• jjoohh­aann
    Äldre 14 Jul 23:12
    4178 visningar
    10 svar
    10
    4178

    Utbildad undersköterska - studera till sjuksköterska? Behöver svar på några frågor!

    Hejhej! Jag har lite frågor ang sjuksköterskeutbildningen.. Om man har läst vård och omsorgsprogrammet med inriktning sjukvård, får man någon "kompensation" på sjuksköterskehögskolan? Då menar jag att om man inte behöver vissa krav som tex naturkunskap b & matte b? Eftersom att man redan är en utbildad undersköterska och har en bra erfarenhet inom ämnet sjukvård. Sen undrar jag också om det är enklare att komma in på sjuksköterskeutbildningen om man läst vård och omsorgsprogrammet? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Utbildad undersköterska - studera till sjuksköterska? Behöver svar på några frågor!
  • Äldre 15 Jul 00:13
    #1

    Nej och nej, självklart inte.

  • Äldre 15 Jul 00:18
    #2

    Nej på båda frågor.

  • Äldre 15 Jul 08:08
    #3

    När ja började min utbildning för 7 årsedan hade jag läst omv. programmet, hade inte Naturkunskap B, det skulle tydligen kompenserats av några andra kurser man läst under utbildningen, däremot läste jag till matte B. Å du kommer inte enklare in för att du läst å har erfarenhet från vården, de utgår från poäng och högskoleprovet.

  • jjoohh­aann
    Äldre 15 Jul 10:12
    #4

    Tack för svaren, ser nu i efterhand att det var rätt så "dumma" frågor jag ställde.. Anledningen till att jag frågade er detta är pga att någon i ett liknande inlägg skrev att det kan kompensera matte b och NK b. Trodde honom såklart inte då så frågade här ist :)

  • Äldre 15 Jul 10:41
    #5

    Man kan byta ut naturkunskap mot typ fysik och kemi eller vad det var men det känns ju lättare att läsa en kurs än flera olika. :)

  • Äldre 15 Jul 10:42
    #6

    Det finns inga dumma frågor!

  • jjoohh­aann
    Äldre 15 Jul 11:05
    #7

    Hehe precis! Någon som vet ngt om konkurrensen för att komma in på sjuksköterskehögskolan? Då menar jag hur svårt det är att komma in på sina gymnasiebetyg, om vi säger att man har G i de flesta ämnen och några VG, är det kört att komma in på betygen då? :)

  • jjoohh­aann
    Äldre 15 Jul 11:20
    #8

    Och då menar jag i Stockholm!

  • Äldre 15 Jul 11:23
    #9

    Tror att du har större chans om du gör högskoleprovet också! ;D Lycka till :)

  • Äldre 18 Oct 15:56
    #10

    Hej, jag ska gå Vård och omsorg programmet och vill gärna bli sjuksköterska i framtiden. K

Svar på tråden Utbildad undersköterska - studera till sjuksköterska? Behöver svar på några frågor!