• Joico

    Väska i kalvskinn

    Jag beställde en väska i kalvskinn på nätet. Den kom i måndags.
    Men efter bara 2 dagars användning så inser jag att jag knappt vågar ta den utanför dörren igen. Den är så otroligt skör och känslig. Det blir märken för ingenting, den drar åt sig smuts som inte går att få bort. Och ja, den är impregnerad.
    Men värst är märkena. Jag har hanterat den så fruktansvärt varsamt (inte alls som jag hade gjort normalt sett med en vardagsväska) men ändå verkar det bli märken bara man rör vid den.

    Är kalvskinnsväskor bara något som ska användas på bal? Har jag gjort helt galet när jag tänkt använda den som vardagsväska? Det är en rätt stor väska som man kan välja om man vill ha den med korta band över axeln eller med ett längre band över axeln/snett över axeln. 

  • Svar på tråden Väska i kalvskinn
  • Hejhoppsan

    Kalvskinn är väldigt känsligt om man jämför med vanligt koskinn så det blir väldigt lätt märken på kalvskinn. Men jag tycker att det är snyggt att väskan ser lite använd ut så jag skulle använda den som vanligt.

  • Joico
    Hejhoppsan skrev 2012-07-11 19:21:33 följande:
    Kalvskinn är väldigt känsligt om man jämför med vanligt koskinn så det blir väldigt lätt märken på kalvskinn. Men jag tycker att det är snyggt att väskan ser lite använd ut så jag skulle använda den som vanligt.
    Ja alltså... det sägs ju att skinn blir snyggare med tiden. Men när det blir liksom revor och typ hål?! Efter 2 dagar?! Hur ser den ut efter 2 veckor? Känns som att det är tveksamt att de blir snyggt
  • Hejhoppsan

    Oj, är det t.o.m. hål i skinnet efter ett par dagar skulle jag reklamera väskan! Då verkar det vara väldigt tunt skinn i dålig kvalitet, för så känsligt ska inte kalvskinn vara.

  • Joico
    Hejhoppsan skrev 2012-07-12 13:15:35 följande:
    Oj, är det t.o.m. hål i skinnet efter ett par dagar skulle jag reklamera väskan! Då verkar det vara väldigt tunt skinn i dålig kvalitet, för så känsligt ska inte kalvskinn vara.
    Inte HÅL rakt igenom men som en skinnflik. Ser ut som ett V typ.

    Jag har aldrig haft en väska i äkta skinn. Jag är ingen väskmänniska Cool förra väskan har jag haft sen jag var tonåring, i skinnimitation från Lindex. Och den var ju jättetålig. Så jag vet inte hur känsligt riktigt skinn är? Och framför allt kalvskinn. Är det känsligare än vanligt skinn?
  • Hejhoppsan

    Riktigt koskinn är väldigt tåligt, man gör ju t.o.m. vattentäta vandringskängor av det! Kalv är mycket mjukare och ömtåligare. Sen finns det mindre seriösa tillverkare som inte använder hela skinnet inklusive ytan, utan som delar skinnet på två lager. Underlagret pressas sedan så att även det får skinnyta. Sånt här tunt skinn är bara skräp och säkert det du har råkat ut för.

  • douglas2

    Jag har köpt en fin väska i kalvskinn, färg honung, mycket stor och behändig, som jag kan ha på axeln. Jag har använt den mycket, och är precis lika fin, inga revor eller något annat. Mycket mjuk och hög kvalité. Pris därefter.

Svar på tråden Väska i kalvskinn