• Mästaren

    Vad är elakhet?

    Jag är uppenbarligen oense med en annan medlem i frågan (om inte hela diskussionen syftade till att manipulera mig att starta en tråd om ämnet förstås)

    Så,vad är elakhet för dig?   

  • Svar på tråden Vad är elakhet?
  • Ernst Hugo

    Elakhet är att maximalt såra/skada en annan människa utan att elakheten kan användas emot en själv.


    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • och

    Jag har lärt mig att det är oerhört elakt att säga att någon har liten snopp, även om den är liten.

    *bidrar med djup kunskap* 


    The hard way is the right way.
  • Ernst Hugo
    och skrev 2012-06-24 19:40:54 följande:
    Jag har lärt mig att det är oerhört elakt att säga att någon har liten snopp, även om den är liten.

    *bidrar med djup kunskap* 
    Men det var ju inte svar på TS fråga. Vad är elakhet för dig? Överraska oss Solig
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • jodå

    När någon medvetet (kanske även omedvetet?) letar reda på en öm punkt hos någon annan och utnyttjar den kunskapen för att skada/såra på ett väldigt personligt plan.

  • Queenie70

    Att med uppsåt göra eller säga nåt som sårar eller skadar någon annan. Att gotta sig i andras olycka och elände.

    Sen finns det även människor som säger och gör saker utan att ha uppsåt att skada, men som bara är korkade. Exempel på dessa är "sanningssägare" som tror att det är nåt bra att "alltid säga som det är" och inte förstår att de bara är socialt inkompetenta helt enkelt.

    Det elakasta jag gjort var att säga till ett ex. under ett stort gräl att; Jag förstår att inte ens dina föräldrar ville ha dig (han var adopterad) Jag gjorde det i uppsåt att skada där det gjorde mest ont för att jag själv var sårad. Det var elakt, även om jag djupt ångrar det jag kläckte ur mig.  

  • Millicent

    Jag går väl ett steg längre då och säger att det är när någon gör eller säger något som gör någon annan ledsen/rädd/skadad eller annat liknande negativt. Alltså jag bryr mig inte om ifall det är medvetet eller omedvetet utan lägger det på den som utsätts eller betraktar det som sker att få bestämma om det är elakt eller ej. Detta för att jag tycker att det i de flesta fall inte är problematiskt att det finns flera versioner eller upplevelser av en händelse. 

  • jodå
    Queenie70 skrev 2012-06-24 19:46:04 följande:
    Att med uppsåt göra eller säga nåt som sårar eller skadar någon annan. Att gotta sig i andras olycka och elände.

    Sen finns det även människor som säger och gör saker utan att ha uppsåt att skada, men som bara är korkade. Exempel på dessa är "sanningssägare" som tror att det är nåt bra att "alltid säga som det är" och inte förstår att de bara är socialt inkompetenta helt enkelt.

    Det elakasta jag gjort var att säga till ett ex. under ett stort gräl att; Jag förstår att inte ens dina föräldrar ville ha dig (han var adopterad) Jag gjorde det i uppsåt att skada där det gjorde mest ont för att jag själv var sårad. Det var elakt, även om jag djupt ångrar det jag kläckte ur mig.  
    Jag tror att sanningssägarna ofta är medvetet korkade. De spelar korkade och oförstående för att få lov att vara riktigt elaka utan att någon ska fatta vad de håller på med...och när det ändå är någon som förstår och ifrågasätter så säger de såklart "jag säger alltid sanningen...det vet alla som känner mig" eller "jag tycker en bra kompis säger som det är".
  • Ojsan
    Ernst Hugo skrev 2012-06-24 19:40:24 följande:
    Elakhet är att maximalt såra/skada en annan människa utan att elakheten kan användas emot en själv.
    Det är en blandning av elakhet och feghet. Mycket lågt.
  • Ernst Hugo
    Ojsan skrev 2012-06-24 20:21:09 följande:
    Det är en blandning av elakhet och feghet. Mycket lågt.
    Vad är motsatsen?
    Postbanken, postbanken, pooostbanken....
Svar på tråden Vad är elakhet?