• stickkontakt

    Potträna i ettårsåldern. Efterlyser praktiska råd.

    Jag har en dotter som är ganska exakt ett år. När hon var riktigt liten ECade jag henne lite lätt och lyckades fånga en del både kiss och bajs i toaletten. Sen flyttade vi och i röran kom vi av oss och sen kom vi aldrig igång igen. Jag tycker dock om idén att få barnet blöjfri tidigt, så jag funderar på att börja lite försiktigt nu under sommaren. Vill hon inte så vill hon inte och då är det ok så klart men jag vill ge det ett försök. Vi har en potta och en sån ring man sätter på toaletten, vet inte vad som funkar bäst.

    Men hur gör man rent praktiskt? Allt om potträning handlar om större barn. Alla tips är välkomna. Jag la tråden i kategorin Blöjfri bebis trots att hon inte är så liten längre, hoppas slippa tråkiga kommentarer från folk som tycker det är dumt att vänja av med blöjan tidigt. 

  • Svar på tråden Potträna i ettårsåldern. Efterlyser praktiska råd.
  • carpediem1

    Vill också ta av blöjan på dottern i sommar, hon fyllde 1 i April, och har precis som du EC:at lite sen hon var 7-8 månader. Nu arbetar jag, och det är min sambo som är pappaledig, och han "orkade" inte riktigt köra EC fullt ut så som jag gjorde, så nu är det bara när hon ska göra nr 2 som vi sätter henne på toan. =)

    Vi tänkte göra så i sommar att vi har kvar blöjan på natten, men tar av den på dagen, och de första dagarna gå på toa regelbundet (kanske var 20:e min) för att sedan kunna lära sig hur ofta hon behöver kissa. Vi har än så länge enbart en "ring" som vi sätter på toan, men planerar att köpa en liten potta också =).  
    Det jag märkte när jag EC:ade var att det var viktigt att hinna "fånga" kisset direkt när hon vaknade, annars missade jag mycket oftare =). 

    Har som sagt inte tagit av blöjan på henne än, men det är de tips jag kan komma på ;)

     

  • stickkontakt

    Tack tack! Man tar på blöja vid middagsvila också antar jag? Det känns ju onödigt om sängen blir nerkissad.

    Så undrar jag också hur viktigt det är med kontinuitet. Kan man ta blöja en dag om man av någon anledning inte har tid att sätta på potta hela tiden? Tänker mig om man är borta eller så. Måste man köra helt blöjfritt all vaken tid eller kan man försöka några timmar om dagen? 

  • fesun

    Har inga tips, men ska börja potträna min 20-månaders på lördag. Behöver också råd och idéer:)

  • dripdrop

    Vill också gärna ha tips. Min 18 månaders vill helst gå utan blöja, och jag märker tydligt på henne när hon signalerar att hon behöver kissa (hon gnäller till strax innan) MEN hur får jag henne att förstå att hon kan kissa på potta/toa??! Hon verkar inte förstå. Kissar på sig och då blir hon upprörd men vill helst inte ha blöja heller.

  • skogsvitter

    Jag tror kanske att det ofta är för mycket begärt att de själva ska kunna säga/visa varje gång de är kissnödiga eller själv gå på toaletten/pottan i god tid innan det är dags. När våra varit så små så har vi rutinmässigt satt dem på potta/toalett oavsett om de själva visat att de varit kissnödiga eller ej. Tex varje timme eller varannan. Ibland signalerar de självkalrt väldigt tydligt, och då sätter man dem ju då också, men långt ifrån alltid är det tydliga signaler utan då får man gå lite efter klockan också och ha lite koll. Antar att alla barn fungerar olika men så har vi gjort och vi har kunnat ta bort blöjan innan de blivit 1½ år på båda två. Det är först senare man kunnat lita mer och mer till att de själva alltid har koll och säger till i tid. Våra har varit särskilt känsliga i situationer med mycket barn, lek och stim. Då har de liksom inte haft tid att kissa, då måste man vara extra noga så att man inte väntar tills de själva säger till för då är det ofta redan för sent. Så har det åtminstone varit för oss.

    Vi hade länge blöjan som back-up, innan vi tog bort blöjan helt kom det kanske 1-2 kissningar i veckan i blöjan. Ibland något mer, ibland ännu mindre. Till slut måste man bara ta steget att våga ta bort den. Man börjar hemma, och har kanske blöjan på när man åker iväg. Sedan tar man bort den även då, men kanske har blöja med som extra utifall att det skulle bli världens kisskaos Men naturligtvis tar man med ombyten när man åker iväg. Det får man räkna med, oavsett i vilken ålder barnen blir blöjfria.

  • carpediem1
    stickkontakt skrev 2012-05-30 14:27:52 följande:
    Tack tack! Man tar på blöja vid middagsvila också antar jag? Det känns ju onödigt om sängen blir nerkissad.

    Så undrar jag också hur viktigt det är med kontinuitet. Kan man ta blöja en dag om man av någon anledning inte har tid att sätta på potta hela tiden? Tänker mig om man är borta eller så. Måste man köra helt blöjfritt all vaken tid eller kan man försöka några timmar om dagen? 
    när jag ec:ade vår dotter så fick hon vara utan blöja när hon sov middag,  hon sov oftast inte så länge, men det gäller ju att vara snabb till toaletten direkt när de håller på att vakna =) 
    När jag EC:ade henne, så tyckte jag det var lättast att vara helt utan, även när vi åkte iväg (hade dock blöja på henne i bilen och affären) Men jag kände alltid att hon kissade oftare dagen efter hon hade fått ha blöja på sig, men det kan säkert vara olika, tänkte ta av henne blöjan i mitten av juni, så får vi se hur det går =P
    stickkontakt skrev 2012-05-30 22:11:41 följande:
    Läste om att man kan träna lite med teckenspråk. Någon som har erfarenhet av det? 
    Teckenspråk är jätte bra att använda! =) Vår dotter visar en del tecken, och mer lär det bli, jag har "tecknat" med henne sen hon var nyfödd, så det känns väldigt naturligt att fortsätta med det tills hon kan prata, nu vet hon ju precis vad vi menar, och blir inte frustrerad =) 
    Vissa tecken fick jag visa henne med hennes egen hand för att hon skulle börja härma, men andra har hon själv uppfattat =).  
    dripdrop skrev 2012-05-30 22:41:38 följande:
    Vill också gärna ha tips. Min 18 månaders vill helst gå utan blöja, och jag märker tydligt på henne när hon signalerar att hon behöver kissa (hon gnäller till strax innan) MEN hur får jag henne att förstå att hon kan kissa på potta/toa??! Hon verkar inte förstå. Kissar på sig och då blir hon upprörd men vill helst inte ha blöja heller.
    Precis som "skogsvitter" skrev, så är det kanske lite tidigt att hon självmant ska gå till toaletten, om du tydligt ser när hon ska kissa, så bär helt enkelt ut henne och sätt henne på pottan/toaletten och säg "så här kan du kissa". Barn brukar tycka det är roligt om man själv sätter sig och kissar också, för att visa =) 
    Teckenspråk är ju en bra grej om man vill att barnet ska signalera att det behöver gå på toaletten, men man kan inte begära att de kommer säga till varenda gång, det finns ju så mycket annat som drar deras uppmärksamhet till sig =) Så mitt tips är helt enkelt att gå efter klockan, de första dagarna brukar man få sätta på pottan ganska ofta, men med tiden så lär de hålla sig längre =).
    Viktigt är också att alltid vara positiv tror jag, att det inte är något jobbigt att gå på toa/potta =)
     
  • dripdrop

    Ja självklart, jag förväntar mig inte att hon ska säga till själv!

    Men hon gnyr alltid till och blir faktiskt upprörd när hon får kiss på sig. Det är som att hon försöker hålla sig, men till slut går det inte. Precis som hon gjort iblabd när hennes blöja varit blöt och hon har behövt kissa - hon väntar tills den är avtagen. Brukar bära in henne i badrummet/erbjuda potta men hon vill inte sitta då. Hon tycker det är kul att sitta på pottan på skoj. Hon följer alltid med mig på toa och jag pratar om vad jag gör och frågar om hon behöver kissa eller bajsa osv...

    Får nog vänta lite, tills hon kan koppla att man kan göra ifrån sig på potta/toa... det är bara jobbigt för henne tänker jag, som så tydligt inte vill kissa på sig.

  • Mellanmjölkens land

    Vi har satt dottern på toa mer eller mindre ambitiöst sen hon var ca 8 mån, hon börjar närma sig 14 mån nu. Så här gör vi:

    Vi rutinpottar med toaring. Inte på tid men efter sovstunder, innan/efter vi varit ute och när vi vuxna känner att vi behöver gå. Försöker göra toabesöket till något roligt.

    Blöjan byts tidigt, långt innan den är full, för att hon inte ska vänja sig vid att det är lite blött.

    Vi försöker ha henne blöjfri en stund varje dag.

  • spökplumpen

    Jag har två barn som jag vill försöka få blöjfria i sommar, men kör man samma intervall oberoende av hur gamla de är? Har en 2,5-åring och en 15-månaders.

  • N3D

    Här är en till som försöker potta en 15 månaders! Vi ec:ade henne som bebis, men det rann ut i sanden. Prickade dock en hel del. Hon har länge varit medveten om när hon kissar utan blöja och säger "tiss tiss" när det kommer.
    Det går ett bra tag emellan kissningarna har jag märkt när hon är utan blöja. Men vi hinner inte alltid upp på pottan på morgonen, hon vaknar oftast sist och kan ligga tyst vaken i sängen och hinna kissa i blöjan. Tänkte börja köra tygblöja när vi är hemma, eller är det bäst att köra utan på dagarna?

  • carpediem1
    spökplumpen skrev 2012-06-03 10:59:01 följande:
    Jag har två barn som jag vill försöka få blöjfria i sommar, men kör man samma intervall oberoende av hur gamla de är? Har en 2,5-åring och en 15-månaders.
    Du kan ju börja med att rutinmässig sätta båda två samtidigt, men sedan kommer du ju märka om den äldre kanske kan hålla sig lite längre, och så får det ju bli olika klockslag =)
    N3D skrev 2012-06-03 11:09:30 följande:
    Här är en till som försöker potta en 15 månaders! Vi ec:ade henne som bebis, men det rann ut i sanden. Prickade dock en hel del. Hon har länge varit medveten om när hon kissar utan blöja och säger "tiss tiss" när det kommer.
    Det går ett bra tag emellan kissningarna har jag märkt när hon är utan blöja. Men vi hinner inte alltid upp på pottan på morgonen, hon vaknar oftast sist och kan ligga tyst vaken i sängen och hinna kissa i blöjan. Tänkte börja köra tygblöja när vi är hemma, eller är det bäst att köra utan på dagarna?
    Tygblöja är bra att använda, men jag har nog främst tänkt ha det i bilen eller när man är i affären, för jag upplevde att man blev lite "latare" när man visste att dottern hade blöja på sig, så var det iaf för mig när jag ec:ade henne =)
     
  • carpediem1
    dripdrop skrev 2012-06-03 10:26:57 följande:
    Ja självklart, jag förväntar mig inte att hon ska säga till själv!

    Men hon gnyr alltid till och blir faktiskt upprörd när hon får kiss på sig. Det är som att hon försöker hålla sig, men till slut går det inte. Precis som hon gjort iblabd när hennes blöja varit blöt och hon har behövt kissa - hon väntar tills den är avtagen. Brukar bära in henne i badrummet/erbjuda potta men hon vill inte sitta då. Hon tycker det är kul att sitta på pottan på skoj. Hon följer alltid med mig på toa och jag pratar om vad jag gör och frågar om hon behöver kissa eller bajsa osv...

    Får nog vänta lite, tills hon kan koppla att man kan göra ifrån sig på potta/toa... det är bara jobbigt för henne tänker jag, som så tydligt inte vill kissa på sig.
    Barn förstår ju oftast mer än man tror, har du försökt att berätta att kisset ska ner i toaletten? =) Man kanske kan sätta sig och kissa själv, och sedan låta henne titta ner i toan och säga nåt i stil med "titta vad bra, mammas kiss hamnade i toaletten! Ska vi spola bort det?" och så låta dottern spola, eller göra det själv, och vinka hejdå till kisset? =) 

    Jag sätter alltid dottern på toan när hon ska göra nr två, jag använder mig ju av teckenspråk, och tecknar "toalett" när jag ser att hon ska bajsa, samtidig som jag säger "ska du på toa?" och sedan lyfter jag bara med henne och sätter henne på toan, och när hon har gjort vad hon ska, så torkar jag, och låter henne titta, och säger "titta vad duktig du är, allt hamnade i toan! Ska vi vinka hejdå?" och så spolar jag, och vinkar, samtidigt som hon vinkar, det tycker hon är roligt =). 
  • dripdrop

    Tack för tipsen! :D

    Jag har försökt sätta henne på toa/potta när jag ser att hon ska bajsa, men hon spänner kroppen och vill inte sitta ner tyvärr. Men jag har faktiskt aldrig visat henne I toan efter att jag gjort mitt! Så det ska jag börja med!

  • vad ska man heta

    mina har blivit torr vid 14månaders ålder. jag har gjort så att jag satt dom på pottan precis när dom börjat pinka. även när det redan varit försent. ha pottan centralt i hemmet så blir det lätt att ta sig dit. ju mindre de har blöjan på ju fortare går det. det har inte tagit så jättelång tid fören dom har varit torr även på natten. när de har lärt sig att man ska gå på pottan så går det ganska fort.  att visa när man pinkar eller visat bajset är ett tips. hade en kompis 2åring här som kollade på när min 2åring som bajsat i pottan. hon gick hem och bajsade i sin potta hon med:-P

  • llotta

    Jag hakar gärna på här. Min dotter är 14 månader, tygblöjebebis (inte på natten dock) och vi har kört EC-light och fångat bajs sen hon var ett halvår. Bajsar gör hon på pottan eller över toaletten (vi håller henne i knävecken, vana sen hon inte kunde sitta stadigt) och säger i princip alltid till, så det blir som mest en bajsblöja i veckan (hon verkar faktiskt, på gott och ont, hålla sig om vi är på språng också). Nu har hon, utöver rutinpottningarna, börjar säga till mer och mer när hon är kissnödig. Hon gör ett litet "öh"-ljud och håller också ihop händerna på ett speciellt sätt. Middagsvilan är den stunden på dagen jag skulle känna mig allra säkrast att ha henne utan blöja, för då kissar hon aldrig och man har ganska god tid på sig när man tar upp henne också. Saker som är mer klurigt tycker jag:
    - Hur bemöter alla gånger hon säger till men det inte blir ngt?

    - Hur för man när man är ute? A verkar än så länge inte vidare benägen att kissa om man bar håller henne i luften över marken. Tips på ngn väldigt smidig potta som kunde hänga med under vagnen?
    - När ni inte kör blöja vad har ni då? Inget, underbyxor, träningsbyxor?

Svar på tråden Potträna i ettårsåldern. Efterlyser praktiska råd.