• Victoria 254

    Pälsdjursallergi?

    Vår dotter på 10 månader har nu haft rinnsnuva i över tre veckor. Den är inte gul eller grön utan helt klar. Hon kliar sig i ögonen men är inte röd och är slemmig i halsen. Var till VC och där kunde de inte se några konstigheter. Jag frågade om allergi för jag märkte att när vi kom dit så var snuvan nästan helt borta,men när vi kom hem igen så kom det tbx direkt. Läkaren sa att han inte trodde det för att han tyckte att hon inte såg så påverkad ut i ögonen. Måste man ha stora problem med ögonen? hemma rinner det lite klart ur ögonen i bland. Vi har både hund och katt och de fäller ju väldigt mycket denna period och tjejen är ju 10 månader vilket innebär mycket krypande på golvet bland håren. Vad tror du? ska jag ta kontakt med vc igen? man vill ju inte sälja sina familjemedlemmar i onödan. eller kan jag bli klokare på något annat sätt?

  • Svar på tråden Pälsdjursallergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Att så små barn kan reagera med klåda i ögonen och ha rinnsnuva är inte vanligt men visst förekommer det. Då kan det vara frågan om känslighet för olika typer av allergen, exempelvis pälsdjur. I år har dessutom väldigt många små barn även reagerat på björkpollen eftersom det varit ovanligt mycket pollen i luften. Fortsätter flickan att ha rinnsnuva och klåda i ögonen bör ni ta kontakt med läkare igen. Prova också att ta bort era husdjur från ställen där flickan kryper för att se om besvären minskar.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Pälsdjursallergi?