• Linda10

    Tillväxthämning tvilling på RUL.

    Hej. Jag och min man väntar tvillingar i november. Har inga barn sedan tidigare. På RUL i v.19 upptäcktes det att den ena tvillingen var mycket mindre än den andra. Två veckor efter det var det uppföljning för att se om den vuxit något. Vi var där igår och den har vuxit men är fortfarande mycket mindre än den andra bebisen. De vet ej varför det är så och man kan inte göra något. Vi får bara vänta och se och ska på nytt UL om en vecka igen. Det är bara så frustrerande att det inte finns nåt att göra och att man inte vet varför. Har läst om att man kan göra flödesmätnngar av navelsträngen för att se om flödet är tillräckligt. Men det görs inte förrän i v. 24 eftersom de ändå inte kan göra något innan dess. Man känner sig bara så ensam och att man inte har någon att prata med om detta. Därför skulle jag vilja komma i kontakt med andra som har/haft liknande problem. / från en som är orolig.

  • Svar på tråden Tillväxthämning tvilling på RUL.
  • Mother of 4

    Min ena låg hela tiden på minussidan, men aldrig för mycket, tror kanske -10%. När han föddes så låg han 1,5 kurva under normalkurvan för veckan de är födda.

    Hur mycket - låg din lilla på?

  • Hannabanana

    Hej,

    Jag har lite liknande problem med mina tvillingar. Men jag är längre gången, är nu i vecka 32+4.

    Vid vårt RUL, var killarna i stort sett lika stora, men vid första TUL i v 28 var tv 1 ca - 20%. Nu fyra veckor senare ligger han på -29%. Tv 2 ligger dock på kurvan och växer som han ska.

    Vi ska få gå på spec UL i nästa vecka och får kolla ctg 2 gg/ vecka. Läkarna har börjat prata om att plocka ut dem om tv 1 fortsätter att tappa i vikt.

    Inte så mycket tröst för dig kanske, men jag har hört om tvillingar där det har har varit 1 kg i skillnad när de föds så det är nog inte helt ovanligt. Är det enäggs eller tvåäggs du väntar?

              

  • Linda10

    Tack för svaren.
    Vet ej hur många procent mindre den lilla är, det har de inte sagt något om. Men det skiljer 2veckor på dem. Det man har förstått är ju att det inte är bra men sen var det beror på vet de inte. Om det kan vara nåt fel på flödet eller moderkakan?
    Ja min var ju tyvärr mindre redan på RUL. Har hört att det är rätt vanligt att den ena kan vara mindre senare i graviditeten men inte så tidigt.
    Hoppas det går bra för dig Hanna, men de verkar ju ha bra koll på dig.
    Vi väntar tvåäggs tv.

  • jj81

    När jag väntade mina tvillingar så var vi i liknande situation. Den ena var mycket mindre än den andra så det blev ul varannan vecka från v.20 och tills de var född.

    Den lilla låg på -7 medans den stora låg på +30 nånting. Så det var rätt stor skillnad.

    Jag upplevde inte att personalen var oroliga. Inte så länge den lilla växte & följde sin kurva. De var också rätt säkra på att de var 2-äggs och då är det inte lika "farligt". Är det enäggs så kan diff i vikterna bero på TTS, twin transfusion syndrome.

    När de föddes vägde hon 2810 & han 3680. Fick veta i efterhand att om det skiljer mycket i vikt dom emellan så är det oftast en flicka & en pojke. 


  • LindaMattias

    Hej

    Jag har tvillingpojkar på två år, och de har alltid varit olika stora. Hela tiden i magen, ända från v 12 och och är fortfarande olika stora. När de föddes vägde de 2234 och 2910. De kollade flöden på dem och den lilla hade lite sämre. Den stora hade sämre på vissa mätningar, men flödet hos honom var oftast ok. Jag har dock ingen aning om när de började göra flödesmätningar. Båda barnen mådde dock bra hela tiden. Den lilla var bara mindre helt enkelt =) Lycka till med din tvilllinggraviditet, förlossning och moderskapet! Mår båda dina bebisar bra så är det nog ingen fara att en är mindre.     

  • jj81

    Kan tillägga att i vårt fall så spelade nog 2 saker in också. Det ena är gener och det andra navelsträngens placering. På sambons släktsida så verkar alla pojkar bli stora. Sambon själv föddes 6 veckor för tidigt & vägde 3200. Därav pojkens storlek. Sen så verkar tjejens placering av navelsträngen inte ha varit den bästa. Den kan ha legat på utkanten av moderkakan och därför inte fått lika mycket näring som pojken. Hennes navelsträng såg inte alls ut som den skulle. Den var bara en tunn, rak & vit liten "slang"


  • Linda10

    Hej
    Tack för svaren och tack för du frågar.
    Var på ul för en vecka sen, och då visade den mindre hade växt men fortfarande mindre såklart, allt såg bra ut tyckte hon.
    Kollade cervix eftersom jag har så mycket sd men den var ej påverkad. Gick hem o mådde rätt bra i en vecka, såklart haft mycket sd men annars ok. Så idag var det dax för ul igen, allt såg bra ut, de mätte inte denna gång som vi visste, så skulle vi kolla cervix denna gång med eftersom sd fortsätter o blir mer. Då visade det sig att det var en liten påverkan på cervix, så jag blev inlagd med sängläge, tom torsdag då de ska kolla igen. Vet ej om jag får åka hem då eller blir kvar. Känns jobbigt med både tillväxthämning och sedan detta. De skulle börja kolla flödena nästa vecka, antar att de gör det. Hoppas bara nu att det lugnar sig och går tillbaka, så de får vara där inne och växa.

  • Linda10

    Hej alla!
    Var på ul idag, går 2 ggr i veckan, då de mäter flöden. Idag kollade de tillväxten också.
    Den minsta tvillingen var-50% mindre och den större -30% mindre
    Vi visste ju att den minsta var liten och att det skiljde ca 19 dar på dem, men inte att det var så små.
    Flödena såg bra ut. Så om flödena fortsätter vara bra så får de vara där inne så länge som möjligt för att växa till sig. Annars är ju risken att de måste plocka ut dem och de är ju så små. Är i v25+5 idag men bebisarna är ju inte där än. Så det känns som graviditeten tar en evighet och att de växer så långsamt
    Annars har mina sammandragningar inte påverkat livmodertappen särskilt. Men måste vila och kan ej röra på mig särskilt mycket utan att få sd.

Svar på tråden Tillväxthämning tvilling på RUL.