• Anonym (Nyfiken)

    Hassela kollektivet

    Hej! Sätter denna tråd i känsliga rummet så kan den som svarar vara anonym. Jag undrar om det finns någon som varit på Hassela kollektivet eller känner någon som varit där och vet hur denne upplevde tiden där.
    Det är inget specifikt jag vill veta, utan bara rent allmänt.

    Tacksam om någon vill dela med sig!

  • Svar på tråden Hassela kollektivet
  • Anonym (Lycklig nu)

    Hasselakollektivet är stenhårt. Men, väl att märka, kollektivets behandlingsmodell fungerar för de allra flesta väldigt bra. Detta trots att många misslyckats på andra alternativ.
    Betänk dock att de är en stenhård regim. Många anställda har ett missbruk bakom sig och kan omedelbart avslöja eventuella avarter.

    Själv gick jag behandlingen i sent 1980-tal och fick tack vare kollektivet äntligen ordning på mitt liv, och det är jag oerhört tacksam för. Nu fungerar jag sedan dryga tjugo år tillbaka helt perfekt i samhället. Jag har såväl Hustru som barn och därtill villa och Volvo.

    Visst, det är hårt när man kommer till Hassela, lögner och bortförklaringar hjälper föga. Man  inser efter hand att alla på Hassela vill en väl, men att det kostar på att ändra sitt sinnelag.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Lycklig nu) skrev 2012-06-02 18:39:18 följande:
    Hasselakollektivet är stenhårt. Men, väl att märka, kollektivets behandlingsmodell fungerar för de allra flesta väldigt bra. Detta trots att många misslyckats på andra alternativ.
    Betänk dock att de är en stenhård regim. Många anställda har ett missbruk bakom sig och kan omedelbart avslöja eventuella avarter.

    Själv gick jag behandlingen i sent 1980-tal och fick tack vare kollektivet äntligen ordning på mitt liv, och det är jag oerhört tacksam för. Nu fungerar jag sedan dryga tjugo år tillbaka helt perfekt i samhället. Jag har såväl Hustru som barn och därtill villa och Volvo.

    Visst, det är hårt när man kommer till Hassela, lögner och bortförklaringar hjälper föga. Man  inser efter hand att alla på Hassela vill en väl, men att det kostar på att ändra sitt sinnelag.
    Vart var du? Hälsningsland, Värmland eller Gotland? Tror du att det är skillnad från då du var där? Kul att det hjälpte dig!! Tack för ditt svar!!
  • Anonym (Lycklig nu)

    Jag var i Alfta, Hälsingland.  Kollektivet anordnar regelbundet återvändardagar, där gamla "elever" kommer tillbaka för att dela med sig av sina erfarenheter till dagens klienter samt personal. Nu var det emellertid ett antal år sedan jag sist var på Hassela, men såvitt jag senast  kunde erfara fungerade systemet precis som när jag var där för vård.

    Jag kan därför varmt från hjärtat rekommendera envar som själv har problem, alternativt anhöriga med problem att anamma Hasselakollektivets mycket förnämliga- men hårda- behandlingsmetod.

    Det blir ingen dans på rosor medan behandlingen pågår, det erkännes, men att efteråt få skörda frukterna av ett helt nytt liv i frihet, det är värt allt.

  • Anonym (Gotland)

    Varit bekant med folk som fått hjälp där (bodde vid kollektivet) och jag har uppfattat det som strängt och ordentligt men även bra och positivt.

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Gotland) skrev 2012-06-02 19:02:45 följande:
    Varit bekant med folk som fått hjälp där (bodde vid kollektivet) och jag har uppfattat det som strängt och ordentligt men även bra och positivt.
    Tack för dina rader!!
  • astro

    Har visserligen ingen direkt kontakt med kollektivet men bor i Hassela. Mitt allmänna intryck är att kollektivet fungerar väldigt bra.
    Om Hassela i sig kan jag bara säga att det är väldigt väldigt vackert och att de flesta trivs bra här. 


  • Anonym (Nyfiken)
    astro skrev 2012-06-02 21:57:29 följande:
    Har visserligen ingen direkt kontakt med kollektivet men bor i Hassela. Mitt allmänna intryck är att kollektivet fungerar väldigt bra.
    Om Hassela i sig kan jag bara säga att det är väldigt väldigt vackert och att de flesta trivs bra här. 
    Har du upplevt att ungdomarna stört er på något sätt? Ja, det är jätte fint där.
  • astro
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-06-03 15:17:23 följande:
    Har du upplevt att ungdomarna stört er på något sätt? Ja, det är jätte fint där.
    Nej, inte alls. De (få) gånger jag pratat med någon från kollektivet har det varit trevligt; två killar som stannade till och "pratade hund" t ex när våra hundar var ute och lekte på tomten.
  • Tanya47

    Hej Min dotter  var på Hassela i början av 90talet, jag var där ibland 2 veckor  i taget, hon rymde många gånger. Hassela är stenhårt. Bra för dom det passar, och jag skulle gärna vilja ha kontakt med dom som var där 89-93 för att se om dom var där samtidigt. Min dotter dog p.g.a sitt missbruk den 17/3 1994

Svar på tråden Hassela kollektivet