• En struts
    Äldre 8 Jun 20:16
    61435 visningar
    139 svar
    139
    61435

    NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!

    Sambon bad mig ALLDELES FÖR SENT inatt, att jag skulle ägna mig åt hans personliga brev, för jobbansökan. Jag var inte med på det alls när han kommer med ett sånt kring midnatt och jag ska lägga mig.
    Men ok, kikade lite, efter han tvingat mig. Men jag baxnade och sket i det, BARA AV ATT SE BÖRJAN. (Han är ju inte så bra på sånt här, och det är lite svårt att förklara för honom, MEN Eller hur? Man börjar ju inte ett personligt brev med att skriva: "Hej, jag heter XXXX XXXXX (för efternamn)" Eller vad säger ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 13:01
    Eller: "Hej, jag heter Rickard Johansson...", eller "Hej, jag heter Sally Nillson.". För mig ligger ett sånt sätt att formulera sig, väldigt långt ifrån.
    Och jag startade den här tråden också för att ta reda på varför.
    Vissa här i tråden tycker det ser mycket plumpt ut att formulera sig så. Andra vill tillstyrka att de fått massor av jobb trots att de formulerat sig så. Har jag väl inte sagt emot heller?
    Och naturligtvis handlar det om hur hela brevet är formulerat om man får jobbet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 13:06
    Dessutom är ett personligt brev väldigt personligt. Jag HADE lika gärna kunnat vara ensam om uppfattningen om att man inte startar ett personligt brev med "Hej, jag heter xxx xxxx".
    Men jag har i bakhuvudet att ett antal rekryterare och arbetsförmedlare sagt, att det inte ser så bra ut. Namnet står i loggan, och man startar därför inte med att presentera sig.

  • Svar på tråden NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!
  • Äldre 9 Jun 09:38
    #81
    musky skrev 2012-06-09 03:58:51 följande:
    why skulle du vara en bra arbetsgivare? Varfor skulle jag vilja jobba hos dig? Ge mitt liv till dig, spendera alla mina dagar hos dig? Beratta varfor just DU och DIN firma skulle fa mitt liv att bli battre!

    Svar : ?
    Ja, man borde få ett CV från arbetsgivaren också så man inte hamnar hos vilken idiot som helst
  • Äldre 9 Jun 09:43
    #82
    StilaM skrev 2012-06-09 09:35:59 följande:
    Visst kan man visa upp en större stilistisk bredd genom att inte börja med "Jag heter...", men en sådan inledning skulle inte ha någon utslagsgivande påverkan på hur jag sållar ut kandidater till intervjun. Brevet ger en bild av personlig mognad, språkbehandling och i vissa fall personlighet. En sökande som på ett nyanserat sätt kan reflektera över hur tidigare erfarenheter gett kompetenser som är relevanta för den sökta tjänsten blir jag intresserad av, eftersom jag tänker att detta är potentiellt kvalitetsmedvetna och mogna kandidater. Sökande som redan i brevet gör bort sig (skriver ner sin nuvarande arbetsgivare, säger att de bara söker jobbet för att få högre lön etc) slipper jag ju ödsla tid på att träffa. 

    Jag gör så här:

    1) plockar ut kandidater som enligt cv är möjliga

    2) väljer ut kandidater som enligt brev är intressanta

    3) intervjuar dessa         
    Varför känner du att det är att ödsla bort tid om man redan har ett jobb och söker annat? Har alltid fått för mig att det är ett plus i kanten om man redan har en anställning men vill söka nya utmaningar tex.
    Varför inte skriva ner sin nuvarande anställning? 
  • Äldre 9 Jun 09:51
    #83

    Jag har ALLTID börjat mina personliga brev med att skriva "Hej, jag heter NN " och det har gått rätt bra ändå.
    Tycker det ser jättekonstigt ut att skriva ett personligt brev utan att ens presentera sig vid namn först. När jag ringer presenterar jag mig ju först, även om jag under tiden i telefonkö fått knappa in personnr och kundnummer eller vad det nu kan vara (så de ser vem jag är redan när samtalet kommer in). Hör till vanligt hyfs tycker jag. 

  • Bläckf­isken
    Äldre 9 Jun 10:03
    #84
    Barnlängtan88 skrev 2012-06-09 08:29:28 följande:
    Jag börjar min med. Glad och positiv tjej söker jobbet som ......
    "Glad och positiv tjej söker jobbet som..." låter som en barnslig kontaktannons och är inte heller en fullständig mening då subjekt saknas. Påminner om: "Jag e en tjej på 14 vårar som söker en brevkompis...."

    Man kan däremot visst skriva:

    "Hej, Jag heter Fredrik Karlsson..." osv.

    Men man ska fokusera på vad man kan erbjuda arbetsgivaren! Vara detaljerad, ge konkreta exempel på ens goda sidor samt visa intresse, engagemang för det sökta arbetet och visa att man sökt kunskap och tagit reda på info om det företag man söker arbete hos!

    Inte berätta sitt livs historia vilket är ointressant. 
  • Äldre 9 Jun 10:12
    #85
    Moonis skrev 2012-06-09 09:43:15 följande:
    Varför känner du att det är att ödsla bort tid om man redan har ett jobb och söker annat? Har alltid fått för mig att det är ett plus i kanten om man redan har en anställning men vill söka nya utmaningar tex.
    Varför inte skriva ner sin nuvarande anställning? 
    Med "skriver ner" tror jag hon menar kritiserar.
  • Äldre 9 Jun 10:13
    #86
    Bläckfisken skrev 2012-06-09 10:03:32 följande:
    "Glad och positiv tjej söker jobbet som..." låter som en barnslig kontaktannons och är inte heller en fullständig mening då subjekt saknas. Påminner om: "Jag e en tjej på 14 vårar som söker en brevkompis...."

    Man kan däremot visst skriva:

    "Hej, Jag heter Fredrik Karlsson..." osv.

    Men man ska fokusera på vad man kan erbjuda arbetsgivaren! Vara detaljerad, ge konkreta exempel på ens goda sidor samt visa intresse, engagemang för det sökta arbetet och visa att man sökt kunskap och tagit reda på info om det företag man söker arbete hos!

    Inte berätta sitt livs historia vilket är ointressant. 
    Måste säga att jag håller med. "Glad och positiv" låter otroligt klyschigt och som att personen i själva verket kan vara precis hur som helst. Vem hävdar inte att man är "glad och positiv" när man söker ett jobb liksom. "Glad och positiv" skrev jag om mig när jag var 19 och sökte jobb och det gick inte så jävla bra (donken ville ha mig)
  • Äldre 9 Jun 10:15
    #87
    capy skrev 2012-06-09 08:03:09 följande:
    När jag rekryterar läser jag som regel det personliga brevet först. För mig är det viktigt att den sökande i detta brev förklarar vad hen har för tidigare erfarenheter och personliga egenskaper som gör att jag bör anställa vederbörande för den aktuella tjänsten. 

    Jag är inte intresserad av att läsa om fritidsintressen eller familjeförhållanden som inte är relevanta för tjänsten i fråga. Det spelar heller ingen roll om brevet börjar med "Hej, jag heter...". första meningen behöver inte sälja in någonting, det viktiga är att övrigt innehåll är relevant.

    Om jag gillar det personliga brevet går jag över till att titta på CV:t. Betyg och intyg osv är sällan intressant innan man har träffat den sökande personligen.

    Om det personliga brevet är dåligt skrivet eller bara låter som en kontaktannons så åker ansökan i papperskorgen direkt.

    Så fungerar det för mig, men jag tror att det också till viss del beror på vilken typ av tjänst man rekryterar till. Jag sitter på ett mindre förtag och där är det oerhört viktigt att man hittar någon som passar in bland övriga anställda.



    Samma här. Jag rekryterar främst lärare och annan pedagogisk personal. I brevet tycker jag att det är viktigt att man berättar om sin pedagogiska grundsyn blan annat. Sen tycker jag i och för sig att man kan skriva två rader om sin fritid. Bra att veta om det finns specialintressen arbetsgivaren kan ha nytta av; tex sång eller sport.
  • Äldre 9 Jun 10:30
    #88
    Lavish skrev 2012-06-09 10:12:05 följande:
    Med "skriver ner" tror jag hon menar kritiserar.
    Aha, missade det. Ja det är kanske inte det smartaste att göra.
  • Äldre 9 Jun 10:33
    #89
    Moonis skrev 2012-06-09 10:30:58 följande:
    Aha, missade det. Ja det är kanske inte det smartaste att göra.
    Haha nä, känns ju lagom lockande att anställa "jag vill jobba hos er för att mitt nuvarande jobb suger"
  • astro
    Äldre 9 Jun 10:48
    #90

    Jag har jobbat en del med rådgivning och det är inte lätt att veta vad man ska säga till en klient som startar med "jag får aldrig något jobb, alla mobbar mig bara för att jag inte är en söt bimbo, som nu så var jag på intervju och så sa jag att jag fick sluta på mitt förra jobb för jag hade samarbetssvårigheter sa de, för de var dumma i huvudet allihop där, och så frågade jag hur fort jag kunde få ett förskott och sen ville de inte anställa mig fast jag hade rätt utbildning ... alla mobbar mig ... de anställer vara söta bimbos ..."

    Var börja?
    Få klienten att inse att det nog inte var klientens utseende som skrämde bort intervjuaren?
    Försöka föreslå att det är olämpligt att prata illa om sin förra chef eller sina förra kolleger när man kommer till nya jobbet?

    Att börja ett brev med "Hej, jag heter X X" däremot känns helt ok för mig, det skulle inte få mig att strunta i resten om jag skulle anställa.

    Saker jag är allergisk mot:

    Gnäll.
    Skitsnack om tidigare jobb/chef/kolleger.
    Egna förklaringar till varför man nu söker jobb (t ex ingen har velat anställa mig för marknaden är så hård om man är kvinna och över femtio).
    Långrandiga brev.
    Språk som är svårt att förstå (t ex "Ja vill jättegärna jobba me originalsaker för ja e bra på folk och sånt")
    Kommentarer om "gulliga" saker i ens privatliv (t ex "jag har en cocker spaniel som heter Ludde och är jättejättesöt") som inte har något med anställningen att göra.
    Överdrivna egokommentarer ("jag kan inget om det ni tillverkar men det verkar inte så svårt, jag lär mig fort"). 


Svar på tråden NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!