• akada

    Låna i Sverige men jobbar och skattar i Norge

    Hej!

    Är det någon som kan hjälpa mig med lite råd? Jag bor i sverige men jobbar och skattar i norge, något som mestadels är bra men jag kammar noll på lån!
    Jag och min kille ska ha abrn nu när som helst och behöver en större bil vilket gör att jag behöver låna en liten del, ca 50000kr till det.    Jag har provat hos Ica banken, där jag har ett litet lån sen tidigare, fläckfritt skött naturligtvis, men det var bara o glömma. Har provat hos Swedbank men där föll det på att jag inte är kund hos dem sen tidigare oh jag har försökt hos nordea, so jag är kund hos tidogare men det går bara inte.

    Vad fasen ska jag göra? 

  • Svar på tråden Låna i Sverige men jobbar och skattar i Norge
  • katalysator

    När du säger att du har försökt, har du gått in på ett bankkontor då, eller har du sökt över nätet? Jag tänker mig att du säkerligen faller på de automatiska nätkontrollerna när de gör en kreditupplysning och du inte har någon taxerad inkomst i Sverige, däremot borde det kunna gå bra om du knallar in på banken och visar upp ditt anställningsavtal och din senaste deklaration från Norge.

  • Tramsa

    Gå in till banken och ta med dig papper på vad du tjänar och varifrån. Kan funka. Annars får du försöka låna i Norge. Det är nästan lika krångligt när man jobbar i Danmark och bor i Sverige. Fast det är ju två euland, såeventuellt är det ändå krångligare när det gäller Norge.

  • akada

    Ja på nordea gjorde jag bara en internetansökan så jag ska fara in imorgon på deras kontor med papperen.
    Det känns lite surt bara när man har så pass bra årsinkomst men inte får låna 50000=/ Hade lätt kunnat sparat ihop om inte jag hittat bilen jag vill ha just nu och behöver pengarna lite snabbt=(
     

  • katalysator

    Äsch, inte alls konstigt då. Nätkontrollerna görs ju automatiskt av en dator, som inte har en aning om att du jobbar i Norge Glad Allt den ser är att du har tjänat 0 kr förra året, och på den grunden är det klart att du inte får något lån. Jag är säker på att det löser sig imorgon!

  • Michael 310

    Samma sits som dig. Får alltid avslag om jag söker på nätet, men ta med anställningsbevis och lönespec och gå till ett kontor och prata med dom så borde det ordna sig.

  • Cl4udio

    varför kan/vill du inte ansöka om ett lån hos en norsk bank? det hade varit säkert smidigast

  • SysterY
    Cl4udio skrev 2016-09-14 07:53:25 följande:

    varför kan/vill du inte ansöka om ett lån hos en norsk bank? det hade varit säkert smidigast


    Förmodligen för att hon ska köpa bilen i Sverige...
  • SysterY
    Cl4udio skrev 2018-05-01 09:26:46 följande:

    så TS? Svara!


    Att ts inte svarar beror på;

    1. Ts är avreggad.

    2. 5.5 år gammal. Problemet är förmodligen rest löst sedan länge.
Svar på tråden Låna i Sverige men jobbar och skattar i Norge