• Aria

    Alla män har spermier (Läs viktigt)

    Jag skriver denna tråd i hopp om att ge råd, hjälp och hopp till några par där ute som inte kan få egna barn pga att läkarna sagt att mannen saknar spermier. Jag gör det för att ingen ska behöva gå igenom det min familj gått igenom.....

    för nio år sedan försökte min syster och hennes man skaffa barn, efter att ha försökt ett tag utan resultat sökte de hjälp och fick då veta att min systers man saknade spermier pga att han tidigare varit sjuk i tuberkulos.

    De sökte hjälp privat och lämnade en massa tester med jämna mellan rum utan resultat. Maken valde då att genomgå operation för att se om det fanns några spermier i testikeln, detta vid två olika tillfällen utan resultat.
    De gav upp hoppet när vi fick reda på en ny teknik utomlands och min syster och hennes man åkte dit, läkaren där menade att ALLA män har spermier, det gäller bara att hitta dem och han GARANTERADE dem ett barn, mycket riktigt vid första försöket hittade de spermier för 5 inseminationer och min syster och hennes man är idag stolta föräldrar till en liten flicka :)

    Jag skriver detta för att jag vet att läkare idag går efter socialstyrelsen riktlinjer när de säger att folk saknar spermier, tex har en man färre än x volymenheter per ml så säger de att han saknar spermier.
    Denna teknik de körde utomlands finns inte i Sverige...

    Jag kan också upplysa om ett nytt EU direktiv från den 19 januari 2011 som ger medborgare rätt att i förskott ansöka om vård utomlands och då är även infertilitet inräknad som ett sådant tillstånd.....

    Jag håller koll på tråden och svarar efter bästa förmåga för er som har funderingar etc....

  • Svar på tråden Alla män har spermier (Läs viktigt)
  • Vickan I

    Vilket land och vad kallas tekniken så man ev kan googla. Länk till ngn klinik? Mkt intressant. Nu hade vi tur att det fann spermier, men de sade att det inte är ngn garanti för att det kommer gå igen för ev syskonförsök.

  • IFRÅNNORRB
    Aria skrev 2012-06-24 20:05:29 följande:
    Jag skriver denna tråd i hopp om att ge råd, hjälp och hopp till några par där ute som inte kan få egna barn pga att läkarna sagt att mannen saknar spermier. Jag gör det för att ingen ska behöva gå igenom det min familj gått igenom.....

    för nio år sedan försökte min syster och hennes man skaffa barn, efter att ha försökt ett tag utan resultat sökte de hjälp och fick då veta att min systers man saknade spermier pga att han tidigare varit sjuk i tuberkulos.

    De sökte hjälp privat och lämnade en massa tester med jämna mellan rum utan resultat. Maken valde då att genomgå operation för att se om det fanns några spermier i testikeln, detta vid två olika tillfällen utan resultat.
    De gav upp hoppet när vi fick reda på en ny teknik utomlands och min syster och hennes man åkte dit, läkaren där menade att ALLA män har spermier, det gäller bara att hitta dem och han GARANTERADE dem ett barn, mycket riktigt vid första försöket hittade de spermier för 5 inseminationer och min syster och hennes man är idag stolta föräldrar till en liten flicka :)

    Jag skriver detta för att jag vet att läkare idag går efter socialstyrelsen riktlinjer när de säger att folk saknar spermier, tex har en man färre än x volymenheter per ml så säger de att han saknar spermier.
    Denna teknik de körde utomlands finns inte i Sverige...

    Jag kan också upplysa om ett nytt EU direktiv från den 19 januari 2011 som ger medborgare rätt att i förskott ansöka om vård utomlands och då är även infertilitet inräknad som ett sådant tillstånd.....

    Jag håller koll på tråden och svarar efter bästa förmåga för er som har funderingar etc....
    Vilket land då?? Vet du vad kliniken hette??
  • Aria

    Hej ursäkta min frånvaro har varit väldigt sjuk, landet är turkiet och klinikens namn och metod väntar jag på information från min syster, det jag vet att de gjorde är att de inte bara tog en bit från testikel typ biopsi utan det de gör är att de öppnar upp testikeln och letar via mikroskop tills de hittar spermier, operationen kan göras om flera gånger och det finns möjlighet att i förskott ansöka om ersättning från försäkringskassan,

    läkaren har varit i linköping tre gånger och föreläst om metoden i Sverige och kan vid önskemål eventuellt utföra ingreppet här i Sverige...

    Turkiet omfattas av vårdtraktaten och det går alltså att söka om vård där så låt er inte skrämmas av att det är ett icke europeiskt land.

    Min syster man gjorde två ingrepp på en privat klinik i Göteborg och de sa bara att det inte ens finns en antydan till spermier och de hittade massor sen...

  • hea

    Jag och min sambo önskar mer info. Vi har som du skriver fått beskedet att det inte finns några spermier. Jag är rädd för falska förhoppningar. Vi fick information om att vi kunde be om hjälp inom privat vårt för att se om de hade en annan uppfattning. Vi valde att inte göra en ny undersökning då vi litade på läkarna och inte orkade hoppas på något mirakel och bygga upp ett luftslott.

  • PiOmiO

    Vi har gjort TESA där man under mkt liten operation tar ut spermie "trådar" ur pungen, först med liten nål sedan likt biopsi med en läskig stor spruta som "smällde till" när de tryckte av vilket gjorde att den tog en biopsi.

    Svaret vi fick var att det fanns "enstaka" detta svaret skrämmer mig, men det innebär ju ändå att det finns någon där å gömmer sig, inget kommer dock den normala vägen, inte ens vätska (anledningen till att det inte fungerar för oss beror förmodligen på att sambon hade prostatacancer som liten bäbis.) 

  • hea

    Hej pi0mi0, min sambo har gjort samma operation. Vi fick som sagt svaret att det inte finns några sperma alls. Men vi har ingen förklaring till avsaknaden av spermier.

  • PiOmiO
    hea skrev 2012-07-31 22:42:17 följande:
    Hej pi0mi0, min sambo har gjort samma operation. Vi fick som sagt svaret att det inte finns några sperma alls. Men vi har ingen förklaring till avsaknaden av spermier.
    Hur många försök gjorde dom under operationen?! jag tyckte att de grävde i mängder.
    Uppskattningsvis 4 biopsier 2 i varje testikel och säkert 6-7 nålstick. Mannen blev sjukskriven i 4dagar mest pga att han lyfter mkt tungt på jobbet vilket man inte fick göra de kommande dagarna. 
  • hea

    De gjorde massor med stick, de gjorde bådeTESA och PESA. De fick ut maskor med "trådar", men hittade inga spermier. Han hade jätte ont under operationen och höll på att svimma. Han var hemma från jobbet i ca 3 -4 dagar, han hade ont och fick ju heller inte lyfta.

  • PiOmiO

    Ok, det var värst! att han hade så ont. Mannen min hade inte alls direkt ont, det var på något ställe bara, men då fick han lite mer smärtlindring intravenöst istället (morfinpreparat) Hade mer ont efteråt.
    Han måste ju göra om detta samtidigt som jag gör äggplock, och då vet de vart de hittade spermier så då går de direkt på de ställena.
    Det satt en labb personal i rummet när vi gjorde op, och kollade efter spermier direkt. där hittade de ingenting, men senare på eftermiddagen ringde de ju och sa att de hittat enstaka så då hade de undersökt trådarna noggrannare. Såg du trådarna?! Shit va små de var (!) 

Svar på tråden Alla män har spermier (Läs viktigt)