• Anonym (orolig)

    15 månaders som tappar i vikt och ofta är sjuk

    Hejsan.

    Har en dotter på snart 15 månader som varit liten från födseln pga att jag drabbades av havandeskapsförgiftning. Hon har följt sin egen viktkurva rätt bra (förutom en liten dipp i vintras i samband med magsjuka som ledde till långvariga problem med maten). 
    Min BVC-sköterska var inte särskilt oroad, även om jag var det.
    När dottern var 12 månader vägde hon 7,6 kg och nu när hon snart är 15 månader väger hon 7,4 kg (vägdes på sjukhus igår). Hon har även varit sjuk i princip hela våren. Först vattkoppor, sen har förkylningarna avlöst varandra, halsfluss i början av juni och nu senast magsjuka. 

    Tidigare följde dottern i princip viktkurva -2SD (enligt BVCs tillväxtdiagram), men nu när jag kollade när vi fick vikten igår har hon sjunkt så att hon ligger under -3SD kurvan. Så mycket sjönk hon inte förra dippen, då la hon sig mitt emellan kurvorna -2 och -3.(Längden ligger bara lite under medelkurvan, vet dock inte hur mycket hon växt sen 12-månaders kollen på BVC.)

    Jag undrar om det kan finnas något samband mellan hennes låga vikt och att hon så ofta drabbas av sjukdomar?  Kan även nämna att hon inte går på förskola och vi går inte heller till öppna förskolan eftersom jag inte velat gå dit med henne när hon varit sjuk/precis tillfrisknat så vi har helt enkelt inte kommit dit alls eftersom sjukdomarna kommer så tätt. Hon träffar i stort sätt bara familjen (hon har inga syskon) och varken jag eller maken har varit direkt sjuka under våren. Närmsta släkten träffar vi ibland och vi är noga med att folk skall vara friska när vi träffar dom eftersom hon verkar ha väldigt lätt för att bli sjuk.
    Så vart kommer allt ifrån?  
    Kan t.ex. nån allergi ge dåligt immunförsvar och dålig viktuppgång/låg vikt?

    Vet inte om jag bör kontakta min BVC-sköterska angående senaste viktnedgången? Känns inte som att hon kommer ha så mycket att säga eftersom hon inte direkt brydde sig om dippen i vintras..
              

Svar på tråden 15 månaders som tappar i vikt och ofta är sjuk