• telgebo

    Ersättning eller välling?

    Min dotter är snart 9 månader och nu undrar jag om det som BVC verkligen säger stämmer.
    BVC påstår att min dotter numer ska ha välling för ersättning rek inte till så stora barn som min dotter trots att jag läst främst här på FL att man kan ge ersättning fram tills barnet är 1 år.

    Vad stämmer egentligen?


    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Ersättning eller välling?
  • La Lola
    Nämentjenare skrev 2012-07-09 11:06:56 följande:
    Ja, eller så ligger fetma i deras riskzon.
    Nä det tror jag knappast.
    Det är inget jag oroar mig för faktiskt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter
    Nämentjenare skrev 2012-07-09 10:47:13 följande:
    Ja, du hur vet jag det? Därför att hon är stor nu och mår prima. Och inte åt hon bara välling heller utan såklart även hemlagad mat. Så äter hon allting idag också och är inte knusslig med främmande mat.

    Man behöver kanske inte ta i så man spricker när man lovordar nånting. Risken är att man inte lyssnar.
    Vad pratar du om? Du frågade om riskerna och jag gav svar på det du undrade. Och då "tar man i så man spricker"?? Om du inte ville ha svaret så kunde du ha låtit bli att fråga. Om ditt barn är stort nu och mår bra så spelar det ju ingen roll? Jag vet tyvärr många som har celiaki som föddes under "vällingåldern" i slutet av 70-talet och början av 80-talet... det betyder inte att alla som får välling tar skada av det. Det betyder att risken är mycket större.
  • La Lola
    Nämentjenare skrev 2012-07-09 11:08:47 följande:
    Så. Nu har jag sänkt mig till FL-nivån jag också och lämnar därmed tråden. Hej hopp.
    Jag tror faktiskt att sänkte dig ännu lägre.
    De flesta brukar klara av att svara på helt vanliga frågor.

    Bye bye.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skogsvitter
    La Lola skrev 2012-07-09 11:12:21 följande:
    Jag tror faktiskt att sänkte dig ännu lägre.
    De flesta brukar klara av att svara på helt vanliga frågor.

    Bye bye.
    Haha jösses, vilken typ...
  • telgebo

    Synd att såna här trådar alltid ska spåra ur.

    Min lilla dotter äter vanlig mat också, både frukost, lunch, mellis och middag varje dag. Hon älskar mat och äter i stort sett allt, men viss mat är hon för liten för att äta än som salt, rödbetor osv. och då får hon burkmat istället.


    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • telgebo
    FruOlsson1 skrev 2012-07-09 00:10:38 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Jag har bytt BVC 2 gånger ( bebis 6 mån) och nu har jag gett upp hoppet om att hitta nån kunnig.
    Första BVC tanten sa till mig när bebisen var ca 4 v gammal att jag skulle bara låta honom äta från brösten i 10 min sen är det tomt, låt honom suga på en napp istället. Jag blev fly förbannad. Som tur var så lät jag min son amma hur mycket och hur länge han ville. Sen förlorade jag mjölken nån gång när han blev 3 månader. Lite OT!
    Och andra tanten sa det om välling. Får se vad den här tredje kommer kläcka ur sig, men jag pallar inte mer byta ifall hon också är okunnig. Man får helt enkelt vara påläst.
    Ja sånt stolpskott till BVC tant hade jag också när mitt första barn var bebis, att bara amma 10 min på bröstet, jag var förstföderska och förstod inte att BVC kunde vara så okunniga så jag litade blint på allt de sa, tyvärr. Idag vet jag tack och lov bättre.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Cornellia
    skogsvitter skrev 2012-07-08 20:50:04 följande:
    Från ca 6 månaders ålder
     "Fortsätt att amma eller ge modersmjölksersättning som vanligt under den här perioden."

    Från ca 8 månaders ålder
    "Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider."

    "Medan barnet lär sig äta annan mat är bröstmjölk eller ersättning fortfarande viktiga näringskällor.  Eftersom det är bra om den nya maten introduceras långsamt behöver barnet fortsätta med bröstmjölk eller modersmjölksersättning. Ju mer vanlig mat barnet äter desto mindre bröstmjölk eller ersättning behövs, men du kan fortsätta att amma (eller ge ersättning) så länge du och barnet vill även efter att barnet fyllt ett år."

    "Frukost, mellanmål och kvällsmål
    Bröstmjölk, modersmjölksersättning, gröt, välling, gärna i mugg, eller smörgås är bra frukost, mellanmål och kvällsmål. Servera gärna tillsammans med lite frukt, bär eller grönsaker.


     Gröt och välling
    För barn under ett år är det bra med berikad pulvergröt, eftersom den ger mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt. Bland annat är den rik på järn, som små barn kan ha svårt att få tillräckligt av. Samtidigt kan det vara bra om barnet ibland får hemlagad gröt, för att vänja sig vid smaken. Sammanlagt bör välling- och grötmålen inte bli fler än tre per dag. Barnet behöver också vänja sig vid annan mat och att träna på att tugga mat med grövre konsistens."


    "Tänk på att barnet behöver vänja sig långsamt även vid välling och gröt. De första veckorna är det lagom med några teskedar välling eller gröt, öka sedan mängden efter hand."


    Kopierat från www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/S.../
    Vårt BVC klumpade ihop gröt, välling och ersättning när vi frågade om just detta och sa att vi max skulle ge honom 3 mål av det per dag. Men då borde vi kanske fortsätta med att ge lite ersättning efter dom "vanliga" målen?
  • La Lola
    Cornellia skrev 2012-07-09 12:13:53 följande:
    Vårt BVC klumpade ihop gröt, välling och ersättning när vi frågade om just detta och sa att vi max skulle ge honom 3 mål av det per dag. Men då borde vi kanske fortsätta med att ge lite ersättning efter dom "vanliga" målen?
    Oj....Hur tänkte hon då?!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • telgebo
    Cornellia skrev 2012-07-09 12:13:53 följande:
    Vårt BVC klumpade ihop gröt, välling och ersättning när vi frågade om just detta och sa att vi max skulle ge honom 3 mål av det per dag. Men då borde vi kanske fortsätta med att ge lite ersättning efter dom "vanliga" målen?
    Måste vara trög, men jag förstår inte vad som är felet. 3 sådana mål/dag är vad jag förstått helt OK.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • skogsvitter
    telgebo skrev 2012-07-10 00:16:19 följande:
    Måste vara trög, men jag förstår inte vad som är felet. 3 sådana mål/dag är vad jag förstått helt OK.
    Saken är att ersättning kan man givetvis ge precis hur många gånger som helst, det finns ingen begränsning gällande just ersättning att man bara får ge det tre gånger per dag. Tvärtom. Så felet var att sköterskan klumpade ihop ersättning med välling/gröt vilket ju är en gigantisk miss...
Svar på tråden Ersättning eller välling?