• Anonym (Problem)

    Är orolig att någon kollar in honom?

    Jag har ett problem som sätter käppar i hjulet för alla mina relationer och jag funderar nu att seriöst aldrig mer ha ett förhållande. Jag har fått mina tre barn som jag är jätteglad att jag har.

    Jag skulle aldrig få för mig att min sambo är otrogen, de tankebanorna finns inte. Men över hela mig finns det ett svart moln som då och då åskar till och det pga något så löjligt att jag mår jättedåligt över tanken att min sambo tittar på andra tjejer. Jag skulle inte tåla att han t.ex. porrsurfade, men jag tycker även att det är jättejobbigt med tjejer på stan, eller på krogen eller på tv. Jag visar inget för honom, men jag går sönder litegrann varenda dag för det är så jobbigt med alla snygga avklädda tjejer överallt. Min sambo är jättefin och säger aldrig högt till mig vad han tycker om andra och det är väl därför det fungerar att ha ett förhållande med honom, men jag mår som sagt jättedåligt över detta. När vi är ute tillsammans följer jag honom alltid med blicken för att kolla ifall han spanar in någon. Och blir orolig om att någon spanar in honom. Det är som en ständig svart klump i magen som endast försvinner när jag inte är med honom där det finns andra snygga tjejer. Jag vill inte vara såhär!

    Finns de något jag kan göra för att inte känna som jag gör? Eller är mitt enda val för att få må helt bra varje dag att vara singel i resten av mitt liv? Det skulle vara så skönt att kunna vara som vissa andra som verkligen inte bryr sig om ifall deras sambos kollade in eller t.o.m flirtade lite oskyldigt med andra, det skulle vara sån befrielse för mig! Hur gör man?

  • Svar på tråden Är orolig att någon kollar in honom?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Att ha ett föhållande innebär alltid att utsätta sig för vissa risker. Man kan bli sårad, besviken, sviken och lämnad. Å andra sidan får man närhet, kärlek och gemenskap. Att vara singel i resten av ditt liv skulle skydda dig från alla risker att fara illa i en relation men samtidigt göra dig väldigt ensam. Du skriver att du har samma problem i alla relationer. Det får mig att tänka på att det säkert hänger ihop med dålig självkänsla och upplevelser att inte duga, inte vara värd kärlek. Om du pratade med någon utomstående professionell person skulle du kunna få hjälp att förstå vad som är upprinnelsen till dina känslor och få hjälp med din självkänsla. Det verkar inte som att din sambo är opålitlig utan det känns mer som det handlar om din rädsla att förlora honom. Försök att tillsammans skapa närhet på olika sätt, samtal, dela tankar och drömmar, omtanke i vardagen, fysisk kontakt och sex så stärker ni ert förhållande.

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Är orolig att någon kollar in honom?