• Anonym (sjuk)

    Får ångest varje gång jag blir sjuk, t.o.m. förkyld!

    Någon som känner igen sig?

    Är en rätt orolig person, stort kontrollbehov och diverse bagage från barndomen, men varje gång jag blir sjuk får jag ångest, blir rådeppig och mår verkligen dåligt psykiskt!

    Har dagisbarn som drar hem mycket baciller såklart, men det är likadant varje gång. Minst kill i halsen, sjukdomskänsla i kroppen, att jag känner mig varm eller mår halvvisset (ont i magen ska vi inte prata om, har världens magsjukefobi), så rasar världen lite grann...

    Är ju helt sjukt att det är såhär...!
    Ser framför mig hur jag måste ställa in saker, hur jag inte kan orka vara med barnen, hur allt går åt h-e bara för en jäkla förkylning...

    Någon som känner igen sig? 

  • Svar på tråden Får ångest varje gång jag blir sjuk, t.o.m. förkyld!
  • Anonym (Jo)

    Jodå. Jag tycker jag fått bukt med det värsta genom att faktiskt inse att jag orkar mycket, mycket mer än jag tror. Min skräck var att inte kunna ta hand om min son. Nu vet jag att jag kan det, trots att jag känner mig döende (i svår förkylning, fniss). Magsjuka är svårast, jag har kräkfobi. Men jag frsöker att inte tänka på det, det är det enda som hjälper. Förträngning. Den dagen den sorgen (säger jag idag, men vänta till jag blir illamående...)

  • Anonym (jag)

    Räcker upp handen! Blir brutalt deprimerad och ångestfylld när jag blir sjuk. även om det bara är en förkylning. Känner precis igen dina tankar...

  • Anonym (sjuk)

    Å, så skönt att höra!
    Vad tror ni det beror på, har ni några teorier?
    Intressant att "Jo" också har kräkfobi, kanske hänger detta ihop...

    Och hur försöker ni jobba med att bli bättre?
    Det är ju så otroligt energikrävande att få brutal ångest varje gång det kliar i halsen... Eftersom det är typ en gång varannan vecka... 

  • Anonym (usch)

    Japp, jag får ångest eller vad man ska kalla det. Vad det beror på? Ja, jag hatar att bli förkyld och tycker inte att det är "bara".  Man blir trött, mår dåligt och får sänkt energi ett par veckor innan det känns ok även efter en mindre förkylning. Så nej, jag vill inte ha det. Det sabbar mitt liv. Och man kan få andra problem som medföljer. Tex en gång led jag med mina bihålor ett helt år efter en vanlig jävla förkylning. Jag har inga barn och jag har inte varit förkyld på fyra år. Jag tvättar händerna en massa, spritar mig, äter nyttigt och lämnar om möjligt lokaler där förkylda vistas. Jag gör det jag kan, och åker jag dit ändå så är det så :(

  • Anonym (Jo)
    Anonym (sjuk) skrev 2012-06-30 07:49:37 följande:
    Å, så skönt att höra!
    Vad tror ni det beror på, har ni några teorier?
    Intressant att "Jo" också har kräkfobi, kanske hänger detta ihop...

    Och hur försöker ni jobba med att bli bättre?
    Det är ju så otroligt energikrävande att få brutal ångest varje gång det kliar i halsen... Eftersom det är typ en gång varannan vecka... 
    Jag har försökt att slappna av, ta dagen som den kommer, vara här och nu istället för att oroa mig. Nu har jag tex ont i halsen, jag försöker tänka att det kan gå över fort, det behöver inte alls bli så illa. Och så sysselsätter jag mig lagom mycket med roliga saker. Jag försöker hitta lugn även i att vara sjuk och inte orka så mycket, sänka kraven på ig själv och bara vara. Men jag lyckas naturligtvis inte hela tiden.
  • Anonym

    Jag känner igen mig!

    Emetofobi (spyfobi) har jag också:(

  • Carran83

    Jag är likadan! Är livrädd för a kräkas dessutom är jag nässpraysmissbrukare och får "panik" av att vara täppt i näsan...

  • Missciss

    Hmm.. så alla som har kräkfobi får ångest av förkyldningar oxå.. måste hänga ihop!
    Nässprays missbrukare, inte bra!

Svar på tråden Får ångest varje gång jag blir sjuk, t.o.m. förkyld!