• Anonym (Gammal)

    Jag är 29 och ska börja studera, är jag för gammal tips tack!!!

    Godmorgon!! Jag har sökt till olika högskolor o väntar febrilt på antagningsbeskeden. Mina chanser är goda att jag kommer in på nåt av programmen, dock så innebär det flytt och ser det som en fördel. Men saken är den att jag blir 29 år om en månad o känner att jag är för gammal för nollning/ studentliv eller bo i ett korridor och vara med i föreningar. Hur ska jag få vänner?? Hur ska jag få lägenhet snälla har massa oro vill gärna höra andras synpunkter kring att studera o leva som student på äldre dag...

  • Svar på tråden Jag är 29 och ska börja studera, är jag för gammal tips tack!!!
  • Anonym (Gammal)
    Anonym (Gammal) skrev 2012-06-15 07:01:27 följande:
    Godmorgon!! Jag har sökt till olika högskolor o väntar febrilt på antagningsbeskeden. Mina chanser är goda att jag kommer in på nåt av programmen, dock så innebär det flytt och ser det som en fördel. Men saken är den att jag blir 29 år om en månad o känner att jag är för gammal för nollning/ studentliv eller bo i ett korridor och vara med i föreningar. Hur ska jag få vänner?? Hur ska jag få lägenhet snälla har massa oro vill gärna höra andras synpunkter kring att studera o leva som student på äldre dag...

    Vill inte känna mig som höns mamman o klart är det ingetfel på att festa då o då men tycker att jag är för gammal för den hårda. Spexiga studentlivet som många målar ut!
  • The Green Witch

    Du kanske kan bo i korridor bara tillfälligt, tills du hittat en "vanlig" lägenhet. Det "spexiga studentlivet" och nollningen kan du helt klart hoppa över om du inte är intresserad.

    I övrigt är det aldrig för sent att börja plugga. Jag började plugga på högskola efter att jag fyllt 40. En kurs på på ett Campus (vi var alla möjliga åldrar från ca 19 till 50+). Sedan har jag fortsatt plugga men just nu på distans.

    Lycka till!  

  • Anonym

    Jag hoppas definitivt inte du är förgammal då jag själv är 28 och sökt in till skola till hösten

  • Anonym (Gammal)
    Anonym skrev 2012-06-15 07:16:46 följande:
    Jag hoppas definitivt inte du är förgammal då jag själv är 28 och sökt in till skola till hösten

    Nej inte gammal àt studera utan att leva ett student liv, men samtidigt hur ska jag få bekantskap om jag inte är med i nollningen bor på studentkorridor o är med i nån kår? För det kommer bli så att jag flyttar förmodligen till en helt ny stad:/
  • snartmamma2012

    Roligt att plugga på "äldre" dagar! Själv är jag 34 o tog min examen i socialt arbeteför 2 v sen! Började läsa när jag va 30.

    Jag valde inte ngt studentboende då det livet inte alls va ngt jag sökte.. Sen träffar man massa nytt folk runt om som man synkar med!

    Svårast va att vänja sig vid lägre inkomst men jag gjorde så att jag satt på bibblan eller fjärrlånade all kurslitteratur, då det kostar som tusan o oftast anv du inte alla böcker speciellt mkt!

    Du kan ju söka tilläggsbidrag beroende på om du har barn eller om du tjänat mkt tidigare!

    Vad har du sökt för utb? Lycka till!!

  • snartmamma2012

    Kan tillägga att jag bytte ort o idag väljer jättemånga att läsa, så det är inte bara yngre:) tänkte med så..

    Känns det jobbigt med flytt funkar ju distans plugg för att testa sig fram, samma knkomst men kräver mer disiplin..:))

  • Vendelsö

    Bostadssitutation skiljer sig ju åt mellan studieorterna. På vissa ställen är det klart lättare än andra att hitta både rum och lägenheter. Så var ska du studera? Jag har erfarenhet från Göteborg, Stockholm och Karlstad, så är det någon  av dessa städer så kanske jag kan tipsa.


    Detsamma gäller ju studentlivet, så varierar. Men min erfarenhet är hur som helst att det är lättare att knyta kontakter och få nya vänner när man går på ett program jämfört med fristående kurser.

  • La Lola

    Jag är 38 och började plugga i höstas. Jag är inte ens äldst i klassen.
    Vi är indelade i studiegrupper o min är helt underbar! Vi är 8 st mellan 21-52 år o vi har skitkul ihop!
    Vänner kommer du att få oavsett hur du väljer att bo.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (amandawib)

    när jag började högkolsn var jag inte med på speciellt mycket nollning eller det mer traditionella studentlivet. Visst jag hade en studentlägenhet men i det huset jag bodde var det lugnt, sällan fester osv.

    Mitt boende fixade jag genom att ringa till hyresvärdar jag fått telefonnummer av från skolan jag gick på.

    Bara för att man är student behöver man inte bo i student korridor det finna andra alternativa bostadsformer.

    Att få vänner, det brukar lösa sig ganska snabbt.

  • JessicaK76

    Jag är 36 och snart klar med min utbildning. Började när jag var 32 och deltog i nollning, på kravaller och div studentmys när jag kunde. Kan ärligt säga att jag aldrig trivts så bra som när jag var student! :) Var en i gänget bland 20-30 åringarna och fick ofta höra att de sket fullständigt i hur gammal jag var.
    Det handlar nog helt enkelt om att bjuda på sig själv. Lycka till!

  • Callan

    JAg har just läst 1 av 3år på högskolan och är 34år iår (min andra utbildning)
    Jag tycker det funkar toppen! 

    Har många vänner i klassen trots åldersskillnaden. Såklart är det inte mig de ringer i första hand om det planeras fest osv, men det klarar jag mig utan pga barn och familj osv.
    Försöker vara med på tentafester för att inte vara allt för annorlunda
    Det brukar vara uppskattat de gånger jag är med!

    Nu luggar jag i min stad så korridor behöver jag inte bo i och  nollningen var jag med på det som höll på dagtid och kändes ok och inte alldeles för barnsligt

  • fia s

    Hej! Jag började lärarprogrammet för ett år sen. Väldigt få var med på nollningen. Däremot kan man ju hänga med på grejer som ordnas i klassen, pubkvällar, bowling eller liknande. I övrigt, var bara social, öppen

  • SunGirl

    På min utbildning är de flesta mellan 19-22, jag är snart 27 och äldst Men ingen tänker på det. Vi har ändå blivit en ganska stort tjejgäng som umgås (mest i skolan men där är man ju hela dagarna). Jag hänger gärna med ut och festar ibland (dock inte lika ofta eftersom har egen familj).

    Man är väl så gammal som man gör sig Jag har faktiskt träffat en och annan gubbe och tant som varit under 25 också!

  • Anonym

    Hej

    Det är annorlunda att plugga när man är lite äldre, jag deltog aldrig i studentfester, gick aldrig runt i overall på fyllan och skrek, kände mig egentligen inte som en student då jag var för gammal för den som brukar kallas "studentliv". Studerade men var inte student som så.. 

    Visst kunde det skära sig lite med de i klassen, jag hade svårt att tolerera de högstadiemobbningsmetoder många av de som kom direkt från gymnasiet uppvisade. De betedde sig som snorungar, de roade sig med att mobba andra människor genom att kalla folk könsord och liknande, de gav blickar, himlade med ögonen och talade verkligen nersättande om kurskamrater (dvs om alla utom den som ingick i deras otrevliga lilla skara) men som sagt - jag var för gammal för att delta i deras drama och hade turen att inte behöva grupparbeta med dessa personer alltför ofta. På nått sätt var det skönt att vara lite äldre, i och med att man kunde bortse från dramat som pågick i klassen, man hade erfarenhet och kunde se saker med helt andra ögon än när jag var yngre o läste på universitet. Man hade även ett helt annat fokus och var mer målinriktad, man var inte alls så lättdistraherad som när man pluggade vid 18års ålder på universitet. Det var helt enkelt en fördel att vara lite äldre, efter examen så var man mer eftertraktad av arbetsgivare eftersom man faktiskt hade arbetslivserfarenhet (om än inom andra områden) och kunde ge ett mer stabilt & moget intryck på intervjuer.

    Så ja.. man kommer vara mer mogen, man kommer kanske inte alltid komma jättebra överrens med de absolut yngsta i klassen även om det förstås finns undantag på 18-19åringar som uppvisar ovanlig mognad för sin ålder. Men det finns alltid några jämnåriga om man är kring 30-35 år, det är dock inte så många som är över 45år men det förekommer. Jag upplevde att alla som gick min utbildning hade någon att "hänga ihop med" oavsett ålder.

  • Cassiopeia

    Hej!


    Ser att tråden är från 2012 men jag tyckte ändå om att läsa den, jag funderar själv på att börja plugga språk och faktiskt sticka ut och resa. Jag är 27 år, har ett fast jobb med en bra lön och jag köpte hus förra sommaren, men ändå vill jag testa något nytt. :) Hoppas innerligt jag kan få tjänstledigt bara, haha!


    Chansen att inläggets författare läser är kanske liten, men hur gick det med pluggandet? :) 

  • Anonym (Sanne)
    Cassiopeia skrev 2017-11-01 20:54:01 följande:

    Hej!


    Ser att tråden är från 2012 men jag tyckte ändå om att läsa den, jag funderar själv på att börja plugga språk och faktiskt sticka ut och resa. Jag är 27 år, har ett fast jobb med en bra lön och jag köpte hus förra sommaren, men ändå vill jag testa något nytt. :) Hoppas innerligt jag kan få tjänstledigt bara, haha!


    Chansen att inläggets författare läser är kanske liten, men hur gick det med pluggandet? :) 


    Undrar också

    40+, ska börja plugga läkarprogrammet nu. Tanken på att "behöva" vara med på alla insparksaktiviteter gör mig sjukt nervös, hoppas verkligen inte det är nödvändigt för utbildningen! Är gärna med på lite enklare fikor mm, men festandet känner jag mig förbi...
  • Anonym (Sanne)
    Cassiopeia skrev 2017-11-01 20:54:01 följande:

    Hej!


    Ser att tråden är från 2012 men jag tyckte ändå om att läsa den, jag funderar själv på att börja plugga språk och faktiskt sticka ut och resa. Jag är 27 år, har ett fast jobb med en bra lön och jag köpte hus förra sommaren, men ändå vill jag testa något nytt. :) Hoppas innerligt jag kan få tjänstledigt bara, haha!


    Chansen att inläggets författare läser är kanske liten, men hur gick det med pluggandet? :) 


    Undrar också

    40+, ska börja plugga läkarprogrammet nu. Tanken på att "behöva" vara med på alla insparksaktiviteter gör mig sjukt nervös, hoppas verkligen inte det är nödvändigt för utbildningen! Är gärna med på lite enklare fikor mm, men festandet känner jag mig förbi...
Svar på tråden Jag är 29 och ska börja studera, är jag för gammal tips tack!!!