• Pumpernickel01

    Ensamstående med 5-åring

    Hej,

    Jag är ensamstående med ett biologiskt barn på 6 år som bor hos mig på heltid eftersom hans pappa bor i ett annat land. Han träffar sin pappa i Sverige två gånger om året. Jag längtar mycket efter ett till barn och skulle gärna adoptera ett barn (i den mån detta är möjligt som ensamstående). Jag tror att jag uppfyller kraven som ska finnas med i hemutredningen vad gäller nätverk, ekonomi, bostad, hälsotillstånd, erfarenhet av barn osv.

    Mitt barn lever i en fullkomligt trygg miljö och utvecklas normalt. Problemet är detta med att barnets pappa bor utomlands och att jag inte har en särskilt bra relation med honom (gör dock allt för att underhålla barnets kontakt med sin pappa). Tror ni att detta inverkar negativt på hemutredningen? Tacksam för inspel från er med erfarenhet. 


     

  • Svar på tråden Ensamstående med 5-åring
  • en glad

    Medgivandeutredningen bedöms efter svenska värderingar och där är det knappast ngt problem att ditt barns pappa bor utomlands.

    Ursprungsländerna vill nästan utan undantag ha en mamma och en pappa till sina barn (gifta par alltså) så där kan din familjesituation få större betydelse när du skall hitta ett land som vill välkomna dig ....  

  • fabbemam

    I Sverige borde det som sagt inte vara några problem att få medgivande men i utlandet är det oftast MYCKET längre köer för den som är ensamstående men inte omöjligt.

    Här finns Adoptionscentrums samlade fakta kring deras länder och ensamstående:

    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Ensamstaende/

    Om du passar in på Kinas krav så skulle ett barn med i förväg kända särskilda behov (sk. SN-barn) därifrån kunna gå FORT!

Svar på tråden Ensamstående med 5-åring