• Catox9

    Vad behöver vi ha med oss?!

    Ska på en liten Sverigeresa om knappt två veckor.

    Planen ser ut som följer;
    Avresa fr Sthlmsområdet till Gnesta, där hälsa på släkt till mannen, stannar i två dagar.
    Åker fr Gnesta til Kolmårdens djurpark, stannar över natten, dvs två dagar i parken, åker fr Kolmården eftermiddag/kväll styr kosan mot Halmstad där jag har släktingar.

    Vi som åker är Mamma, Pappa, Barn 2år och Barn 6mån. Vi åker bil.

    Vad kan vara bra att införskaffa inför detta äventyr (som ibland känns lite för spännande när jag tänker närmare på det ;P) tänker mest på semesterapotek och sånt och tar gärna emot andra tips, t ex vad man ska roa barnen med i bilen osv..   
      
    Ang resplanen ovan, vad tror ni om att dra fr Kolmården på eftermiddagen/kvällen (efter middagsmat) och sen åka nonstop till Halmstad?
    Det är ju några timmar men barnen lär ju vara utmattade efter Kolmårdsupplevelsen så de sover väl troligtvis :) Vi vuxna klarar ju oss...  

    En sista fråga, hur mycket kläder ska man packa ner till kottarna typ?!
    Jag är en sån som alltid packar för mycket men om jag låter gubben packa så packar han inte med sånt som är nödvändigt...Hjälp tack :D

              

  • Svar på tråden Vad behöver vi ha med oss?!
  • Erkens mamma

    Semesterapotek innehåller hos oss:

    Alvedon, flytande för att passa alla barnen.
    Plåster
    Sonens astmamediciner
    Allergitabletter (dotter allergisk mot mygg...)
    Xylokain (salva som bedövar lite om man får bett eller bränner sig)
    Solskyddsfaktor

    Sedan har vi med oss barnens kuddar då mina sover bättre då. Något gosedjur av mindre modell som luktar hemma.
    Vi har en bärbar dvd i bilen men dina är lite små för det. Kanske 2 åringen möjligen skulle gå att distrahera ett tag med en sådan. Annars barnsaga till radion. Böcker att läsa. Små russinpaket att gnaga på som muta eller fruktbitar.

    Kläder pakar jag i färgtema. Tex till dottern packar jag rosa och bruna saker som går att matcha hur som helst. Till grabbarna  blir det mest jeans och kanske rött. Blir de då tex blöta på byxorna så behöver jag inte byta tröjan också för att grejerna inte passar ihop. Jag packar ett tröja-byxa set för varje dag. Ungefär 4 klänningar åt dottern för en vecka om vi ska vara i Sverige och det inte är värsta högsommarn. Sedan lika många par shorts åt grabbarna. Ett par överdragströjor per barn och underkläder så man kan byta varje dag plus några par extra.

  • Catox9
    Erkens mamma skrev 2012-07-05 09:30:38 följande:
    Semesterapotek innehåller hos oss:

    Alvedon, flytande för att passa alla barnen.
    Plåster
    Sonens astmamediciner
    Allergitabletter (dotter allergisk mot mygg...)
    Xylokain (salva som bedövar lite om man får bett eller bränner sig)
    Solskyddsfaktor

    Sedan har vi med oss barnens kuddar då mina sover bättre då. Något gosedjur av mindre modell som luktar hemma.
    Vi har en bärbar dvd i bilen men dina är lite små för det. Kanske 2 åringen möjligen skulle gå att distrahera ett tag med en sådan. Annars barnsaga till radion. Böcker att läsa. Små russinpaket att gnaga på som muta eller fruktbitar.

    Kläder pakar jag i färgtema. Tex till dottern packar jag rosa och bruna saker som går att matcha hur som helst. Till grabbarna  blir det mest jeans och kanske rött. Blir de då tex blöta på byxorna så behöver jag inte byta tröjan också för att grejerna inte passar ihop. Jag packar ett tröja-byxa set för varje dag. Ungefär 4 klänningar åt dottern för en vecka om vi ska vara i Sverige och det inte är värsta högsommarn. Sedan lika många par shorts åt grabbarna. Ett par överdragströjor per barn och underkläder så man kan byta varje dag plus några par extra.
    Men du! Vilken bra ide att packa enl färgtema!!! Gillar stenhårt :D Blir lätt att tvätta då med juh :D :D
    Barnsaga till radion, vete 17 om hon skulle lyssna på.. men jag har hittat en liten ritbräda som man kan sudda på, alltså en sån med magneter eller vad det nu är :) Den ska jag ta med och så får det väl bli lite olika leksaker som inte tar så mkt plats.
    Dottern har sin Nalle Puh som följer med överallt, den ska naturligtvis med :)
    Böcker är bra, får välja några som inte är tunga och tjocka :))
    Kudde kan vara en bra ide, får se hur det blir med plats i bilen..
    Apoteket låter bra, har redan en del av grejerna hemma men måste komplettera med lite plåster och så tror jag.     

    Tack för tipsen! 
  • Dixie

    eftersom ni "bara" ska vara i Sverige, så hade jag inte satsat på för stort semesterapotek, det mesta kan ju inhandlas om behov uppstår!

    har ni möjlighet att tvätta när ni är iväg? för då behöver ni ju inte packa så mycket, utan tvätta upp efterhand.  

  • Catox9
    Dixie skrev 2012-07-11 12:31:00 följande:
    eftersom ni "bara" ska vara i Sverige, så hade jag inte satsat på för stort semesterapotek, det mesta kan ju inhandlas om behov uppstår!

    har ni möjlighet att tvätta när ni är iväg? för då behöver ni ju inte packa så mycket, utan tvätta upp efterhand.  
    Semesterapoteket får nog innehålla det man kan tänkas behöva ändå. Uppstår behovet så är det skönt att slippa dra iväg till macken för att införskaffa t ex alvedon :)
    Njae jag tror inte tvättmöjligheterna är så jättestora då vi åker först till mannens släkt som har många ungar och sen hotell och efter det till min släkt som har många ungar :)
    Visst en maskin/stopp kan vi nog tvätta men vill ju inte gärna räkna med det och då kan jag ju iaf inte blanda hur mkt som helst utan bara köra t ex rött/rosa..  
Svar på tråden Vad behöver vi ha med oss?!