• Svar på tråden Carola i Nyhetsmorgon
  • Drömmar och förhoppningar

    Nä, jag tycker också att hon får alldeles för mycket skit, helt oförtjänat. Ibland har hon gjort konstiga och klumpiga uttalanden - men vem gör inte det? Jag tycker väldigt bra om henne!


    MA juni -11, MF december -11, Plussat jan -12 - ska jag äntligen bli mamma?
  • LyckaOchTålamod

    Jag tycker lite blandat. Både bra och dåligt.

    Carola är säkert en snäll, kärleksfull och omtänksam mamma på det stora hela. Så självklart tycker jag det är rätt att hon fick adoptera sin dotter.

    Har läst hennes blogg på Mama också. http://blogg.mama.nu/carola/ 

    Vad jag reagerar negativt på är att Carola blandar in enormt mycket folk i sitt och sin nyfådda dotters liv redan nu, bara veckor efter adoptionen. Vänner, bekanta, grannar, vänners vänner osv i en strid ström som kommer och går.

    Det första anknytningsåret är det ju extra viktigt att familjen lever i sin lilla trygga bubbla själva och är försiktiga med att låta andra människor komma nära, ta uppmärksamhet, bära och trösta barnet med mera. Det borde Carola lärt sig på adoptivföräldrakursen. Det är ju nu i början som hon och dottern ska bygga upp föräldra-barn-relationen som ska hålla för resten av livet!

    Hennes dotter sover dessutom ensam i ett eget rum. Man rekommenderar ju samsovning med sitt adoptivbarn de första månaderna eller åtminstone att barnet ska sova i samma rum som sin nya förälder, också detta för anknytningens skull.

    Carola har redan haft barnvakter hemma, medans hon själv gjort saker utanför hemmet. Inte heller detta att rekommender ett alldeles nyadopterat barn. Man bör vänta ett antal månader eller ännu hellre ett år innan man tar in olika barnvakter.

    Man måste ta de första månaderna/årets anknytningsfas på allvar.

    När det gäller de omtalade hårförlängningarna så anser jag att det är väl helt okej att göra detta i enlighet med Sydafrikanernas tradition, men bara OM barnet själv vill och inte tycker detta är obehagligt. Carola varken säger eller skriver något alls om att hon frågat sitt barn om hon ville göra det, eller hur dottern reagerade på behandlingen. OM dottern själv ville ha håret förlängt OCH tyckte det var kul att få håret flätat är det helt okej! Inte annars!

    Sen tycker jag det är pinsamt med allt "Hallelujande" och Gud hit och dit, men det är ju bara min subjektiva uppfattning. Hoppas bara Carola inte lär sitt barn att tycka illa om homosexuella, folk från andra religioner osv. genom att luta sig mot "Guds ord" som ju kan tolkas precis som man vill, liksom alla religioners skrifter kan tolkas precis hur som helst...

    Men som sagt, i övrigt är hon säkert en bra mamma. Och dottern har ju fått chansen till ett bra liv.
     
    {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Carola i Nyhetsmorgon