• Thunderkatten

    Tips på adoptionsbyråer

    Hej

    Precis som trådrubriken säger så söker jag tips på adoptionsbyråer. Jag är helt ny på området så allt är välkommet.

    Min bakgrund: Jag är 34, mannen 39, vi har ett gemensamt (biologiskt) barn på snart 3 år som kommit till via hormonbehandling. Vi försöker skaffa syskon, ivf, men det vill sig inte. Vi har nu "sommarlov" från kliniken och jag tänkte börja dra i adoptionsspåret. Vi vill så gärna att vår dotter ska få ett syskon.

    Av någon anledning (varken mannen eller jag vet riktigt varför) har vi alltid sagt att om vi får möjlighet att adoptera så vill vi helst att det blir från asien. Är det lättare/svårare att bli godkända för det jämför med till exempel afrika? Väljer man adoptionsbyrå utifrån var man bor (Uppsala i vårt fall) eller är det fritt fram? Jag har i nuläget väldigt många fler frågor än svar...

    Tacksam för all hjälp. :)   

  • Svar på tråden Tips på adoptionsbyråer
  • Nican

    Om du går in på mia.eu/ kan du läsa en massa om adoption. Både om vilka adoptionsorganisationer som har auktorisation i Sverige, obligatorisk föräldrautbildning och en massa annat.

    Vissa av organisationerna är stora och arbetar mot många länder och några är små och arbetar mot bara några få länder. Valet av organisation kan därför baseras lite på vilka länder man är intresserad av att adoptera från men också vilka länder som kan tänkas godkänna er som adoptivföräldrar. Alla länder har olika regler.

    Man kan vara medlem i flera adoptionsorganisationer samtidigt.

    Om ni funderar på adoption rekommenderar jag er att omgående bli medlemmar och börja samla kötid då det oftast är väldigt lång kö för att få adoptera. Man kan bli medlem och börja köa även om man inte har startat processen. 

  • koalabjörn

    Välkommen till adoptionsvärlden!¨

    Mer info som sagt på http://www.mia.eu/ 

    Ni ska även ringa socialtjänsten/familjerätten i er kommun och berätta att ni vill adoptera.

    De ska då hänvisa er till den närmsta obligatoriska föräldrautbildningen som alla måste gå INNAN socialtjänstens utredare startar en medgivandeutredning.

    På den utbildningen kommer ni få massor med svar på alla era frågor.

    Därefter börjar själva medgivandeutredningen.

    Inte förrän under eller efter utredningen är det dags att börja fundera på vilka länder som skulle kunna acceptera just er som adoptivföräldrar.

    Lycka till ! Solig

  • chatnoir

    Man väljer vilken organisation man vill, det spelar ingen roll var man bor. Vilka länder man passar in på brukar visa sig lite längre fram i processen, så ett bra råd (som du redan fått) är att ställa sig i kö i en eller flera organisationer som har många länder. Något som kan vara bra att veta är att nästan alla kontakter kräver några års äktenskapstid, så om ni inte är gifta än kan det vara bra att försöka få det gjort så snart som möjligt. De flesta länderna har även andra krav, t ex utbildningsnivå, BMI, kristen tro... Det kan också vara bra att veta att det finns en regel som säger att man ska ansöka om medgivande innan man fyller 43, även om ni båda har några år kvar till den gränsen!

  • Thunderkatten

    Vi gifte oss 2007, så check på den. :) Låter som jag måste gräva ner mig lite i kraven. Se om det är nåt som går att förbättra.

    Föräldrautbildning lät ju spännande. :) Man måste gå den även om man har barn sen tidigare alltså?  
      
    Tack för hjälpen!  

  • linte
    Thunderkatten skrev 2012-06-05 22:58:14 följande:
    Vi gifte oss 2007, så check på den. :) Låter som jag måste gräva ner mig lite i kraven. Se om det är nåt som går att förbättra.

    Föräldrautbildning lät ju spännande. :) Man måste gå den även om man har barn sen tidigare alltså?  
      
    Tack för hjälpen!  
    Ja man måste gå den även om man har biologiska barn eftersom den handlar om just adoption.

    Vi ska gå kursen efter sommaren. Ställde oss i kö hos två organisationer i februari och nu i maj kontaktade vi socialtjänsten för ett första samtal och för att anmäla oss till utbildningen.

    Lycka till!
  • fabbemam

    Välkommna till Adoptionsvärlden!

    TS, du her fått många kloka tips och jag vill bara komplettera med en grej. Till dig, TS och andra som läser detta o är i startgroparna så vill jag berätta att det från allt fler länder mestadels är barn som har någon form av SN som behöver föräldrar (SN = Special Needs/I förväg kända särskilda behov , i förtsättningen använder jag förkortningen SN).

    Att redan i ett tidigt stadium veta att det är mycket längre köer (oftast) om man inte känner att man vill ha ett barn med någon "skavank" kan ju motivera till att ta reda på fakta kring olika SN för att kunna känna efter vilken typ av SN som skulle kännas OK för de blivande föräldrarna. Mänga känner till en början att det är ett barn utan "skavanker" man vill adoptera men som så mycket annat i livet så kan inställningen förändras genom kunskap. Om ni redan nu känner att SN-barn är vad ni tänker er så är det ju också bra att passa på att lära mer nu i väntan på medgivandet.

    LYCKA TILL!

  • Thunderkatten
    fabbemam skrev 2012-06-06 07:19:19 följande:
    Välkommna till Adoptionsvärlden!

    TS, du her fått många kloka tips och jag vill bara komplettera med en grej. Till dig, TS och andra som läser detta o är i startgroparna så vill jag berätta att det från allt fler länder mestadels är barn som har någon form av SN som behöver föräldrar (SN = Special Needs/I förväg kända särskilda behov , i förtsättningen använder jag förkortningen SN).

    Att redan i ett tidigt stadium veta att det är mycket längre köer (oftast) om man inte känner att man vill ha ett barn med någon "skavank" kan ju motivera till att ta reda på fakta kring olika SN för att kunna känna efter vilken typ av SN som skulle kännas OK för de blivande föräldrarna. Mänga känner till en början att det är ett barn utan "skavanker" man vill adoptera men som så mycket annat i livet så kan inställningen förändras genom kunskap. Om ni redan nu känner att SN-barn är vad ni tänker er så är det ju också bra att passa på att lära mer nu i väntan på medgivandet.

    LYCKA TILL!
    Tack för tipset! Har funderat på det en hel del senaste dagarna. Självklart vill man att ens barn ska vara friskt, tycker det är jättejobbigt bara min dotter är förkyld, när jag ser att hon lider. Men man kan inte få allt man vill. :)

    Känner personligen att fysiska SN är ett mycket mindre hinder än psykiska. Har verkligen noll erfarenhet av hur man hanterar psykiska handikapp. Vad gäller tex gomspalt så har vi ju alldeles utomordentligt skickliga plastikkirurger i Sverige så det ser jag inte som något problem.

    Shit vad jag har mycket att plugga på!! Tack för all hjälp, återigen. :) 
  • Thunderkatten
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-06 10:56:17 följande:
    Jag vill gärna tipsa om adoptionsorganisationen Barnens vänner: www.bvadopt.se/
    De är väldigt service-inriktade, trevliga och till stor hjälp! De förmedlar adoptioner i från 4 länder i Asien.  
    Lycka till!  

    Bra bra, egna erfarenheter låter det som? :)
Svar på tråden Tips på adoptionsbyråer