• Anonym (osäker)

    Misslyckad medicinsk abort...Fortfarande fullt gravid!!

    Blev gravid för cirka tretton veckor sedan, oplanerat. Vi (jag och pappan) beslutade att genomföra en tidig medicinsk abort vilket vi också gjorde den första maj. Det började blöda och komma ut klumpar redan dagen innan jag skulle stoppade upp slid-pillrena, därför ringde jag gyn och frågade om det var normalt. De sa att de kan hända att blödningen startar innan slid-pillren tagits och att jag iallafall skulle föra upp pillren dagen efter. Den 1 maj förde jag in pillren och det kom en ny blödning och mera klumpar, därefter blödde jag inget mer. Skönt tänkte jag det här gick smidigt.

    Illamåendet som jag haft de första 7 veckorna (gjorde aborten i vecka 7+3) försvann inte men jag trodde att det kunde sitta i ända tills HCG (graviditets hormoner, enkelt förklarat) försvann ur kroppen. Efter 3 veckor gjorde jag ett nytt gravtest, det testet som jag fick från sjukhuset. Det visade positivt!!

    Beställde ny tid på gyn och där genomfördes ett vaginalt ultraljud. När jag ligger i gynstolen så konstaterar läkaren att: "Ja, här är ett fullt levande foster som har två armar och två ben." 
    Jag trodde jag skulle svimma, tårarna strömmade nedför kinderna och huvudet och tankarna blev som bomull. Jag var nu i vecka 11+5.

    Läkarna skyndade sig och bokade en tid dagen efter, för en kirurgisk abort, det var sista chansen innan fostret blev för stort för den metoden. Jag fick med mig tabletter hem som jag skulle ta på kvällen som återigen skulle stoppa graviditeten. Men... jag kunde inte ta dem! Jag behövde mer tid att fundera över beslutet, det måste ju vara någon mening med att "krypet" överlevt.

    Nu är jag i vecka 13 och fortfarande osäker på hur jag ska hantera situationen. Jag väger för och nackdelar mot varandra...och visst nackdelarna, för min del, är fler än fördelarna så hjärna säger att jag borde göra en abort men hjärtat säger nej.

    Jag ska göra fler tester innan jag beslutar mig för jag behöver få veta om "krypet" är friskt eller inte. Om det inte är friskt skulle ju inte beslutsprocessen bli så jobbig, men om det verkar vara friskt så är det inte solklart längre.

    Är det någon som har erfarenhet av att fostret överlevt abort och att ni valt att behålla det??

    //Osäker

     

  • Svar på tråden Misslyckad medicinsk abort...Fortfarande fullt gravid!!
  • Philippa

    Jag hade behållt lilla "krypet".. för har h*n överlevt allt det där så finns det en mening med det.....

    Lycka till! 

  • misplacedname

    Kan man med säkerhet fastställa att fostret inte tagit skada av abortpillrena? Antar att det inte direkt är snälla mediciner man tar och att de kan göra avsevärd skada på ett foster.

  • Anonym (osäker)
    misplacedname skrev 2012-05-30 15:32:29 följande:
    Kan man med säkerhet fastställa att fostret inte tagit skada av abortpillrena? Antar att det inte direkt är snälla mediciner man tar och att de kan göra avsevärd skada på ett foster.
    Det är också en av mina funderingar. Det ÄR inte snälla mediciner och dessutom har jag festat några gånger eftersom jag trodde att aborten var genomförd. Men trots dessa dåliga förutsättningar är det ändå super super svårt att fatta ett beslut som är förankrat i mig själv och som jag inte kommer att ångra. 
  • Anonym

    Hade nog inte vågat behålla med tanke på som andra skrivit så är risken stor att tabletterna är fosterskadade. Men usch vilken okänslig läkare som sa det där om två ben och två armar!

  • Anonym

    jag tycker oxå att du ska behålla den lilla i magen.
    det finns absolut en mening med att h*n överlevt.. sen behöver den inte alls vara skadad av pillerna,
    jag har hört / läst om flera som fått helt friska barn efter någon sånt här.

    om ditt hjärta säger att du ska behålla - gör det. du kommer aldrig ångra ett barn, men du kan ångra en abort - livet ut. 

  • Modgun
    Anonym skrev 2012-05-30 16:57:25 följande:
    Hade nog inte vågat behålla med tanke på som andra skrivit så är risken stor att tabletterna är fosterskadade. Men usch vilken okänslig läkare som sa det där om två ben och två armar!
    Vad var det som var okänsligt med det?
  • Bonsaiii

    Du måste förvissa dig om vilka risker som finns med barnet och medicinen. Då menar jag med en läkare inte fl. Sen efter det kan du börja fundera.

  • Anonym

    Jag vill inte skrämma upp dig, men jag kommer kanske göra det. Jag jobbar som p-ass åt en brukare som försökte aborteras bort. Magnetröntgen visar skador på hjärnan som uppkommit omkring den graviditetsvecka då den misslyckade aborten utfördes. X föddes alldeles för tidigt (om det beror på abortförsöket låter jag vara osagt) med flera stora hjärnblödningar som följd. Nu är det 20 år sen X föddes och vården är betydligt bättre idag, men man kan fortfarande inte reparera en skadad hjärna.

    Jag vet inte alls hur vanligt det är att aborter misslyckas, inte heller hur vanligt det är att det i så fall leder till hjärnskador. Du kanske får ett alldeles friskt barn, vilket jag hoppas om du väljer att fullfölja graviditeten. Jag vet bara att jag själv aldrig skulle våga chansa med den erfarenhet jag har.

    Jag kan tillägga att det finns på papper att X:s funktionshinder troligtvis inte skulle ha uppkommit överhuvudtaget utan abortförsöket. En utredning som lett till att skadestånd betalats ut från landstinget.

  • Kattdamen

    Du borde nog fullfölja aborten. Man vet ju inte vad som kan ha skadats, det är inte som en godisbit man käkar i sig.


    En kopp te, tack.
Svar på tråden Misslyckad medicinsk abort...Fortfarande fullt gravid!!