• Anonym

    Allergisk mot stockholm?

    Ok, nu lät det väl skumt men faktum är att jag hört fler ha samma problem. 

    jag är inte allergisk mot något, har aldrig varit. Inga djur, pollen eller något i matväg. Men de senaste åren har jag börjat få mer och mer problem. Jag flyttade från en mindre stad till stockholm för 4 år sedan. Sen dess har det smått börjat. Jag har ständigt problem med halsen. Slemmigt, hostigt, kliande, torrt. Jag har testat att ta bort mjölk, socker, mjöl, visa frukter, nötter osv. Inget hjälper. Jag är nästan alltid trött fast jag sover 7-8 timmar varje natt, tränar regelbundet och äter nyttigt. Emellanåt får jag frossa och klåda över kroppen.  

    Och nu till det märkliga då och själva frågan.
    Jag jobbar på kontor där det sitter 130 personer i samma rum. Alla framför datorer. Jag åker tunnelbana till jobbet, bor 20 min utanför stan.
    MEN (!) när jag är på mitt landställe i skärgården, eller om jag spenderar en helg eller vecka hos min sambos släktingar i skåne, så försvinner alla dessa symptom. Jag har också övervägt om det här bara sitter i mitt huvud, men saken är den att jag inte alls tänkt på  det så här, utan min sambo har sagt att jag låter så sjuk jämt med min hosta och feberliknande värme, men när vi är borta så släpper det helt. Sen han sagt det har jag börjat tänka tillbaka mer, och jag har ju alltid tänkt att det är nog inget speciellt, det går säkert över. 

    Varför blir det så här? Kan man vara allergisk mot städer? Luftföroreningar? Datorer? Elöverkänslig? Ska man behöva leva såhär eller ska man flytta till landet? För det är verkligen varje gång jag reser någonstans. Alla symptom försvinner, och kommer tillbaka lika fort igen när jag är tillbaka i stan.

    Tack på förhand.  

  • Svar på tråden Allergisk mot stockholm?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker det låter mycket med 130 personer i samma rum, med apparater påslagna måste det både bli varmt och torrt. Det kan förklara dina symtom. Det krävs ordentlig ventilation när man är så många i ett rum. Föreslår i första hand att du kontaktar någon ansvarig för arbetsmiljön och kontrollerar hur det hela fungerar.
    Dom flesta mår bra vid den friska luften vid hav eller skog men det betyder inte att man är allergisk om man sedan reagerar mot avgaser, det betyder endast att man har känsliga luftrör vilket inte är ovanligt. Försök att vistat i skog och bilfria ytor när du är ledig för att se om besvären minskar.
    Ta annars kontakt med läkare för bedömning av dina symtom.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Allergisk mot stockholm?