• FiaMar­ia
    Äldre 30 May 18:53
    1589 visningar
    6 svar
    6
    1589

    Tjejer 5 år, egna rum?

    Jag bor i en trea med mina två tvillingtjejer. De börjar skolan till hösten så möjligen kommer de att bo mer hos mig än hos sin pappa då, som bor mycket längre från skolan.

    I alla fall, de är väldigt lika varann mina tjejer, vill samma saker hela tiden, och det är konkurrens om allt. Inget unikt, jag vet Glad Som det är idag så delar de rum och jag har mitt eget sovrum. Tyvärr har jag inte möjlighet att köpa ett större boende, och för att det inte ska kännas temporärt (som att jag måste flytta för att de ska få egna rum), så funderar jag på att ge dem varsitt rum och bygga en sovalkov i vardagsrummet åt mig själv.

    Det känns som att behovet finns för egen tid och något eget, som är bara deras. Att själv få bestämma över sitt eget rum, inte behöva dela allt med syrran hela tiden. Jag tänker att det är bra att försöka få dem att känna sig "egna" och inte bara som tvilling. Men kanske är det bara en fas de är inne i nu som gör att jag tänker så här? Jag har nämligen fått kommentarer som "jag skulle då låta mina barn dela rum" och "jag och min syster vi delade rum till vi var tretton..." och dylikt. Men jag tänker att de som har bara ett barn eller inte tvillingar har ett helt annat läge. Vanliga syskon är ju inte tillsammans hela dagarna...

    Vad tror ni, hur har ni gjort?        

  • Svar på tråden Tjejer 5 år, egna rum?
  • EnKopp­Kaffe
    Äldre 30 May 19:12
    #1

    När mina töser var små fick de dela rum, mest beroende på att vi inte hade fler rum. Det var liksom bara att gilla läget. Men i fem års åldern började de bråka väldigt mycket, förmodligen  som en del i utvecklingen att bli en egen individ. Vi gjorde så att vi delade på dem dagtid dvs. inte samma dagisavdelning och senare klass. De fick bara bara Hanna och Sara inte HannaSara-eller-vad-vad-du-heter. Det blev mycket lugnare hemma. Jag tror inte ens tvillingar vill vara tillsammans med någon annan 24-7.

  • FiaMar­ia
    Äldre 30 May 21:35
    #2

    Vi har inte möjlighet tyvärr att sätta barnen i olika klasser, så vi får försöka dela på dem på hemmaplan i stället. Men det var så jag tänkte också, att det är en del i utvecklingen att bli en egen individ. Och tycker jag det är viktigt spelar det förstås ingen roll vad andra säger! Men det är ändå tråkigt när folk som inte har en aning om hur det är ska säga sitt...

  • Lisafi­san
    Äldre 3 Jun 00:35
    #3

    Mina flickor är också 5 år men väldigt olika. De har i några år delat rum för att det fungerade bra ffa nattetid då de ville ha sällskap av varandra men nu på senaste tiden har de flaggat över behovet att få varsitt rum. Den ena är väldigt dominant och slarvig medan den andra vill ha fint och städat runt omkring sig och har behov av att få dra sig undan.

    Ni måste ju hitta en lösning som fungerar för er. Tror du att de fixar egna rum OCH du fixar en sovalkov så låter ju det som en kanonlösning. Om det inte fungerar så går det väl att flytta tillbaka. Ett annat alternativ kanske kan vara att dela av deras rum med ett draperi eller bokhylla i mitten.

    Jag tror att tvillingar nästan i större utsträckning kan behöva vå vara lite "för sig själva" än andra. De delar så mycket ändå! Sedan måste ju delandet även fungera för resten av familjen så klart, man kan inte göra mer än sitt bästa. Lyssna på vad som fungerar i DIN familj. För somliga fungerar det säkert att dela tills man blir 13/33 medan andra har olika behov redan från början. Finns det utrymme att lyssna på behoven fullt ut så är ju det bra, annars får man trixa och fixa lite och kanske uppnå något som i alla fall duger. Förståsigpåare kommer det alltid att finnas - strunta i dom eller "le-och-vinka" som en klok väninna sa!

  • FiaMar­ia
    Äldre 3 Jun 07:00
    #4

    Tack Lisafisan! 

  • A Cilla
    Äldre 11 Jul 23:22
    #5

    Hej!
    Läser med intresse era inlägg. Har en flicka och en pojke på drygt 4 år. De delar rum och det har de senast månaderna varit ett evigt kiv där hon vill dra sig undan och vara själv medans han vill leka med henne och gärna på hennes sida av rummet. Jättejobbigt rent ut sagt. Har också haft funderingar på att själv flytta ut i vardagsrummet men eftersom det är det också är kök (öppen planlösning) känns det inte så lockande. Jag har försökt lösa det genom att uppmuntra honom att leka i vardagsrum/kök, där jag är och hon får vara själv i deras rum. Återkom gärna med kommentar om hur ni löst det.
     

  • Äldre 11 Jul 23:25
    #6

    Jag har inte tvillingar men väl barn med endast ett år mellan, de delade rum till den ena var 5 och den andra var 6
    Efter det fick de varsitt, de var nog dags då. :) 

Svar på tråden Tjejer 5 år, egna rum?