• Copkat

    Hjälp!

    Vi har tvillingar som är 3 mån samt en storasyster på 2 år. Pappan har varit hemma ett halvår efter sommaren då  han ska börja jobba. Vi har ansökt om att få ha stora tjejen fler timmar på dagis men fått avslag, alltså gäller 15 timmar för oss. Jag vet dock inte hur det ska fungera och det känns riktigt jobbigt. Hon är helt naturligt väldigt svartsjuk och kräver väldigt mycket av oss. Hon leker inget själv och när vi matar så antingen hänger hon över oss eller så slår hon oss eller tvillingarna. Jag vet inte hur jag ska få vardagen att fungera när hon bara får vara 15 timmar på dagis. Hon behöver ju få vara mer med sina kompisar, hon trivs så bra på dagis och där hittar de på en massa saker som jag inte kommer kunna göra själv. Kommer jag ens komma ut med henne mellan matningarna, bytningarna och sovstunderna. Vet inte ens hur jag ska lyckas få tvillingarna att sova när hon är inne och gå ut med vagnen kan jag inte heller själv med henne. Usch jag mår riktigt dåligt av det. 
    Fick tipset av en mamma på dagis att söka en utbildning och börja "studera" istället. Hon hade tydligen gjort så men det känns så fel egentligen men nu är jag snart så desperat att jag gör vad som helst snart. Risken är dock att vi gjort oss så "besvärliga" så rektorn kanske avslår min begäran om mer tid även om jag studerar. Jag vet inte om hon har rätt att göra det? Någon som kan hjälpa mig? Jag är så tacksam för all hjälp och tips jag kan få. Någon som har det likadant och kan råda mig.

    Trött, ledsen och desperat tvillingmamma 

  • Svar på tråden Hjälp!
  • Billabong

    Jag tror inte de kan neka dig mer tid på fsk ifall du studerar heltid, studerar du halvtid tänker jag mig att du kan få 20h i veckan.
    Vi fick inte heller utökad tid för storasyster på fsk, hon var 22,5 månad när tvillingarna föddes. Det var fsk 8-11 varje vardag som gällde, ingen möjlighet till anpassing alls av tiderna.
    Ska pappan börja jobba heltid direkt efter sommaren? Kanske kan han jobba 80 eller 90% så att ni har en/två hel/halva dagar tillsammans hemma i veckorna för att bryta upp veckan lite? Vi hade det så, men det var för att kunna gå på babysim med tvillingarna medan storasyster var på fsk under förmiddagarna.
    Sen tror jag att det kommer bli lättare till slutet av sommaren, tvillingarna är då kring 5 månader och har nog börjat få bättre rutiner kring äta och sova. Kanske är storasyster heller inte så "på" längre.
    För att stimulera storasysters lekbehov kanske ni kan besöka en öppen förskola eller bjuda hem vänner till er för lekstunder?
    Lite rörigt, men det var mina spontana tankar.   

  • twinkies

    Lägg fokusen på stora systern! Vår son var 16 mån när tvillingarna föddes. I början hade jag jättedåligt samvete för våra tvillingar fick ligga i deras säng (i vardagsrummet) storsta delen av tiden då store bror var hemma. Jag matade dem och sedan lade jag dem tillbaka. Men de har varann och det funkade bra. Sen när sonen sov eller var på dagis, då gosade jag med tvillingarna. Hon behover mycket uppmerksamhet nu, det är en jätteförändring för henne. Tvillingarna behöver inte den uppmerksamheten ännu (det kommer andra tider - jag lovar!!!!).

    Nu när vädret är lite bättre kan ni kanske ta promenader där tvillingarna kan sova i vagnen. Du kan kanske pumpa ut mjölk och mata dem med flaska när ni är ute på lekparken? Det finns olika sett att göra så att dem kan dricka själva ur flaskan.

    Snart kommer tvillingarna vara äldre (jag menar typ 1,5 år och äldre) och kommer kräva jätte mycket tid och uppmerksamhet men då har stora systern vant sig!

    Jag hade även en låda med överraskningar, så ner det va en jobbig dag t.ex. när tvillingarna var sjuka, då fick stora brorsan en överraskning, t.ex. nya pennor, en ny målarbok, en ny bok, jag kunde även lägga unden det han fick och ge igen vid andra tillfällen :)

    Hon är fortfarande en liten bebis och behöver dig :) Du kan det här och du kommer att göra det att funka! Tänk alltid på att du är den bästa mamma som finns i hela världen för dina barn!!!!

  • jahl

    Jag har tvillingar som nu är ett halvår. Storasyster nyss fyllda fyra har vi fått utökad tid för, ca 30 timmar i veckan, men de är väldigt flexibla, vi får bestämma tiderna så det passar oss, väääldigt skönt! Fattar inte hur jag skulle kunna hålla henne nöjd hela dagarna annars.... Lider med dig och håller tummarna för att de ändrar sig eller att du kan lösa det på annat sätt när du känner som du gör.
    Jag tror att vissa tvillingföräldrar klarar det bättre att ha alla barn hemma (jag är inte en av dem) men barnen är ju olika o olika krävande också...

  • Egendomligt

    Vi kommer att få ha storebror (som är 22 månader när tvillingarna kommer) 20 timmar hos dagmamma, väldigt flexibel angående tider, men jag är också lite orolig för hur det ska gå de dagar som han är hemma. Dock, så har jag förstått att om man har ett intyg från läkare/BVC så kan sonen få gå fler timmar, så jag har det som "livlina" om det skulle behövas. Jag har även hört från flera andra att de har fått utökad tid för storasyskonet efter att BVC har skrivit intyg, då mamman har mått dåligt även fast de "bara" var hemma med en bebis.

  • Copkat

    Tack för era tips. Jag har intyg från BVC också men gjorde ingen skillnad tyvärr. 

  • Lindis01

    Hej!

    Stackars dig, förstår verkligen vad du menar!!
    Vi har tur som än så länge fått ha storasyster, 3 år, på förskolan varje dag mellan 09-14. De små är nu fyllda 7 månader och storasystern var helt galen de 4 första månaderna sen lugnade hon ner sig och är mer harmonisk i att vara storasyster.
    Jag tror du kommer känna att det blir lättare när de små tex börja äta gröt och kan sitta med vid bordet i en stol.
    Hela matsituationen blev väldigt mycket lättare för mig när de små började med mer riktig mat + att alla rutiner sitter lite mer när de blir lite äldre. Detta gör att man kan ge stora syskonet lite mer uppmärksamhet.
     
    Kan du inte gå vidare, altså prata med någon på kommunen istället för rektorn? Verkar ju helt galet att ni inte ska mer tid!!!

    Lycka till! 

  • Copkat

    Lindis: Då finns det hopp alltså? Vissa dagar är ju bättre än andra. Vi har ringt och pratat med de flesta, ansvariga på kommunen, politiker osv. Hinner inte skriva så mycket men läser vad som skrivs och tar tacksam emot tips.

Svar på tråden Hjälp!