• Trekk

    Bästa sätt att skicka pengar till Sverige från utländskt konto?

    Vad är det bästa sättet att överföra pengar från ett utrikiskt konto till en svenska bank? Om man tex ska överföra motsvarande 100 000 SEK från en inhemsk bank i Hongkong (I Hongkong Dollar) till tex Swedbank, hur gör man det på billigast möjliga sätt? Glad

  • Svar på tråden Bästa sätt att skicka pengar till Sverige från utländskt konto?
  • Fia 28

    Det går ju att göra via internetbank, men man hamnar att betala en avgift för bankkostnader. Paypal är väl avgiftsfritt?

  • Trekk
    Fia 28 skrev 2012-05-31 14:49:06 följande:
    Det går ju att göra via internetbank, men man hamnar att betala en avgift för bankkostnader. Paypal är väl avgiftsfritt?
    Paypal tar väl över en transfer avgift har jag för mig
  • Trekk
    sportpappa skrev 2012-05-31 16:46:31 följande:
    Kolla vad bankerna i fråga tar i avgift för att föra över pengarna.

    Om pengarna ska till t.ex. Swedbank så tar de 25 kr i avgift för att ta emot pengar från utanför EU.
    (För att skicka pengar utanför EU tar de 50 kr så det är inte farligt dyrt åt det hållet)
    Okej så det är inte dyrare än så? Hade för mig att de tog en viss procent av summan typ 0.3% eller så. Ska kolla upp detta, tackar för tipset.

    Sen måste man väl ha koll på växlingskurser med antar jag 
  • Alicat

    det beror på din bank i det andra landet, kolla med dem! western union går snabbt, men kostar en hel del eftersom de ger en dålig valutakurs. 

  • Fia 28
    Trekk skrev 2012-06-01 11:13:34 följande:
    Paypal tar väl över en transfer avgift har jag för mig
    Jag har endast betalt och inte fått några pengar via paypay, så jag vet inte hur det är för mottagaren. Som betalare har jag itne betalt något extra. Men om bankens avgift endast är 50 kronor så är det ju bara en bråkdel av hela beloppet.
  • Fia 28

    De gånger jag betalt från Finland (euro) till Sverige (kronor) har det kostat 6,50euro i avgifter, oberoende av beloppets storlek.

  • MrsMcC

    Gå in på ditt Swedbank-kontor och be om SWIFT-adressen och sedan kontaktar du Hong-Kong-banken och ger dem uppgifterna från din bank. Transfer brukar ta 3-5 dagar för att komma in på ditt konto. Det är möjligt att ni måste deklarera vad pengarna avser i och med att det är så pass mycket pengar.

    Jag skulle aldrig använda PayPal för en så stor summa! 

  • Trekk
    MrsMcC skrev 2012-06-01 11:19:06 följande:
    Gå in på ditt Swedbank-kontor och be om SWIFT-adressen och sedan kontaktar du Hong-Kong-banken och ger dem uppgifterna från din bank. Transfer brukar ta 3-5 dagar för att komma in på ditt konto. Det är möjligt att ni måste deklarera vad pengarna avser i och med att det är så pass mycket pengar.

    Jag skulle aldrig använda PayPal för en så stor summa! 
    Tackar för tipset. Ska kontakta banken om det hela och höra om jag måste deklarera något eller ej.

    Paypal känns lite sådär för så stora summor i fall något fel skulle uppstå. 
  • Fia 28
    Trekk skrev 2012-06-01 14:01:27 följande:
    Tackar för tipset. Ska kontakta banken om det hela och höra om jag måste deklarera något eller ej.

    Paypal känns lite sådär för så stora summor i fall något fel skulle uppstå. 
    Jag skulle heller inte använda paypal, men du frågade efter billigaste sättet och inte säkraste =).
  • Trekk
    Fia 28 skrev 2012-06-01 14:30:43 följande:
    Jag skulle heller inte använda paypal, men du frågade efter billigaste sättet och inte säkraste =).
    Jo får skylla mig själv. :P Tänkte mest på bank till bank transfer. Känns bäst med att sända dem på det viset.
  • Patricia 374

    Bästa sättet är varken paypal eller via sin egna bank... Inte vad jag hittat iallafall. Paypal drar en ganska hög ränta och samma med bankerna. Har använt paypal om det varit mindre summor.

    När jag flyttade hem från Skottland och skulle flytta pengar från försäljningen av mitt hus så använde jag ett företag som heter Torfx. www.torfx.com/

    De hade mycket bra räntor då och jag sökte en hel del innan jag beslutade mig för dom. var lite nervös att använda ett sådant företag men de var superproffsiga och allt gick väldigt smidigt. Tog ett par dagar sen hade jag pengarna på mitt egna konto i sverige.

    Jag flyttade två omgångar pengar, allt som allt var det 600 000kr så vet inte om 100 000kr ger samma goda marginal dock :)

    Rekommenderar verkligen att använda ett sådant företag om man ska flytta större summor.

    Det kanske finns nåt bättre sätt men det var iallafall bäst för mig.

     

  • milas

    western union är jättesmidigt och går fort. inte jättehöga avgifter heller :)


    noah -08 jamie -09 mitt hjärtas prinsar!
  • Patricia 374

    Litet tillägg, jag menar inte ränta, jag menar ju växlingskursen... Paypal har ingen bra växlingskurs när det handlar om så mycket pengar så du gr miste om en hel del när det växlas... Kolla det innan du gör något.

  • Trekk
    Patricia 374 skrev 2012-06-01 15:34:25 följande:
    Bästa sättet är varken paypal eller via sin egna bank... Inte vad jag hittat iallafall. Paypal drar en ganska hög ränta och samma med bankerna. Har använt paypal om det varit mindre summor.

    När jag flyttade hem från Skottland och skulle flytta pengar från försäljningen av mitt hus så använde jag ett företag som heter Torfx. www.torfx.com/

    De hade mycket bra räntor då och jag sökte en hel del innan jag beslutade mig för dom. var lite nervös att använda ett sådant företag men de var superproffsiga och allt gick väldigt smidigt. Tog ett par dagar sen hade jag pengarna på mitt egna konto i sverige.

    Jag flyttade två omgångar pengar, allt som allt var det 600 000kr så vet inte om 100 000kr ger samma goda marginal dock :)

    Rekommenderar verkligen att använda ett sådant företag om man ska flytta större summor.

    Det kanske finns nåt bättre sätt men det var iallafall bäst för mig.

     
    Oh detta var ett intressant tips! Tackar :) Allt gick smidigt alltså? Hur mycket tog det ut för det hela?
    Patricia 374 skrev 2012-06-01 15:36:21 följande:
    Litet tillägg, jag menar inte ränta, jag menar ju växlingskursen... Paypal har ingen bra växlingskurs när det handlar om så mycket pengar så du gr miste om en hel del när det växlas... Kolla det innan du gör något.
    Jo jag har oroat mig för den biten då jag är väldigt okunnig om var/hos vem man kan finna de bästa kurserna. Ska absolut kolla upp ditt tips!
  • Trekk
    milas skrev 2012-06-01 15:35:17 följande:
    western union är jättesmidigt och går fort. inte jättehöga avgifter heller :)
    Har du testat dem? Vad fick du betala för tjänsterna i så fall?
Svar på tråden Bästa sätt att skicka pengar till Sverige från utländskt konto?