• scrapparlotta

    stryka pärlplattor?

    Vad gör jag för fel när jag ska stryka pärlplattorna?? Dom blir helt platta, helt supersmälta och plattan som pärlorna är på blir helt förstörd.....så antagligen har jag då för varmt. Idag tänkte jag att det inte ska bli för varmt, men då smälte ju inte pärlorna alls istället... Eller beror det på pärlorna, dom är köpta på gekås och kanske inte toppkvallite på dom....Är så synd, barnen gör fina pärlplattor och jag förstör dom..... 

  • Svar på tråden stryka pärlplattor?
  • Nyfiken gul

    använd smörpapper och ha mindre värme på strykjärnet, för med strykjärnet fram och tillbaka över pärlplattan och så fort du ser att pärlorna börjar smälta mot pappret så se till att alla pärlor då är smälta, låt svalna och dra sen bort smörpappret.

    tar inte mer än högst 2 min 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • garib

    Det kan bero på pärlorna,det hände mig också när jag köpte biliga.På jobbet lyckas jag alltid med att stryka dem.

  • Dixie

    har du ett "sånt där papper" mellan stryckjärnet och pärlorna?! vi fick med ett särskilt papper när jag köpte pärlplattorna, det brukar funka bra för mig att strycka med den!

  • scrapparlotta

    Ja jag har bakplåtspapper, men det är väl samma sak....men ett fel jag gör ser jag nu är att jag drar bort bakplåtspappret med en gång.....och då blir det oftast att dom blir konstiga. Så tack för det tipset.

  • äldreochklokare

    jag brukar ha högsta värmen och sen stryker jag i väldigt korta, snabba drag så inte pärlorna blir alldeles tillplattade. sen tar jag försiktigt bort papperet lite i taget.
    sen brukar jag vända på steken och stryka lite på baksidan också

Svar på tråden stryka pärlplattor?