• Jim 405

    Fordonskatt och fogden- blev betalningsanmärkning

    Hej!

    Efter en jobbig vår med många dödsfall inom familjen då tappade jag fokus på räkningarna så försöker jag reparera och komma tillbaka till vardagen. Fordonskatten på min bil hamnade hos fogden där jag jag fick ett ett föreläggande på 3013 kronor. Jag hade redan dagen innan jag fick brevet från fogden betalt in skatten som jag trodde var 3011 kronor till Transportstyrelsen då beloppen var 2311kr i bilskatt+100kr dröjsmål+600kr ansökningsavgift i fall de hade hamnat hos fogden.

    Dagen efter jag har betalt fick jag brevet från fogden att beloppet var nu på 3013 kronor då 2 kronor hade tillkommit i ränta på förseningsavgiften som var på 1,5% av dröjesmålsavgiften100 kronor tills 7/6-2012 då  utslag skulle komma av fogden. Betalade snabbt in 5 kronor för att slippa få anmärkning. Då tre kronor i överslag för att täcka en eventuell ökning. Jag ställde av bilen dagen efter jag betalade in till fogden och  fick tillbaka pengarna av Transportstyrelsen då jag skulle använda mig av en annan bil istället.

    Kollade om min förvåning när jag ett brev från UC då jag tänkte köpa en dator på nätet och blev nekad. Enligt UC fick jag betalningsanmärkning på bilskatten. När jag undersöker saken visar det sig att Transportstyrelsen fått betalningen men betalt tillbaka min ansökningsavgift och fordonskatten samtidigt.

    Dem hade tydligen tagit tillbaka sin del av ansökan men inte betalt fogden ansökningsavgiften jag betalade, så nu har jag gått i god tro att de var överstökat. Varför meddelar ingen mig att jag hade en skuldsaldo hos fogden på ansökningsavgiften, hade ju pengar så betalningen var det ju problem med.

    Tycker ju två myndigheter skulle ju tala med varandra. Tycker det kändes onödigt med en anmärkning. jag har ju trots allt betalt den ursprungliga skulden. 

  • Svar på tråden Fordonskatt och fogden- blev betalningsanmärkning
  • jimpan73

    Låter konstigt att du betalde in avg till kf till transportstyrelsen , dom har inte med den avgiften att göra !
    Tror att statliga skulder som går till kf alltid ger en anmärkning direkt oxå !

  • Jim 405

    Jag vet, men det var ett "ifall att"-tänk som gjorde att jag betalade en eventuell avgift.   

  • jimpan73

    Ja men den avg ska ju till kf , o du visste tydligen exakt hur mycket dom tar i avgift ?
    Det är inget konstigt att du fått en anmärkning !

  • Blondina

    Inget konstigt alls att du fått en anmärkning.

    Eftersom skulden gått vidare till KFM så är det dit man betalar, hela summan. Men nu betalade du dagen innan brevet från KFM kom, då skulle du ha betalat in avgifterna till KFM och sedan bestridit resten av skulden eftersom den redan var betald till den ursprungliga fordringsägaren. Du var ju fortfarande skyldig KFM för avgifterna och därav anmärkningen. 

  • Jim 405
    jimpan73 skrev 2012-07-02 23:27:46 följande:
    Ja men den avg ska ju till kf , o du visste tydligen exakt hur mycket dom tar i avgift ?
    Det är inget konstigt att du fått en anmärkning !
    Ja men de står ju på brevet där man skickade ut att man ville ha 100 kronor i dröjsmålsavgift att en ansökningsavgift till fogden kostar 600 kronor. Eftersom jag inte haft ork att hålla på med räkningar samtidigt hålla på med begravningar så garderade jag mig att ifall de gått så långt. Vad är problemet egentligen att Transportstyrelsen hade hjälpt till med att fogden fått sin ansökningsavgift.

    Transportstyrelsen kan ju ta fordonskatten tydligen ifall du har en bil som har obetald skatt men ställer av en annan bil och ska få tillbaka fordonskatten. Varför skriver fogden att jag ska första hand vända mig till fordringsägaren med betalning i fösta hand om jag måste betala till två olika konton sedan?

     
  • Jim 405
    Blondina skrev 2012-07-02 23:32:36 följande:
    Inget konstigt alls att du fått en anmärkning.

    Eftersom skulden gått vidare till KFM så är det dit man betalar, hela summan. Men nu betalade du dagen innan brevet från KFM kom, då skulle du ha betalat in avgifterna till KFM och sedan bestridit resten av skulden eftersom den redan var betald till den ursprungliga fordringsägaren. Du var ju fortfarande skyldig KFM för avgifterna och därav anmärkningen. 
    Ja men vad är problemet att transport hjälper till att fogden får sin del av pengarna? Vad tror dem att jag pröjsade in 600 kronor extra i avgiften.
  • jimpan73

    Varför skulle dom se till att dom 600 kr kom till kf för att du betalat in dom fel

  • Jim 405
    jimpan73 skrev 2012-07-02 23:48:49 följande:
    Varför skulle dom se till att dom 600 kr kom till kf för att du betalat in dom fel
    Scenario ifall jag inte ställt av bilen efter inbetalning, skulle jag börja kräva ränta på pengarna av transportstyrelsen den tid dem hade haft dem felaktigt? Vad är problemet egentligen att när dem tar tillbaka ansökan hos fogden samtidigt avslutar det med att betala in ansökningsavgiften som fogden vill ha? Det är ju trots allt två olika myndigheter under samma paraply.
  • maskinpilot

    Gå igenom ditt ärende noga, sätt in betalningarna i exakt ordningsföljd på en lista som du skickar till transportstyrelsen som en redovisning i ärendet och be att få ditt ärende återkallat av Transportstyrelsen, du kan be om ett muntligt svar via telefon. Du kan om du märker av att de inte godvilligt vill återkalla ditt ärende skicka det för utredning till KFM:s enhet i Visby och där anhålla om rättelse och att din betalningsanmärkning ska raderas.


    Lycka till!

  • Jim 405
    maskinpilot skrev 2012-07-02 23:58:30 följande:

    Gå igenom ditt ärende noga, sätt in betalningarna i exakt ordningsföljd på en lista som du skickar till transportstyrelsen som en redovisning i ärendet och be att få ditt ärende återkallat av Transportstyrelsen, du kan be om ett muntligt svar via telefon. Du kan om du märker av att de inte godvilligt vill återkalla ditt ärende skicka det för utredning till KFM:s enhet i Visby och där anhålla om rättelse och att din betalningsanmärkning ska raderas.


    Lycka till!


    Tacksam för svar hjälpen, ska börja direkt. Tusen tack!!!
  • jimpan73

    Men snälla , det var skatten du skulle betsla in plus ev påminnelseavg , sen står det alltid att om det går vidare till kf om betalning uteblir så läggs det på 600 kr ! Sen att du tyckte att du skulle betala 600 kr extra i fall att dom skickat det till kf skiter väl dom i, det är ju du som gjort fel o dom samarbetar inte med kf på det viset !

  • Jim 405
    jimpan73 skrev 2012-07-03 00:01:39 följande:
    Men snälla , det var skatten du skulle betsla in plus ev påminnelseavg , sen står det alltid att om det går vidare till kf om betalning uteblir så läggs det på 600 kr ! Sen att du tyckte att du skulle betala 600 kr extra i fall att dom skickat det till kf skiter väl dom i, det är ju du som gjort fel o dom samarbetar inte med kf på det viset !
    Gjort fel? Har ju betalt. När man återkallar målet från fogden, kunde man inte ha upplyst mig om att jag hade en aktuell skuld på typ 600kronor kvar där som jag måste betala in själv eller fogden medlat att borgenären hade återkallat sin del av skulden och det fanns 600kronor kvar.

    Att betala och  få en betalningsanmärkning pga ansökningsavgiften är fel, huvudspåret är ju att den ordinarie skulden har betalats, få en anmärkning för ansökningsavgifter känns trögt och feltänkt. Att skulden finns som skatteskuldssaldo är ok vid UC-koll men ska försvinna så fort den är betald,  men det ska inte leda till betalningsanmärkning.   

    Systemet känns för strikt och trögtänkt - är skulden borta ska den inte finnas heller.
     
    Att ha betalt - men inte betalt känns jävligt konstigt. 
  • Ebba Caroline

    Det är ju ditt ansvar att ringa KF och höra hur myclet du ska betala och säga att du betalat skulden till transportstyrelsen dagen innan du fick brevet av fk.


    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Lilla Jag

    Av bilskatt får man direkt betalningsanmärkning. Du har inte fått den pga av de där 600 utan för att skulden hamnat hos kf. Oavsett avgifter hade du fått en betalningsanmärkning.

    Enda chansen att det blivit ett fel är att beloppet bokförts på transportstyrelsens innan kf skickat ut, vilket med största sannolikhet inte är fallet! För det tar mer än två dagar att få en betalning registrerad.

Svar på tråden Fordonskatt och fogden- blev betalningsanmärkning