• bananflugan82

    Enäggstvillingar som blir vänster/högerhänta?

    Är det möjligt för enäggisar att en blir vänsterhänt och det andra högerhänt, någon som vet? Som det ser ut nu så vill vår ena pojk använda vänster och andra höger, men dom är bara 2½ år än så länge så det kan ju ändras. :)

  • Svar på tråden Enäggstvillingar som blir vänster/högerhänta?
  • JanaLiiN

    Det finns sk spegeltvillingar, ibland kan även alla de inre organen vara spegelvända.

  • wao

    Har trillingar, varav två är enäggstvillingar. Den ena vänsterhänt och den andre högerhänt. Tror vi i alla fall. Det verkar så nu när de riter och skriver mer och är mer finmotoriska. De är 4, 5 år och det har varit likadant i minst ett par år med vänster resp högerhäntheten.

  • bananflugan82

    Häftigt. :) Då kan dom inte luras i skolan sen då. ;)

    Jag är själv vänsterhänt men även om båda föräldrarna är vänsterhänta är det ändå inte så stor chans att något barn blir det, så det är lite kul att se hur det kommer att bli. :) 


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13http://livetochlyckan.blogspot.com/
  • AW76
    bananflugan82 skrev 2012-06-15 19:13:34 följande:
    Häftigt. :) Då kan dom inte luras i skolan sen då. ;)

    Jag är själv vänsterhänt men även om båda föräldrarna är vänsterhänta är det ändå inte så stor chans att något barn blir det, så det är lite kul att se hur det kommer att bli. :) 
    Jag har inte tvillingar, men ville bara säga att min dotter (4 år) är vänsterhänt trots högerhänta föräldrar. Har vänsterhänthet längre bak i släkten, både mormor och farmor var det + min ena bror. Så visst finns det chans att din ena pojke är vänsterhänt!

    Min dotter har alltid använt vänster hand, så jag kunde märka relativt tidigt att hon var vänsterhänt. 
  • Fröken Fajans

    Behöver väl inte säga deta eftersom det har sagts förut, men mina enäggskillar är olikhäntade :)

  • mandelblomma

    ser ut så här med våra enäggstvillingar med.
    De fyller 4 år snart och verkar vara olikhända.
    De ser också ut som de kickar bollen med olika fötter, den ena alltid med höger och den andre med vänster!

  • Frila2

    Jag känner tre par enäggstvillingar där jag vet att en i varje "par" blivit högerhänt och en vänsterhänt =)

  • Naquadria

    Mina tvillingar (två äggs) är också högerhänt och vänsterhänt. :)

    Har hört att någon forskare tror att alla vänsterhänta hade en tvilling i magen de första veckorna, men att tvillingen sedan tillbakabildades. Detta skulle alltså gälla för enlingar som är vänsterhänta. 
    Kanske kan det vara så?

Svar på tråden Enäggstvillingar som blir vänster/högerhänta?