• anneli­bengts­son80
    Äldre 29 May 20:39
    4877 visningar
    29 svar
    29
    4877

    Vad har ni för sovrutiner?

    Vi har en tre månaders bebis som har ganska svårt att somna och vi fick tips av BVC att börja med sovrutiner... Men vi tycker det är jätte svårt att hitta något som fungerar.

    Det vi gör i dag är att sjunga blinka lila stjärna, berätta att nu är det dax att sova och pussa god natt. Det funkar oftast inte. Hon är kanske något liten för att ställa så höga krav. Men det hade varit intressant att veta vad ni andra gör för att få det att fungera.    

    Nybliven mamma 

  • Svar på tråden Vad har ni för sovrutiner?
  • Äldre 29 May 20:39
    #1

    En tremånaders har inga rutiner.. När vår dotter var 3 månader somnade hon ibland på oss, ibland i sin säng, ibland mellan oss..

  • Äldre 29 May 20:41
    #2

    Vi har alltid gjort som så att vi sover när vi är trötta. 


  • Äldre 29 May 20:41
    #3

    Har inte haft några sovrutiner alls före 1 år med något av barnen. De har somnat vid bröstet när det passat dem, och sedan har jag lagt ned dem på lämpligt ställe.

  • Pickel­i
    Äldre 29 May 20:48
    #4

    Båda barnen har somnat när det varit trötta. Oftast i samband med amningen.

    Min yngsta grabb ville lägga sig prick kl 20.00 i egen säng sedan han var 2 dygn gammal. Då tog vi på pyjamas, attackammade kvällstid och sedan la vi bra honom i sängen kl 20 så sov han. Kan tilläggas att det var helt på hans eget initiativ, han kunde inte komma till ro ordentligt annars!

  • La Lola
    Äldre 29 May 20:53
    #5

    Sovrutiner på en 3 månaders? BVC säger de mest konstiga saker....

    När Hedda var 3 mån sov när hon ville o var vaken när hon ville.
    Hon somnade i famnen eller ammades i sängen till sömns.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 29 May 21:05
    #6

    Håller med de andra. En tre månaders somnar då det somnar. Rutiner kan vara bra senare men om man känner ett behov att ha rutiner för ett så litet barn så är det främst för föräldrarnas skull. Om det passar barnet så kan man ju för all del bada, byta om till pyamas etc. på kvällen men en tremånaders behöver knappast ha sådana än.

    Vår äldsta dotter ammades alltid till sömns vid den åldern. Hon sov hela nätter efter sista amningen så för henne kom kvällsrutinerna in automatiskt. Vi bytte på henne, jag ammade och hon somnade. Tvillingarna somnade oftast i våra famnar framför TV´n. Pojken somnade bäst om man vaggade honom en stund efter sista målet mat. Tjejen ibland i samband med amningen men oftast lite senare. Innan amningen hade vi bytt på dem, bytt till pyamas och ibland blev de lugnast av att man sjöng vaggvisor. Rutinerna kom nog av sig själva där också. Man märkte vad som funkade och vad som inte gjorde det.

  • Äldre 29 May 21:05
    #7

    Vår dotter är 10v och en riktig sovvägrare dagtid oftast och då låter vi henne vara vaken- vi kan ju liksom inte tvinga henne att sova.

    På kvällen- om vi är hemma börjar sovproceduren runt kl 19.30 (då har hon oftast just ätit) med att byta blöja, sätta på pyjamas och att dra ner persiennerna i vardagsrummet så att det blir mörkare. Sedan ligger hon på en kudde mellan oss i soffan med tunn filt på eller i famnen hos någon av oss. Vi låter det ta den tid det tar för henne att varva ner- det tar allt mellan 10 min-1 timme innan hon somnar... När hon somnat bär vi in henne till vårt sovrum och lägger henne i sin spjälsäng och där blir hon kvar tills det är matdags 5-6h senare, då får hon mat (tar ca 20-30min) i dunkel belysning i sovrummet och sedan tillbaka till sin säng och sover ca 3h till innan ny matomgång. Om klockan närmar sig morgon (runt halv fem) så får hon ligga kvar mellan oss för morgonmys innan hennes pappa åker till jobbet kl 8.

  • Äldre 29 May 21:11
    #8

    Jag har alltid haft rutiner för min son.
    Är han sjuk eller vi är iväg anpassar vi det såklart efter situationen.
    Men vi har alltid badat, smort in, gett mat (amma, gröt) och sen pyjamas och god natt puss.
    Lägger sen sonen i sin säng och har i perioder haft olika sång, tystnad, buffring.

    Lycka till!

  • Äldre 29 May 21:13
    #9
    Bebis i Dec 2010 skrev 2012-05-29 21:11:19 följande:
    Jag har alltid haft rutiner för min son.
    Är han sjuk eller vi är iväg anpassar vi det såklart efter situationen.
    Men vi har alltid badat, smort in, gett mat (amma, gröt) och sen pyjamas och god natt puss.
    Lägger sen sonen i sin säng och har i perioder haft olika sång, tystnad, buffring.

    Lycka till!
    Badar han varje kväll?
  • Äldre 29 May 21:14
    #10

    Nä, för en sån pyttebebis är rutiner inte nödvändigt eller ens önskvärt skulle jag säga.

    Vår son ammades till sömns när han var trött i den åldern. Självklart återkom vissa moment som blöjbyte och avtvättning, samt amningen, men annars hade vi inga rutiner.

    Svårt att somna har de allra flesta bebisar i perioder, så det är inget tecken på att rutiner behövs.

Svar på tråden Vad har ni för sovrutiner?