• Snova
    Äldre 20 Jan 20:27
    1212 visningar
    21 svar
    21
    1212

    Kroppar man får kommentera hur som helst; GRAVIDA och SMALA

    Menar inte gravida och smala på samma gång då... Men de får säkert höra en del de med!

    Attan, vad sur man blir när ngn säger att man är "så stooor"! Särskilt när man ej ens är det! Till gravida och smala får man tydligen säga vad som helst om deras kropp. Men till folk som är ens bara aningens överviktiga får man ej säga pip! Inte för att jag har ngt behov av det senare, mer att det är konstigt!

    Är i v. 29, har gått upp 6 kg och var "normalviktig" innan graviditeten. Ändå får jag då och då kommentarer om hur stor jag är. Vet att det är ett vanligt problem och att ämnet varit uppe för diskussion här tidigare, kunde ändå ej låta bli att hojta igen...

    Sambon som är smal och ej kan gå upp i vikt får också höra diverse lustigheter/pikar om sin kropp. Ingen skulle våga driva så med ngn som är tjock!

  • Svar på tråden Kroppar man får kommentera hur som helst; GRAVIDA och SMALA
  • Julias mamma
    Äldre 20 Jan 20:30
    #1

    Ha ha...håller helt med!!

    Träffar man ngn som gått ner i vikt så ropar man glatt ut "fan vad smal du har blivit"

    Men skulle man träffa en som fettat till sig så skulle nog få ropa ut " fan vad fet du har blivit"

    Man kanske ska prova det nästa gång..

  • Äldre 20 Jan 20:30
    #2

    ja det är verkligen fräckt.
    hitta på ett dräpande svar tycker jag!

    min syrra -som fick tvillingar- sa att det faktiskt var bebisarna som är stora, hihi.

  • Julias mamma
    Äldre 20 Jan 20:34
    #3

    Men som jag får höra ofta då folk ser gamla bilder på mig från graviditeten...

    -Men FAN vad du såg ut!!!
    (jag gick upp 30kg och är 160 lång..hamnade på 89kg)

    Visst såg det biffigt ut...och jag tar inte illa vid mig av vad som säger....driver gärna om mig själv....

    Men det är tydligen tillåtet att kommentera, bara för att jag var gravid!!!! (alla tar det nog inte lika bra som jag)

  • Våra Liv
    Äldre 20 Jan 20:35
    #4

    tro mig även feta får höra kommentarer!

  • Julias mamma
    Äldre 20 Jan 20:38
    #5

    Klart att feta också får kommentarer...

    Men de flesta talar positivt om viktminskning...."oj vad smal du blivit"....det behöver nödvändigtvis inte vara så för det...
    (vet av egen erfarenhet)

  • Våra Liv
    Äldre 20 Jan 20:38
    #6

    nej det är ju sant

  • Mrs USA
    Äldre 20 Jan 20:39
    #7

    Skulle kunna varit jag som skrev inlägget Snova. Min man och hela hans familj är väldigt långa och smala.
    Jag är normallång och något över min idealvikt, men har denna graviditet endast gått upp 7kg i v 30. Både min barnmorska och min sjukgymnast säger att magen är liten, men omvärlden envisas med kommentarer som:

    -Tjockis
    -Va STOOOOR du är nu!
    - Är du säker på att de inte räknat fel på dig??? Det ser ut som du ska när som helst ju.

    Etc...

    Nu har jag väldigt ont pga fogarna, går på kryckor och klarar inte en del saker utan hjälp, vilket gör mig grymt frustrerad och säkert mer lättsårad än normalt...
    Men nu orkar jag inte nicka och le längre.

    Tryckte upp mina mcv-papper under näsan på släkten senast för att visa att jag minsann ligger mitt på kurvan och att om magen varit mindre DÅ kunde vi oroa oss.
    10 v kvar nu om jag går tiden ut... stackars min käre make...

  • Jillis­en
    Äldre 20 Jan 20:42
    #8

    Nej feta har mer respekt i "vuxet ålder" som barn blir de nästan halvt ihjäl mobbade...

  • Igby
    Äldre 20 Jan 20:43
    #9

    Jag som är smal till vardags och alltid fått höra att jag skulle må bra av att gå upp i vikt, blir gravid, går upp 20 kilo och får höra att magen är så liten att den knappast syns ("följer den verkligen tillväxtkurvan?"). När min mamma på skoj sa att den där magn som jag stånkar och pustar över inte alls var så stor, så kände jag bara att jag ville slänga ut henne! Kan ingen erkänna att den är stor? Nu när jag äntligen har lagt på mig som alla tjatar om? Nänä... Då svarar de bara att "det där ammar du snart bort". F*n...

  • Våra Liv
    Äldre 20 Jan 20:47
    #10

    jillisen verkligen! jag var t mobbad som bara den som liten men nu är det inte många som säge någe

  • TINO
    Äldre 20 Jan 20:50
    #11

    *skratt*
    känner igen mig i din situation och jag har gjort misstaget att säga till en vännina som va gravid och stor att hon var just stor, tänkte inte så långt just då, nu tog hon inte åt sig som tur var
    vi skojade mkt om det för jag e inte alls stor, har bara gått upp ca 8 kilo nu i v 31 och många, många många tycker att det e förlite!!!!!!!
    Hon säger exempel till mig att jag måste äta upp mig
    Det är ju så olika och ingenting att hänga upp sig på!!!

    Jag har en mamma som alltid komenterar det och det e mycket jobbigare än om någon annan gör det!!! Hon tror nämligen att jag håller igen för att inte gå upp i vikt, dessa mammaor, tänk om man blir så själv )

    lycka till med magen

  • Mrs USA
    Äldre 20 Jan 20:51
    #12

    Ja barn är råa. Min 10-årig är liten, nästan huvudet kortare än sina klasskompisar och får ofta kommentarer om detta. Nu råkar det vara så att hon är väldigt duktig på gymnastik och dans, sporter där det är en fördel att vara liten och smidig. Så nu börjar hon släppa sina komplex och hittar styrkan i den kropp hon har!

  • Norrla­nd77
    Äldre 20 Jan 20:51
    #13

    Haha, ja det är rätt intressant det där. Folk som jag bara hejat på tidigare i korridoren på jobbet säger nu "hej tjockis" till mig.

    En kille/polare gick efter mig och sa tjockis flera gånger. Det slutade med att jag sa åt honom att sa han det en gång till skulle han få en armbåge i ansiktet...han ringde och bad om ursäkt senare och sa att han inte skulle säga så mer.

    Jag längtar till den dagen ngn manlig kollega kommer fram och frågar om han får känna på magen. "ja, visst" ska jag svara då "får jag känna dig på k*uken först så".

    Min mage och min kropp är inte allmän egendom bara för att jag är gravid!!

  • Våra Liv
    Äldre 20 Jan 20:52
    #14

    fast jag blir hellre kallad stor som gravid för man är ju stor i jämförelse med vad man är normalt än att bli kallad tjock

  • lajzab­eth
    Äldre 20 Jan 20:54
    #15

    Ja det har börjat bli väldigt tråkigt att få höra tjockis varenda jäkla gång man träffar vänner å familj...
    i början va det väl kul men nu börjar det bli lite väl tjatigt *suck*

    Klart man e tjock det ligger ju en bebis däri.
    själv har jag gått upp 15 kg sen jag blev gravid men så länge jag och barnet mår bra så får jag vara hur tjock som helst...

  • lajzab­eth
    Äldre 20 Jan 20:55
    #16

    e oxså i v29 glömde skriva det

  • Äldre 20 Jan 20:56
    #17

    Amen!

    Jag har alltid förundrats och upprörts över det att foilk kan slänga ur sig vad skit som helst till mig: "Guuuuu va smaaaaaaal du eeeeee!"
    Har fått höra det hela livet och jag vet att jag inte är överviktig men sååååå smal är jag inte, jag är SLANK!

    Till slut sa jag faktiskt till en på jobbet att lägga av och då höll hon tyst ett halvår eller så, men sedan var det åter skoj att kommentera min gravida kropp: "Vad du ser rolig ut!" Jävla kärring, alltså! Min faster sa att hon har aldrig sett en vackrare gravid, sa det till mina föräldrar, så jag klamrar mig fast vid det istället.

    Grejjen är den att jag är faktiskt rätt nöjd med min kropp, men jag behöver inte få höra kommentarer om den hela tiden, inte när det ska sägas i en avundsjuk/sur/elak ton! Jag menar, jag går ju inte ock säger "Vad satt du är! Sträck på dig!" osv... Hmmmm... vaför gör jag inte det egentligen? Antagligen för att jag är väluppfostrad.

  • pellep­luttsk­rutt
    Äldre 20 Jan 23:31
    #18

    jag är precis som du, och håller med! har alltid haft svårt att gå upp i vikt, och halltid varit smal. vet inte hur många gånger jag har fått höra spydiga kommentarer. av folk man inte ens känner.

    Som att det är mera okej än att säga nått till en överviktig! som att jag skulle säga men guuuud va tjock du är! ska inte du äta lite mindre?

    är så jäkla trött på de!!

  • Annis7­6
    Äldre 21 Jan 08:45
    #19

    Håller helt med! Är ganska smal och får jobba som tusan för att hålla min vikt utan att rasa ännu mer. Får höra alla möjliga kommentarer om hur mycket jag borde äta, hur spinkig jag är, mm. Skit jobbigt!

  • Jillis­en
    Äldre 21 Jan 10:47
    #20

    Våra liv... jag skulle ju faktiskt inte säga att du var fet!!!!! mullig kanske =)

Svar på tråden Kroppar man får kommentera hur som helst; GRAVIDA och SMALA