Inlägg från: wesdxc |Visa alla inlägg
  • wesdxc

    Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?

    Jag läste inte rätt ur boken för att lära mig, jag gjorde slutprov hemma på datorn, skrev ner felen jag gjorde på ett papper och förklarade dom för mig själv.
    Fattade jag inte efter att jag hade sett rätta svaret så slog jag upp det i boken och gjorde korta små ramsor för att komma ihåg sakerna. Jag hade aldrig fel på samma sak två gånger, så efter några prov så satt det!
    Se till att verkligen förstå vad du läser!

    Lycka till :) 

  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-11 23:57:35 följande:
    hur många gånger kuggade du? jag försöker!!! men de e alltid nya frågor på provet... konstiga frågor också!!
    En gång kuggade jag, på det provet kom inte en enda fråga som jag hade sett förut så jag hade inte en aning om någonting, typ!
    En timme innan jag skulle åka hemifrån för att göra andra uppskrivningen hade jag fortfarande inte pluggat något alls sedan jag kuggade, så jag betalade för ett prov på korkort.nu i sista sekunden. Där hade dom precis samma frågor som på trafikverket så jag tittade snabbt igenom felen och hade jag inte gjort det så hade jag kuggat den andra gången också för många av dom frågorna som jag lärde mig snabbt då kom på uppskrivningen :)

    Kom ihåg att inte stressa igenom frågorna! Luta dig tillbaka, andas, ta med en flaska vatten så att du kan dricka, läs frågorna ordentligt och är du osäker på frågan så kan du markera den för att sedan titta igenom en gång till och kanske komma på det rätta svaret då! :) 
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 22:11:52 följande:
    smart!! Tack!! De fastnar i min hjärna när du förklarar på det sättet =)
    Men det är ju så du måste sitta och förklara för dig själv! Gör det så blir det enkelt! Dock så svarade riboflavin fel, då det är främst hastigheten.

    Tänk såhär! Reaktionssträckan är så många meter du åker innan du uppfattat tex. älgen på vägen. Åker du Jättesakta, säg 10 km/h och det springer upp en älg på vägen så kommer du mjukt kunna bromsa in och stanna innan du kör på älgen.
    Men åker du på en landsväg och kör i 120 km/h, och en älg dyker upp längre fram så hinner ju ju bilen åka mycket längre innan du reagerar på älgen än om du körde i 10 km/h.

    Reaktionssträckan+Bromssträckan=Stoppsträckan

    När det gäller uträkningar i stoppsträckan så är jag skitkass på det, men jag tänkte såhär:

    Jag vet hur man räknar ut reaktionssträckan, det är superenkelt! Om du kör i 70 km/h är reaktionssträckan ungefär 20 meter. Ta bort nollan bakom hastigheten (sista siffran) och multiplicera det med 3. 7x3=21, ungefär 20. Och det är BARA reaktionssträckan, bromssträckan är ju mycket längre än reaktionssträckan, så då kan ju stoppsträckan omöjligtvis bara vara 40, så spä på! Ta det som låter asmycket i svaret, för det är oftast det.

    Om du har en reaktionssträcka att utgå ifrån så blir det ju mycket enklare att uppskatta stoppsträckan.

    Alltså, kör du i 120 km/h så blir enbart reaktionssträckan ca. 36 meter. 12x3=36.
    Hoppas att det fastnar lite iaf :)
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 21:51:51 följande:
    I vilket av följande fall är din siktsträcka mest begränsad? A I snöyra och med helljuset tänt B På rak grusväg en het sommardag C När jag kör med helljus i mörker D När jag kör med halvljus i mörker
    I snöyra med helljuset tänt. Då är också risken för synillusioner högst. Tänk dig själv, åkandes på e4an i riktigt snöoväder med helljusen på, allt man ser är snöflingorna som yr nära bilen. 

    Föreställ dig de olika situationerna i huvudet så blir det enklare. 
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 22:00:18 följande:
    När är det förbjudet att använda helljus? A När jag gör en omkörning. B När det fínns risk för bländning i samband med ett mötande tåg. C När jag kör i mörker inom tätort där gatubelysning saknas.
    Tänk dig själv i situationen. Du kör och det är mörkt ute, gatubelysningen saknas så du ser nästan ingenting, det är tätort så människor kan finnas överallt. Borde du använda helljus så att du har möjlighet att upptäcka människorna som kan vara ute? JA.

    Det är mörkt ute och du kör på en lång raksträcka på en landsväg, du ligger bakom en bil och har inget mötande så långt ögat kan nå. Borde du sätta på helljusen? JA. Tänk om det är en ett djur eller liknande som dyker upp framför bilen som du missar för att du inte ser ordentligt?

    Lär dig att det är förbjudet att  ha helljus på när du möter andra fordon. Gäller också tåg, spårvagnar och fartyg. Annars kan det innebära fara för de andra förarna.

    Ganska självklart egentligen va? :) 
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 21:46:01 följande:
    Vad beskriver bäst mogna personers egenskaper som förare? A De har förståelse för andra trafikanters svårigheter och misstag B De tillämpar alltid gällande regler i varje trafiksituation C De kan förkorta bromssträckan när de kör i högre hastighet D De kan snabbt ta sig ur riskfyllda situationer genom att köra impulsivt
    Denna är också väldigt enkel om du bara tänker efter.

    Kan en människa förkorta en bromssträcka med erfarenhet? NEJ! Tänk dig, du har upptäckt faran och börjar bromsa, skulle mogenhet kunna bättra på bromsarna helt magiskt eller kanske till och med bromsa mycket hårdare? Göra den blöta asfalten torr? Neeej, det går ju inte. Bromssträckan påverkas av väglaget, hastigheten och däcken. 

    Det uppstår en fara efter vägen som gör att du måste stanna bilen, annars kommer du att köra på en människa. Det är en förbud att stanna bilen alldeles där du måste stanna. Ska du då stanna bilen och bryta mot trafikreglerna? Självklart. Det kan vara rent utav farligt att hålla sig strikt till reglerna hela tiden.
    Tänk stort och överdrivet! Dom säger ju inte i vissa undantag i frågan, utan i varje trafiksituation.

    Att vara impulsiv i trafiken förknippas med en dålig förare.

    Slutligen, förståelse och ödmjukhet i trafiken, nyckeln till säkerhet? Ja. Det behöver inte förklaras :)
  • wesdxc
    Eleonor01 skrev 2012-06-13 01:04:05 följande:
    Du hade inte ett fel på uppkörningen?!?! Jo det hade du med 100% säkerhet men det var inte farligt i de situationerna du kom i därför blev du godkänd. Jag hade ifrågasatt lärarens kompetens som bokar dig på prov med dessa teoretiska kunskaperna. Teorin å körningen går hand i hand å många sv de frågorna du har lagt upp tillhör sunt förnuft. Jag hade aldrig bokat dig till prov. Jag jobbar som trafiklärare.
    Man kan ju boka prov själv, hemifrån. Det kanske inte var en lärare som bokade in provet? 
Svar på tråden Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?