• Äldre 26 May 21:49
    5159 visningar
    3 svar
    3
    5159

    Misstanke om reaktion på levaxin vid amning, fler??

    Hej!

    Min fyra veckor bebis har sedan i tisdags varit alldeles tokig. Hon har varit vaken i åtta- tolvtimmarspass, övertrött men oförmögen att falla in i djupsömn.
    Hon har skrikit som en gris och varit så förbannad att hela kroppen skakat.
    Kolik? Ja, det kan man misstänka och det har vi absolut gjort.

    Hon har alltid bajsat minst en gång om dagen tidigare, och aldrig skrikit så att vi inte kan trösta henne. Hon har haft långa sovstunder på dagarna och sovit regelbundna nätter.

    Men- i tisdags bajsade hon för sista gången innan hon släppte ner två fulla lass som krävde två hela blöjor i förmiddags (nu lördag- hade alltså inte bajsat på tre dygn).

    Så, kanske var det magen som gjorde att hon panikskrikit igår och varit vaken sedan tisdag, men jag har en annan fundering. I tisdags började jag nämligen äta levaxin igen i samrådan med överläkare på gyn samt min husläkare. Vi har inte tagit nya blodprover sedan förlossningen, men min bm sa åt mig att sluta med levaxin efter födseln eftersom vi under tre månader skulle ge kroppen chansen att ställa om så att jag kanske slapp medicinering.  Nåt som de andra läkarna inte tyckte var riktigt eftersom jag har symtom som tyder på att jag behöver den.

    JAg började alltså samma dag som min dotter blir som förbytt. Levaxin går ut i mjölken vid amning, men har troligtvis ingen som helst påverkan för barnet- det är vad man kan googla sig till och det är vad fass säger. Jag får inte andra svar på hos de tre läkare jag varit i kontakt med. Inte heller läkemedelsverket eller vårdguiden kan svara, så jag vänder mig till er och frågar om nån annan har erfarenheten av en speedad unge på amningslevaxin?

    Jag misstänker ju levaxinet eftersom jag har en underproduktion i sköldkörteln som regleras med medicinen. Vid överproduktion är ju symtomen hyperktivitet. Alltså just det som min dotter visat. 

    Jag var tvingad igår att testa sluta med medicinen idag, eller att testa sluta amma och bara ge ersättning (som hon ändå delvis redan fått). Jag struntade i tabletten och dottern är som innan igen. 
    Om det är en slump, om det beror på bajsningen, eller på medicinen vet jag inte men jag slänger ut frågan till er. 

    Nån med samma erfarenhet?
     

  • Svar på tråden Misstanke om reaktion på levaxin vid amning, fler??
  • Äldre 26 May 21:55
    #1

    Märkte aldrig själv något sånt.

    Kolla på Janusinfo
    www.janusinfo.se/v/Lakemedel-amning/
    Brukar finnas bra information där med bra uppbackning av studier.

  • Äldre 26 May 22:00
    #2

    Jag har ätit levaxin under amning och det har inte varit några problem. Hoppas det löser sig för er:)!!

  • Äldre 26 May 22:11
    #3

    Parcae, vilken suverän sida!
    Tack så mycket. Enligt de studier jag kunde se via Pubmed verkar det osannolikt. Jag vet dock inte hur mina egna nivåer ligger nu efter förlossning. Ska nog ta reda på det innan jag börjar med levaxinet igen.  

Svar på tråden Misstanke om reaktion på levaxin vid amning, fler??