• Anonym (nedstämd)

    Hur går man tillväga?

    Hej. Hoppas att jag hittat rätt forum för min fråga.

    Det är så att jag funderar på att skilja mig ifrån min man efter 6 år tillsammans. Hur går man enklast tillväga ( vi båda är eniga om skiljsmässan ). Vi har även en son på 2 år.

    Kan man i samband med skillsmässan ansöka om ensam vårdnad för vår son? I detta fall skulle det i så fall bli jag som vill ansöka om det.

    Dumma frågor kanske..men jag är inte alls insatt i ämnet.... 

  • Svar på tråden Hur går man tillväga?
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Dina frågor är inte alls dumma utan i högsta grad rimliga. Om ni är överens om att skilja er kan ni lämna in en gemensam ansökan om  äktenskapsskillnad till den tingsrätt som ni tillhör. Ni skriver då båda på ansökan, bifogar personbevis och betalar en kostnad för detta. Domstolen fattar beslut om betänketid, minst 6 och högst 12 månader och ni får ett beslut hemsickat.Om ni är överens om att du skall ha vårdnaden kan ni även ange det. Om ni inte är överens bör ni i första hand gå i samarbetsamtal för att bli det. Det gör man hos kommunen. Om ni inte kommer överens om vårdnaden kan domstolen uppdra åt familjerätten att göra en utredning om vad som är bäst för ert barn.

    Familjerätten eller domstolen kan också svara på dina frågor.  

    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Hur går man tillväga?