• Äldre 27 Jun 13:52
    21036 visningar
    27 svar
    27
    21036

    Vad ger man i present till "nyfödd"

    Har flera vänner runt omkring mig som fått barn och enligt vad jag vet så brukar man väl komma med en present? 
    Frågan är bara VAD?

    Enda paret har en sån på två år sedan förut och nästa par har fått tvillingflickor.

    Jag vill ju att de ska kunna ha användning för grejerna också..

    Kom med förslag!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-27 13:52
    son ska det naturligtvis stå, så går det när man ska vara snabb...

  • Svar på tråden Vad ger man i present till "nyfödd"
  • Äldre 27 Jun 14:00
    #1

    En fin sagobok tycker jag är en trevlig present.

  • Äldre 27 Jun 14:03
    #2

    Inga mjukisdjur!

    KLäder är väl bra, men inte i nyföddstorlek, de växer ur dem snabbt, och föräldrarna har säkert redan köpt lite. Pjamasar tycker jag är bra, strumpor är också sånt man kanske inte kommer ihåg att köpa själv.  

  • Äldre 27 Jun 14:10
    #3

    Beror förstås på vad barnet redan har men här kommer lite tips:

    Skallra
    Prasselbok
    Kläder (skulle hoppa 50-56 och satsa 62-74)
    Snuttefilt (typ Dinglisar som ser ut som olika djur)
    Gosedjur (kanske i kombination med speldosa - finns såna man t ex drar i svansen) 
    Sångbok
    Babyfilt (finns på t ex PoP, Villervalla, Hemtex)
    Napplåda om barnet använder napp
    Smycke (passar kanske bäst till dop/välkomstfest)
    Vagnsleksak om de inte har det

    Vill man slå på stort eller gå ihop några stycken kan man ju satsa på något större som man vet att föräldrarna inte köpt (om man vet det). Vi fick ett babygym.  

  • Äldre 27 Jun 14:12
    #4

    www.sykulan.se finns jättefina babyfiltar till ett bra pris, man får namnet broderat på filten, brukar vara uppskattat

  • Äldre 27 Jun 14:14
    #5
    MissMurrig skrev 2012-06-27 14:03:13 följande:
    Inga mjukisdjur!

    KLäder är väl bra, men inte i nyföddstorlek, de växer ur dem snabbt, och föräldrarna har säkert redan köpt lite. Pjamasar tycker jag är bra, strumpor är också sånt man kanske inte kommer ihåg att köpa själv.  
    Min tjej gillar sina mjukisdjur men man får rätt många förstås!

    Håller med om pyjamaser! Hade vi också för få. Kortärmade/kortbenta till sommaren och långa ärmar/ben till vintern. Utan fötter, tycker jag, men där kan man ha olika åsikt. Min tjej bara fastnade i de med fötter.
  • Äldre 27 Jun 17:09
    #6
    violatricolor skrev 2012-06-27 14:14:28 följande:
    Min tjej gillar sina mjukisdjur men man får rätt många förstås!

    Håller med om pyjamaser! Hade vi också för få. Kortärmade/kortbenta till sommaren och långa ärmar/ben till vintern. Utan fötter, tycker jag, men där kan man ha olika åsikt. Min tjej bara fastnade i de med fötter.
    Det är just det. När vi fick vår son hade ALLA med sig ett mjukisdjur i present. Känns så fel sedan när man måste sortera bort mjukisar som han fick när han var helt nyfödd.. De känns speciella, men man kan inte spara allt, och att då ha 20 mjukisdjur på en bokhylla blir mycket, för barnen samlar på sig MASSOR av leksaker med tiden. Och fler mjukisdjur blir det, sådana som barnet själv har valt kanske, som han/hon tycker om mer.. då sparar man ju de andra bara för att barnet fick dem som nyfödd.

    Ja, pjamasar utan fötter är bäst, de trasslar in sig, och så kan de ha dem utan fötter liiite längre tid.

    Jag kom att tänka på det idag, eftersom jag själv är beräknad om lite drygt en vecka, att jag hade uppskattat mat mer än presenter.. fast då blir det ju inte till barnet, men istället för presenter så kanske man kan köpa med sig lunch till de nya föräldrarna, för man orkar inte laga så mycket mat när man är nyförlöst och hela världen har vänts upp-och-ner. 
  • maximu­m
    Äldre 27 Jun 17:12
    #7

    Jag brukar köpa kläder fast i strl 74-80. Och något som man använder. Inte munkjackor och annat byllsigt utan kanske pjamas, body, byxor...
    Brukar faktiskt vara uppskattat att få i större storlek då många ofta säger att dom inte hinner använda kläderna 

  • Trolls­ländan
    Äldre 27 Jun 17:17
    #8

    Bara det att ta med sig fika till den man besöker betyder mycket! Blöjpaket har vi fått av mina föräldrar och det uppskattas också. När vi fick vår första son kom min makes kusin och dammsög hela vår lägenhet :)

  • Äldre 27 Jun 17:19
    #9

    Och jag tycker att det är kul att köpa kläder i strl 56, just för att ingen annan gör det. Tyckte det var skittråkigt när jag själv fick barn, och alla som kom hade med sig stora kläder till bebisen, från strl 68 och uppåt! Jag ville ju ha söta kläder nu, och hade varken lust eller ork att gå i affärer själv.


     

  • Anna Svenss­onliv
    Äldre 27 Jun 21:33
    #10

    Ta alltid med fika eller mat! Viktigt att berätta detta så de vet att de inte behöver förbereda. Gosedjur är bra om det är av kvalitet. Hm- plagg är ju hemsk trist. Prasselbok, tuggvänlig leksak, mysig filt, speldosa, fingerdockor/handdockor och barnvagnsleksak är bra presenter enligt mig.

Svar på tråden Vad ger man i present till "nyfödd"