• Anonym (Hjälp)

    Egenremiss till GBP?

    Hej.

    Då min läkare inte vill hjälpa mig så undrar jag hur jag skall gå tillväga?

    Blankett?

    Eget brev?

    Vad skall stå med?

    Vart skall jag skicka den? (Bor i Skåne)    

    Anledningen att min läkare inte vill skicka remiss är att denna tycker att jag skall försöka gå ner i vikt utan operation?
     Vilket jag så klart har försökt hundratals ggr de senaste 15 åren.
    Mitt BMI är ca 50. :(

    Har funderat fram och tillbaka ang operationen i ett par år så är inget hastigt val eller enklaste utvägen.Jag har verkligen försökt klara viktminskning på annat sätt.
    Största problemet nu är att min kropp så klart börjar klaga ang min fetma så jag får bara mer och mer ont i fötter,knä mm så att en sådan annars så enkel sak som att promenara är en plåga för mig.
    Motion och träning är smärtsamt så ser operationen som enda utvägen innan jag blir sängliggandes :(                  

  • Svar på tråden Egenremiss till GBP?
  • Kjellgren

    Jag tycker absolut du ska skicka en egenremiss om ditt landsting tillåter det. Dock ska du inte ha för stora förhoppningar för en remiss är ingen beställning och den som tar emot remissen har ingen skyldighet att genomföra någon behandling.

    Du har sannolikt störst chans att få en operation om du vänder dig till en annan läkare som skriver en remiss. Min erfarenhet (som bland annat remissinstans) är att egenremisser i stort sett rutinmässigt återsänds med en uppmaning att kontakta lämplig vårdgivare.

  • SilverEmma

    Här i Skåne iallafall har man lika stor chans att få en operation vis egenremiss. (ibland t om större chans pga att vissa läkare är emot det)

  • Kjellgren
    SilverEmma skrev 2012-07-02 14:02:48 följande:
    Här i Skåne iallafall har man lika stor chans att få en operation vis egenremiss. (ibland t om större chans pga att vissa läkare är emot det)
    Jag har ingen erfarenhet från GBP eller Skåne så det kan mycket väl vara så att du har rätt. Och i vilket fall har man knappast något att förlora på att försöka.
  • SilverEmma

    Jag fick själv min op genom egenremiss förra året och har följt (och följer) ganska många på resan just nu. Tycker att det är bra att möjligheten finns.

  • Anonym (Hjälp)

    Har nu skickat egen remiss till Landskrona.
    Finns det fler sjukhus i Skåne som jag kan skicka remiss till?
      

  • SilverEmma

    Du behöver bara skicka till Landskrona, det är där som alla Skånes Gbp-remisser hamnar ändå (har jag för mig). Det kommer ta mellan 1-3 veckor sen får du en remissbekräftelse. Ring då numret som står där och åberopa vårdgarantin så kan du ha din op om ett halvår ungefär om du är redo då. Gör du ingenting alls så är det ca två års väntetid, vilket kommer att stå i brevet du får.

  • Anonym (Hjälp)

    Tack, ja jag känner mig redo...Har funderat på detta i ett par år så nu ska det ske ;)
    Vad betyder åberopa vårdgarantin? 

  • SilverEmma

    Det innebär att du har rätt till vård inom 90 dagar. Alltså det första läkarmötet. Ringde för en kompis räkning förra veckan och åberopade vårdgarantin, han sa då att hon kommer att bli kallad om ca 2-3 månader (mitt i semestertider nu så det är inte helt säkert att det kan hållas) och sen op 1-2 månader efter det som det såg ut nu.

  • Anonym (Hjälp)

    Okki konstigt att inte alla åberopar vårdgarantin då =)
    Man vill väl ha hjälp så fort som. 

  • SilverEmma
    Anonym (Hjälp) skrev 2012-07-07 14:31:00 följande:
    Okki konstigt att inte alla åberopar vårdgarantin då =)
    Man vill väl ha hjälp så fort som. 

    Alla känner inte till det och sjukhusen är inte skyldiga att upplysa om det, så många går och väntar utan att göra något...då tar det oftast några år.
    *kattägd*
  • Nuta

    Länkarna i början på tråden är inte längre aktuella, finns det någon som kan hjälpa mig hitta aktuella länkar igen? Sitter här och letar och letar men hittar inte.. :(

Svar på tråden Egenremiss till GBP?