• Beckah82

    bukplastik, före och efter!

    Favoritar. Jag har gjort en och kan lägga in bilder strax.


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Jag gjorde genom Landstinget, pga mycket kraftigt delade magmuskler.

    Magens resa:

     

     
    Vecka 38+2

     
    Vecka 38+2

    Sen föddes Elmer i vecka 39+2

    Två dagar efter förlossningen:



    Bebis vikt när han föddes i 39+2 var 4720 gram.



    När jag gått ner till nuvarande vikt, ca 55 kg, men före operationen:



    Med spända muskler:

    Efter operationen (november 2011):


    9 dagar efter:



    3,5 vecka efter:



    Jag har ingen färsk bild, men ja, ingen större förändring. Det är såklart helt läkt och färgen på ärren stämmer bättre ihop med hudfärgen, men både det långa ärret och den nya naveln syns mycket tydligt att det är opererat och ligger långt ovanför "bikinilinjen".
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    OBS!

    Mitt ärr är ovanligt högt upp. Normalt sett finns det ju lite mer hud "att ta av" så man kan dra ner och få snittet lägre, men jag hade inte så mycket extraskinn och kirurgen var lite mesig och vågade inte dra för tight.

    Med facit i hand hade han lätt kunnat lägga snittet lägre, för jag kunde stå rak i ryggen efter en vecka och kunde ganska direkt efter det börja sova på mage. Så ska det INTE vara det brukar ta flera veckor innan man kan sträcka ut sig helt, för att det är så tight att huden måste stretchas.

    Jag bryr mig dock inte Jag gjorde inte operationen av skönhetsskäl, utan för de delade magmusklerna som skapade en massa problem med smärta osv.

    Men just om man ska KÖPA en operation, kanske man vill att det ska bli snyggt också och därför vill jag påpeka att man inte ska skrämmas av mina bilder och mitt höga snitt, för så kommer ditt eget inte se ut mest troligt.

    Min operation gjordes dessutom av en helt vanlig kirurg, som gjort en sån här operation EN gång tidigare, lite skillnad mot en plastikkirurg  
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Liten skrev 2012-06-05 16:17:41 följande:
    Gud va snygga ni är tjejer! Jag är riktigt avundsjuk. Min dotter är 1 år och jag ser fortfarande ut som om jag är gravid i typ v 24, trots att jag tränar som en galning och gör den j-vla plankan tills jag storknar. Min man har lovat att jag ska få en "ny" mage när jag är klar med barnfödandet, och jag längtar verkligen dit. Berätta gärna allt om era ingrepp, hur ont det gjorde, hur länge ni var borta från jobbet etc.
    Kortfattat:

    Operationen gick bra, smärtan första veckan efter op. var obeskrivligt fruktansvärd. Dock var jag på benen snabbt och åkte hem dagen efter låg hemma och hade ont istället. Att dra ut dränaget ett par dagar efter op var dock det värsta av allt. Jag har inte upplevt någon större smärta i hela mitt liv, FY SATANS JÄVLAR, men det tar ju typ 2 minuter så det är lugnt hahaha

    Efter 1 vecka kunde jag stå rak i ryggen och efter ca 3-4 veckor levde jag väl helt som vanligt, inga bekymmer överhuvudtaget.

    Dock fick jag en liten infektion på ett litet område på det stora snittet (syns nog var, på bilden jag lagt upp) och det tog lång lång tid att läka.

    Lite mer ingående beskrivning av allt, både före och efter operation (även generell fakta och info om Tummy Tuck):

    beckahbitch.blogg.se/category/tummy-tuck.html

     
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Run to the hills skrev 2012-06-05 16:24:11 följande:
    Men vad krävs för att få via landstinget? Någon som vet?
    EXTREMT mycket hängande överskottshud, som påverkar hygienen, eller på annat sätt är "funktionshindrande". Psykosociala skäl KAN godkännas, men är nog oerhört ovanligt.

    Alternativt ett mycket rejält mellanrum mellan magmusklerna.

    Det senare är inte vanligt som enda anledning. Det brukar ofta vara en kombination, eller vanligast mycket överskottshud.

    Den vanligaste orsaken är att man gjort en Gastric Bypass och tappat extremt mycket vikt och därför fått en väldans massa överskottshud. Det krävs dock att man gått ner till normalvikt och hållt den vikten under lång tid (Ett år? Inte säker).

    Jag fick problem med smärta av mitt mellanrum och fick först göra en gastroskopi (för att utesluta andra anledningar till smärta) och en datortomografi för att se om det fanns några andra fel och för att exakt mäta hur stort mellanrummet var. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82

    Om det rör sig om enbart extrahud och inga delade magmuskler kan man göra en liten bukplastik, där man har kvar sin gamla navel och bara tar bort överskottsskinnet.

    Det kanske är billigare? Jag har ingen koll. 


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym skrev 2012-06-05 17:33:14 följande:
    "Väldigt mörk under ögonen och att det ser ihåligt ut. Sjukdom?"

    Du har ju inte ett skit med det att göra egentligen och det är otroligt off topic här inne och jag gissar att det är regelbrott på flera sätt att du skriver så.

    Men, för att stilla din nyfikenhet kan jag berätta att han har ADHD och Asperger. Ett av hans problem med sin Asperger är att han har väldiga problem med maten. Han känner inga hungerskänslor och han har svårt för konsistens, färg, smak, upplägg och allt möjligt. Detta kallas ätstörning UNS (utan närmre specifikation).

    Dessa problem leder, naturligtvis, till att man går upp i vikt väldigt dåligt. Det är undervikt som ligger bakom hans ringar under ögonen och "hålighet".

    Han går regelbundet hos dietist och dricker näringsdrycker.

    Var det något mer du undrade över? 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Tjohalia skrev 2012-06-05 18:39:22 följande:
    Skit i det, låt dig inte provoceras! Såna här personer är bara ute efter en sak och vet vart dom ska sätta in stöten så det ska kännas så mycket som möjligt...
    Jag vet, men det kändes motiverat att berätta för att övriga som läser detta inte ska tro något som inte stämmer  {#emotions_dlg.flower}
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    vis skrev 2012-06-05 19:11:21 följande:
    Men strunta i vad okänt folk tror, de har väl ingen betydelse i ditt liv ändå. Jag hade svarat "han ser sådan ut eftersom jag lät honom sitta uppe hela natten och titta på skräckfilmer. Tio coca-cola på raken gjorde nog sitt till också". 
    Skrattande

    Schyyy!  Jag kan väl inte säga sanningen heller, förstår du väl!
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Stövelkatten skrev 2012-06-05 20:58:27 följande:
    Hmm, kanske jag missförstått det, men jag trodde att "normalt" delade magmuskler kunde gå tillbaka med rätt träning?
    Har ju inget proffsutlåtande.
    helt riktigt
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym skrev 2012-06-05 22:06:08 följande:
    Varför får en del delade magmuskler och hur vet man om man har det? Kan delade magmuskler göra att nästa graviditet kan bli påfrestande på magen? 
    Jag fick ganska mycket delat med mellansonen. Detta mellanrum hade jag kvar när jag blev gravid igen 1,5 år senare och då trillade magen ut direkt *poff* Jag fick stor mage på en gång och sen bara växte den och växte, rakt utåt och ja, det blev ju inte magmusklerna lyckligare av precis
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Mamma på heltid skrev 2012-06-05 21:55:31 följande:
    Fint resultat=) Jag har också gjort en bukplastik, finns bilder inne hos mig under starka bilder,
    OJ skitsnyggt ju! Förstår att du är glad Du fick en bra ny navel också, min är inte så tjusig. jag brukar säga att jag har ett rövhål på magen, för så ser det ut
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Mamma till Philip Nova Elliot skrev 2012-06-05 22:43:27 följande:
    Kan inte lägga in bilder i tråden från telefonen men i mitt galleri finns bilder från före och efter min OP.
    Jättefint!
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    pseudonym1 skrev 2012-06-05 23:05:35 följande:
    måste bara fråga ni som gjort buken...
    Hur va det efteråt med lyft?
    Jag är ensamstående och lillgrabben kommer att vara 16 mån i augusti när jag gör mitt.
    Pappan har barnen oxå och jag kommer få hjälp av honom i början men jag oroar mig ändå med hur mkt man kan undvika lyft osv för så länge som läkningsprocessen är vill jag ju inte vara utan dem.
    Kommer få va ensam de första dagarna iaf sen tänkte jag försöka träffa dem varje dag o typ sitta på golvet eller ngt men när kan man egentligen börja med vardagssaker som att klä på o ni vet allt?
    Det är inte att rekommendera, men jag hade inte så mycket val, så jag började lyfta och bära tvååringen ganska omgående.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    pseudonym1 skrev 2012-06-05 23:12:40 följande:
    Ja, måste man så är det ju svårt o undvika!
    Jag kommer iaf se till att jag får 5-7 dagar helt för mig själv att ligga o läka hemma o sen börja träffa dem varje dag men utan att behöva klä på osv (får åka hem till x:et eller ngt o hänga där så man får träffa dem).
    Sen tänkte jag ha dem hemma igen lite smått men försöka va hemma o ta det lugnt.
    Får väl försöka typ byta blöjor på golvet, låta honom sova i min säng, ha en pall till matstolen osv så man kan slippa lyft så mkt som möjligt...
    Det är ju under en begränsad tid så det får lösa sig på ngt sätt!
    Ungefär så hade jag
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym (frågvis) skrev 2012-06-05 23:40:19 följande:
    Hur vet man att man har delade magmuskler och hur mycket är för mycket?
    Min mage är som ett liggande B :(
    Och jag blir lätt större o magen då jag ätit osv.
    Ibland kan jag känna mig betydligt smalare, morgon, än som nu på kvällen då magen är alldeles för stor.. 

    Och kan man bli gravid utan komplikationer efter en TT? Lr är det risk att det händer samma sak igen om man har haft delade och gjort en TT? 
    Om man gjort en TT har man ju tight sytt ihop musklerna så nej, de ska inte kunna spricka i sär

    Gravid kan man bli och det kan gå bra, men det blir trångt som sjutton för bebisen och är säkert ganska smärtsamt för mamman.

    Har även läst om ett fall där bebisen var på väg att "krossas" så de fick ta ut en liten underviktig parvel redan i vecka 30.

    I de flesta fall går det dock "okej"
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym (frågvis) skrev 2012-06-06 00:14:03 följande:
    Jag verkar ju ha bara 1½ typ finger emellan.. 2½år är yngsta barnet. Hur får jag ihop sista biten?
    Det är normalt!
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym skrev 2012-06-06 12:44:47 följande:
    Har jag skrivit det?
    Ja?

    Jag berättade varför han ser ut så, eftersom jag vet varför han ser ut så. Du svarade med att "nej, det är inte därför". Du tror dig, med andra ord, veta bättre än mig. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Anonym skrev 2012-06-06 14:17:17 följande:
    Jag vet vad UNS är och att det inte ger mörkat under ögonen.
    Vaddå "UNS"? Man kan ju inte bara skriva UNS. UNS kan man ha som tillägg på det mesta. jag skrev dessutom var UNS betyder: Utan Närmre Specifikation.

    Ätstörning UNS betyder inget annat än att man har en störning i sitt förhållande till mat, men att störningen inte är specificerad som en känd, mer exakt diagnos, så som Bulemi och Anorexi.

    Ätstörning UNS = precis vad fan som helst som är en störning kring mat och ätande, som inte är Bulemi och Anorexi.

    I hans fall är det brist på hungerskänslor och att han har stora problem med färg, smak, konsistens, upplägg osv. Detta leder till att han inte får i sig så mycket som han behöver för att gå upp i vikt, vilket i sin tur leder till UNDERVIKT och undervikt är inte så tjusigt, bland annat kan man få mörka ringa runt ögonen.

    Så som han fått.

    Du påstår att hans undervikt INTE är orsaken till det mörka, fast jag VET att det är orsaken. Berätta gärna vad orsaken annars skulle vara? 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Beckah82
    Jag har fått några frågor, så jag svarar i en sammanfattning:

    Jag visste att jag hade kraftigt delade magmuskler, men jag visste inte att man kunde operera detta. Förra våren fick jag akuta magsmärtor och läkaren jag träffade som klämde och kände på magen noterade mellanrummet och frågade om det aldrig varit tal om någon operation.

    Whut? Operation? Sen skickade hon en remiss till kirurgen och jag fick komma dit, klämma och känna, remiss till CT buk osv...

    Första steget för den som vill försöka få en operation genom Landstinget:

    1. Skicka en egenremiss till kirurgmottagning eller Landstings-plastikmottagning (alltså inte en plastikklinik, utan det som finns inom Landstinget). Egenremiss går att beställa, eller skriva ut från respektive landstings hemsida (OBS! Det är säkert olika i olika Landsting om denna möjlighet finns).

    Eller:

    2. Boka en tid hos en läkare på Vårdcentralen, prata om dina besvär och be om en remiss till närmsta kirurgmottagning.

    Besvären jag hade bestod i att när jag åt mig mätt så "trillade magen ut" så som när man är gravid. magmusklerna åkte åt sidan och till slut var det så illa att jag knappt vågade äta mig mätt, för det trycket gjorde ont, förutom att folk frågade  om jag var gravid. I medellinjen hade jag också en utbuktning som misstänktes vara ett bråck. CT visade att så ej var fallet, men annars är bråck något som lätt kan hända vid kraftigt delade magmuskler.

    Som sagt, jag höll mig till att äta mig "inte hungrig" istället för att äta mig mätt. När jag blev proppmätt såg jag ut så här:

     

    inte så kul i kombination med spaghettiarmar och fågelben

    Men vanligtvis såg jag bara ut så här:

    beckahbitch.blogg.se/2011/october/bildbomb-magen-fore-operation.html

    (massa bilder från strax före operation) 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden bukplastik, före och efter!