelse. Folkets inställning till olika saker, landets storlek, mängden lagar och regler (och folks benägenhet att följa dem)... 

Svar på tråden Flytta till Malta?