• Filip 853

    Är jag en onormal tonåring bland föräldrar? :O

    Hej, Jag visste inte i vilken kategori jag skulle lägga den här tråden men hoppas ändå att jag kan få några vettiga svar som kan hjälpa mig och min vardag.

    Jag är en tonåring som bor i Stockholm och ska börja sista året på gymnasiet, och ja vet inte hur jag ska börja den här tråden men skriver lite vad som tynger ner mig och som rubriken lyder så undrar jag vad ni (föräldrar) anser är normalt/onormalt för en tonåring.

    Jag är 19 år och är väldigt aktiv, gillar att vandra, gymma, va med vänner och fram för allt vara ute i regnet och ta långa promenader. Jag gick inte på dagis (på skola) när jag var liten utan min mammas dagis och det känns som att jag inte har samma minnen som barn som gick på dagis (på skola) hade när dom var små D.V.S hoppa i vattenpölar med regnkläder och blöta ner sig rejält.  

    Hur som helst så är problemet den att jag har sedan jag var 11 år älskat att gå ut i regnet i regnjacka & galonisar och nu när jag är stor så älskar jag fortfarande att gå ut i regnet men när jag är ute så skäms jag när jag ser andra vuxna/föräldrar/ungdomar och tittar oftast bort när dom går förbi mig och det beror främst på att jag använder galonbyxor i regnet och inte byxor som andas som större barn har. Jag skäms även för att gå in i butiker när jag ska handla något snabbt då det ösregnar eftersom att jag har en känsla av att folk tänker att man är onormal för att man fortfarande använder galonisar trots sin stora ålder. Jag får även en känsla av att mammor/pappor/ungdomar tänker att jag är en onormal tonåring som fortfarande vill ha färgglada galonbyxor med reflex på ena benet som barn-galonisarna har när dom ser mig ute i regnet och hoppar i vattenpölar. Det största problemet är att jag tar på mig regnkläder när jag har kommit en bit från kvarteret och inte direkt innan jag går ut i regnet och det är för att jag är rädd för att grannarna som har barn i nästan samma ålder ska se mig och börja sprida rykten om mig eftersom att dom flesta känner varandra. Normalt? :O 

    Jag har även ett dåligt självförtroende som gör att jag inte vet vad som är normalt och inte normalt för ens ålder. Vad tycker ni föräldrar som har barn och har erfarenheter? Ser andra föräldrar mig som onormal bara för att jag fortfarande gillar att hoppa i vattenpölar med regnkläder eller finns det en gräns för vid vilken ålder det är OK med regnkläder i galon-material? är det ok att ha galonisar i ösregn och vid vanligt regn när man ska ta sig till gymmet/mataffären?

    Hoppas att ni föräldrar kan hjälpa mig att svara på dom här frågorna eftersom att jag inte vet vem/vilka jag ska vända mig till. Vill så gärna känna att jag inte är onormal bara för ett visst klädesplagg och att jag är annorlundare än dom andra ungdomarna :( 

  • Svar på tråden Är jag en onormal tonåring bland föräldrar? :O
  • Miss Giggle

    Jag hoppar i vattenpölar och tycker jag är normal. Har iofs inte galonisar men hade mkt väl kunnat ha det.

    Ha du dina galonisar och hoppa vidare. inget konstigt alls.

  • evelinaeee

    haha hoppa i vattenpölar du! man behöver inte sluta "leka" för att man är vuxen/äldre, självklart är det lika kul att hoppa i både vattenpölar och i sängen trots att man blivit äldre, det tycker jag också

  • Loriyana

    Jag är 32 år gammal, har fortfarande "galonisar" och älskar att hoppa i vattenpölar. Men å andra sidan så tycker folk att jag är lite "konstig". Frågan är dock inte huruvida du är "konstig" eller inte, utan snarare...kan du stå ut med att mindre intressanta människor tittar snett på dig?

  • Loriyana

    ..fast nu var jag lite elak. Jag men inte riktigt "mindre intressanta människor" utan snarare "fördomsfulla jante-folk"

  • RiNan

    Jag hoppar i vattenpölar. Det är ju inte så vanligt att vuxna gör det vilket även gör att det blir extra uppskattat hos barnen när de råkar vara med.

    Nu till det jag finner intressant här: vart hittar man så stora galonisar???

  • Filip 853
    Miss Giggle skrev 2012-06-23 23:21:56 följande:
    Jag hoppar i vattenpölar och tycker jag är normal. Har iofs inte galonisar men hade mkt väl kunnat ha det.

    Ha du dina galonisar och hoppa vidare. inget konstigt alls.
    haha va härlig att höra att fler gör det, tack för ditt svar och för att du är positiv & förstår
    hur roligt det är att hoppa i vattenpölar :)

     
  • Filip 853

    haha tack så mycket för ditt svar och för att du är så positiv :) ja precis håller med dig
    helt, det är lika roligt att hoppa både i pölar som sängen trots sin ålder (:  

  • Filip 853
    Loriyana skrev 2012-06-23 23:29:11 följande:
    Jag är 32 år gammal, har fortfarande "galonisar" och älskar att hoppa i vattenpölar. Men å andra sidan så tycker folk att jag är lite "konstig". Frågan är dock inte huruvida du är "konstig" eller inte, utan snarare...kan du stå ut med att mindre intressanta människor tittar snett på dig?
    Hehe ja där ser man, vad härligt att höra att det finns vuxna som fortfarande använder galonisar och som fortfarande gillar att hoppa i vattenpölar :D 

    det frågan har jag inte ställt till mig själv än, men jag får väl försöka ta till mig mod till att bara stänga ute alla som tittar och glor på mig, för jag har trots allt mycket roligt i vattenpölarna :)
Svar på tråden Är jag en onormal tonåring bland föräldrar? :O