• Anonym (Kaffedraken)

    Bjudna på bröllop - smörgåstårta??

    Jag måste bara fråga... Min mans arbetskamrat gifter sig ca 40 mil från oss. Känner väl paret sådär, men vi tänkte gå då det ju alltid är kul med fest! Men. På deras bröllopshemsida står att det efter kyrkan serveras smörgåstårta och saft/läsk/kaffe, sedan dans till kl 01.

    Alltså, alla gör ju sin fest som de vill, men jag sa till min man att det är lite trist att åka 40 mil, käka en sunkig smörgåstårta, dricka läsk (dricker vuxna läsk??), sedan dans till sen kväll.  Hur kan man stå sig i flera timmar på enbart smörgåstårta? Vigseln börjar ju 14. Jag vet att det bara serveras smörgåstårta då jag ringde och anmälde våra barns allergier. Blivande frun sa att det som serverades var tårtan och den var "allergivänlig". Blivande frun sa också att det fanns mikro om vi ville ta med oss mat till barnen ändå.

    Och vad sjutton köper man för present till ett par som bara serverar smörgåstårta? Känns ju inte kul att lägga ut 500 kr på present då tycker jag. Undrar om vi själva ska ta med matlåda då man väl knappast kan stå sig utan riktig mat mellan 14-01? *ironi* I min bekantskapskrets är bröllop stora fester med god mat (detta bröllop känns mer som ett dop) och härligt sällskap. Har aldrig stött på sånt här upplägg förut, men det kanske är vanligt??

    Skulle ni åkt?     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-15 12:27
    Jag har förstått att jag är helt fel ute. Att jag är dryg, snobbig etc, och inte ska bestämma över parets dag osv. Men vi har väl olika referenser, ser jag. I vår bekantskapskrets är bröllop stora fester, gärna barnfria så man kan ta sig ett par glas vin, dansa natten lång, utan att behöva tänka på att våra små (3 och 4) ska underhållas/vilja sova/äta. Då reser jag gärna 40 mil för det är en sådan typ av fest vi gillar att gå på. Barnen har det så bra hos mormor & morfar.

    Nu har paret valt att ha sin fest på en ort i ingenstans (vi bor i Sthlm), i en lokal i sitt radhusområde. Jag tror att festen kommer ebba ut framåt 19-snåret, och då tycker inte jag att det är värt att åka 40 mil hem. Det blir hotell = onödig utgift på nåt jag inte ens vill gå på. Det finns ingenting att göra på orten, så en helg där vore inte så kul. Maken åker gärna, men han vill helst att vi följer med då alla andra har sina familjer med sig. Vi har ju inget att skylla på, så en nödlögn om varför frugan/barnen stannar hemma håller inte. Ville mest med denna tråd kolla om det var så vanligt med sådana här upplägg som påminner om grannens barn som tog studenten. Man kom över, åt lite smörgåstårta, pratade, sedan gick hem framåt 22. Inte snack om att resa hem 40 mil eller bo på hotell! Men jag ser nu att det utei landet uppenbarligen finns människor som tycker att enklare bröllop är vanliga och roliga.

  • Svar på tråden Bjudna på bröllop - smörgåstårta??
  • Anonym (Kaffedraken)
    Faber skrev 2012-07-16 18:06:30 följande:
    Låt mig gissa du är en sådan som läser varje tidskrift du kommer över så att du kan få tips om det perfekta livet, hur barnen skall uppfostras, vad som är inne resp. ute och hur stor altanen skall vara och i vilken färg?

    Hahaha, varför tror du det?

    Herregud, du skulle haft en inblick i mitt icke-perfekta liv
  • Anonym (Kaffedraken)
    Delia skrev 2012-07-16 15:44:34 följande:
    KimPossible: Ingen mer mat nej men dom kan ju bjuda på annat för det, typ snacks. Eller behöver du ett till lagat mål mat innan du sover om du har ätit vid 17?
    Nuförtiden att det populärt att benämna bröllop Deras Stora Dag. Om nu dagen är så stor och bröllopet ska haussas upp så mycket, varför detta fruktansvärt töntiga upplägg? Man bjuder dit gäster som har 40 mil att åka och tänker inte ens på att bjuda dem på mat. Gäster som kanske har haft svårt att hitta ett anständigt matställe längs vägen så de kan mycket väl vara hungriga redan när de anländer. Gäster som förväntas festa om fram till 01 på natten. Man bjuder en stor mängd barn men har ingen beredskap för att erbjuda dem något att äta som passar bättre. Barn brukar inte gilla smörgåstårta. Sannolikt har man heller inte ordnat med någon barnpassning. Då har man inte varit omtänksam mot sina gäster. Dåligt är bara förnamnet. Jag är hemskt ledsen, men detta är inte OK.
    Smörgåstårta är inte middagsmat. Vitt bröd och majonnäs, till råga på allt nersköljd med LÄSK Kräks .  Fett och snabba kolhydrater, begränsat med näring. Smörgåstårta kan man möjligen bjuda på som en lite lättare lunch i samband med t.ex. barndop eller begravning, en tillställning som inte tar så lång tid.

    Om man har begränsat med pengar skulle en buffé vara betydligt mycket mer lämplig, Den skulle kunna bestå av pajer, grillat, sallader, olika sorters sill, olika sorters bröd, ostar, kanske något kallskuret, gärna något varmt, potatis tillagad på olika sätt, eftersätter, frukt osv. God mat, mycket mat och mat i rättan tid, som man säger i Skåne. Alla kan hitta något de gillar och äta tills de är mätta. Lite senare bröllopstårta och kaffe. Nattamat till de som stannar länge. Alla klarar bara inte att dricka söta drycker som saft och läsk. Alternativ med lite mer "vuxen" smak hade varit på sin plats. Jag kan i någon mån förstå beslutet att hålla kalaset helt alkoholfritt även om jag tycker det är trist på "Deras Stora Dag". Jag tycker det är synd eftersom det alltid blir festligare med champagne och gott vin i glasen, men kan respektera att man resonerar olika i olika kretsar. Det är ju också en kostnadsfråga. Det jag vill ha sagt är att man bör visa sina gäster omtanke även om man som brudpar är huvudpersoner och det går att ordna med mättande riktig mat även om man har begränsat med pengar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Emeli skrev 2012-07-16 19:00:30 följande:
    Nuförtiden att det populärt att benämna bröllop Deras Stora Dag. Om nu dagen är så stor och bröllopet ska haussas upp så mycket, varför detta fruktansvärt töntiga upplägg? Man bjuder dit gäster som har 40 mil att åka och tänker inte ens på att bjuda dem på mat. Gäster som kanske har haft svårt att hitta ett anständigt matställe längs vägen så de kan mycket väl vara hungriga redan när de anländer. Gäster som förväntas festa om fram till 01 på natten. Man bjuder en stor mängd barn men har ingen beredskap för att erbjuda dem något att äta som passar bättre. Barn brukar inte gilla smörgåstårta. Sannolikt har man heller inte ordnat med någon barnpassning. Då har man inte varit omtänksam mot sina gäster. Dåligt är bara förnamnet. Jag är hemskt ledsen, men detta är inte OK.
    Smörgåstårta är inte middagsmat. Vitt bröd och majonnäs, till råga på allt nersköljd med LÄSK Kräks .  Fett och snabba kolhydrater, begränsat med näring. Smörgåstårta kan man möjligen bjuda på som en lite lättare lunch i samband med t.ex. barndop eller begravning, en tillställning som inte tar så lång tid.

    Om man har begränsat med pengar skulle en buffé vara betydligt mycket mer lämplig, Den skulle kunna bestå av pajer, grillat, sallader, olika sorters sill, olika sorters bröd, ostar, kanske något kallskuret, gärna något varmt, potatis tillagad på olika sätt, eftersätter, frukt osv. God mat, mycket mat och mat i rättan tid, som man säger i Skåne. Alla kan hitta något de gillar och äta tills de är mätta. Lite senare bröllopstårta och kaffe. Nattamat till de som stannar länge. Alla klarar bara inte att dricka söta drycker som saft och läsk. Alternativ med lite mer "vuxen" smak hade varit på sin plats. Jag kan i någon mån förstå beslutet att hålla kalaset helt alkoholfritt även om jag tycker det är trist på "Deras Stora Dag". Jag tycker det är synd eftersom det alltid blir festligare med champagne och gott vin i glasen, men kan respektera att man resonerar olika i olika kretsar. Det är ju också en kostnadsfråga. Det jag vill ha sagt är att man bör visa sina gäster omtanke även om man som brudpar är huvudpersoner och det går att ordna med mättande riktig mat även om man har begränsat med pengar.
    ursäkta men buffé är ju vidrigt... och alla är inte LCHF:are, för de allra flesta så är faktiskt både läsk, vitt bröd och majo något man kan tänka sig äta någon gång då och då. Buffé som står öppet och som alla går omkring och petar i, kan ju ses som en sanitär olägenhet isf.

    "Deras stora dag" är ju precis vad det är, och de gillar så klart smörgåstårta och vill ha det på sin stora dag, de gillar kanske inte buffé, de är kanske aktiva motståndare till LCHF och de vill uppenbarligen inte servera alkohol...... om det nu är deras stora dag varför ska de servera något de inte vill ha???

    Och jag tror långt ifrån alla har 40 mil att åka till festen, man bjuder ju oftast flera till ett bröllop och jag antar att det finns en orsak till att bröllopet hålls där det gör, det är förmodligen bara ett fåtal som har långt att åka och man kan faktiskt inte tillfredsställa allas önskemål... på SIN stora dag är det ens egna önskemål som ligger först och är man så jävla fin i kanten att man inte gillar maten som erbjuds kan man väl ta med sig eget eller hålla sig därifrån...

    Finns säkert vatten som alternativ till den söta drycken också
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men snälla Emeli, förstår du verkligen inte att det där är dina åsikter och att dina åsikter inte har någon betydelse när andra planerar bröllop? Uppenbarligen tycker bröllopsparet att smörgåstårta och läsk är det bästa och godaste för deras bröllop och då väljer dom att ha det. Är man otacksam och funderar på om ens besök går ihop ekonomiskt kan man stanna hemma.

  • Anonym (Kaffedraken)

    kvittar vad för mat som serveras... 40 mil bort nej du jag hade inte åkt... För övrigt har jag alldrig hört om någon som serverat smörgås tårta på ett bröllop och jag bor på landet i självaste SKÅNE oj oj OJ.... 

    De får väll göra som dem vill men jag hade också varit besviken på maten kan jag lova. Känns ju stört löjligt att behöva ta med egna matlådor... Om de vill hålla priset nere och minimera jobb finns det kallskurna fat att beställa med potatis gratäng. och sallad..   Billigt - gott Man behöver inte ha en tre rätters sittning heller..  

  • Anonym (Kaffedraken)
    Emeli skrev 2012-07-16 19:00:30 följande:
    Nuförtiden att det populärt att benämna bröllop Deras Stora Dag. Om nu dagen är så stor och bröllopet ska haussas upp så mycket, varför detta fruktansvärt töntiga upplägg? Man bjuder dit gäster som har 40 mil att åka och tänker inte ens på att bjuda dem på mat. Gäster som kanske har haft svårt att hitta ett anständigt matställe längs vägen så de kan mycket väl vara hungriga redan när de anländer. Gäster som förväntas festa om fram till 01 på natten. Man bjuder en stor mängd barn men har ingen beredskap för att erbjuda dem något att äta som passar bättre. Barn brukar inte gilla smörgåstårta. Sannolikt har man heller inte ordnat med någon barnpassning. Då har man inte varit omtänksam mot sina gäster. Dåligt är bara förnamnet. Jag är hemskt ledsen, men detta är inte OK.
    Smörgåstårta är inte middagsmat. Vitt bröd och majonnäs, till råga på allt nersköljd med LÄSK Kräks .  Fett och snabba kolhydrater, begränsat med näring. Smörgåstårta kan man möjligen bjuda på som en lite lättare lunch i samband med t.ex. barndop eller begravning, en tillställning som inte tar så lång tid.

    Om man har begränsat med pengar skulle en buffé vara betydligt mycket mer lämplig, Den skulle kunna bestå av pajer, grillat, sallader, olika sorters sill, olika sorters bröd, ostar, kanske något kallskuret, gärna något varmt, potatis tillagad på olika sätt, eftersätter, frukt osv. God mat, mycket mat och mat i rättan tid, som man säger i Skåne. Alla kan hitta något de gillar och äta tills de är mätta. Lite senare bröllopstårta och kaffe. Nattamat till de som stannar länge. Alla klarar bara inte att dricka söta drycker som saft och läsk. Alternativ med lite mer "vuxen" smak hade varit på sin plats. Jag kan i någon mån förstå beslutet att hålla kalaset helt alkoholfritt även om jag tycker det är trist på "Deras Stora Dag". Jag tycker det är synd eftersom det alltid blir festligare med champagne och gott vin i glasen, men kan respektera att man resonerar olika i olika kretsar. Det är ju också en kostnadsfråga. Det jag vill ha sagt är att man bör visa sina gäster omtanke även om man som brudpar är huvudpersoner och det går att ordna med mättande riktig mat även om man har begränsat med pengar.
    Det finns mycket goda alternativ till läsk. Mineralvatten är ju enormt gått.

    Sedan när bestod smörgåstårta enbart av vitt bröd och majonäs. Du kan komponera en smörgåstårta på ett oändligt antal sätt.

    Så du kan anpassa en smörgåstårta för den hängivna LCHF:aren, viktväktaren, etc etc.
    Det är bara fantasin som sätter gränser. Det är inte smörgåstårtan i sig som sätter gränserna.
    Så kort man kan göra smörgåstårta på nyttigt bröd och fimpa majonnäsen om man vill.

    Sedan så finns det ju vatten att tillgå om man inte vill ha läsk, eller färskpressad juice,  etc etc.

    Din syn på perfekta bröllopsmaten är inte alla andra syn på bröllopsmat.
    Jag är kvinna, älskar att tänker logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Themis skrev 2012-07-16 17:00:16 följande:
    Men jag och många andra mår inte alls bra av smörgåstårta. För mycket vitt bröd, för mycket klägg, grädde och majonnäs, hjälp!

    Jag mår faktiskt ungefär lika illa om jag äter en gräddbakelse till middag, och det är inget som jag normalt brukar göra. Att äta fler gräddbakelser eller mer smörgåstårta löser inte problemet då man förvisso blir mätt men mår bedrövligt dåligt i sin stackars mage. Så dåligt att det ingenstans är värt det, faktiskt.

    Varken min man, min svärmor eller min mor kan äta smörgåstårta som enda middag, då allt utom en pyttebit förvisar dem till toan eller sängen för resten av kvällen. Kul fest?

    En trerätters där man kan välja att inte ta mer av feta såsen eller fettigaste potatisgratängen ger fettkänsliga lite mer chans att överleva kvällen.
    Äntligen någon som nämner det.   Visst äter jag smörgåstårta   (mest på begravningar,  barndop och studentmottagningar,   årsmöten)  -  och jag mår  INTE bra av dem.   Inte blir det bättre av söt tårta efteråt.
    Vore det kära vänner/släktingar skulle jag äta tårtor på bröllop också.    Knappast stanna till ett på natten,  tyvärr.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Delia skrev 2012-07-16 19:08:52 följande:
    Men snälla Emeli, förstår du verkligen inte att det där är dina åsikter och att dina åsikter inte har någon betydelse när andra planerar bröllop? Uppenbarligen tycker bröllopsparet att smörgåstårta och läsk är det bästa och godaste för deras bröllop och då väljer dom att ha det. Är man otacksam och funderar på om ens besök går ihop ekonomiskt kan man stanna hemma.
    Förstår då inte DU, snälla Delia, att TS bad om våra åsikter, och att jag har delat med mig av mina. Något säger mig att ts har ungefär samma åsikter som jag. Helt säker är jag att hon sökte stöd för sina åsikter eftersom hon var tveksam till hela upplägget men att hennes man gärna ville att de skulle gå.

    Planeringen säger ju en hel del om de som bjuder . De, och flera med dem, har uppenbarligen inte förstått att om man bjuder till en bröllopsfest är man inte bara huvudpersoner, man är även ett värdpar som har gäster (jag antar att det är brudparet som bjuder). Och som värdar bör man anstränga sig för att få sina gäster att trivas. Detta brudpars upplägg visar att de tyvärr inte riktigt har den förmågan. Förhoppningsvis lär de sig så småningom.

    Precis som jag skrev till ts tidigare råder jag henne att tacka nej till bröllopet för sin och barnens del. Om jag uppfattade det rätt var det ytterligare en kollega till brudgummen som var bjuden tillsammans med sin fru och att hon inte heller brann för att gå på detta bröllop. Det bästa är väl att männen åker upp tillsammans om de vill hedra sin kollega och vän, packar en kylväska  och stillar sin hunger på parkeringen. Bedrövligt, men men .... de lär ju klara det. Barnen ska inte behöva utsättas för detta i alla fall, och det finns ingen anledning för fruarna att anstränga sig och åka dit.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väl bara att säga att du och barnen inte vill åka så långt men att maken gärna kommer. Sedan kan ni väl ge någon billigare present om ni känner för det. Ett vackert fotoalbum eller något........

    Har varit på olika slags bröllop själv. Några med endast kaffe och tårta. Andra med jättefest. Det beror väl på vad paret vill och har råd att ha för slags fest.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Emeli skrev 2012-07-16 19:37:10 följande:
    Förstår då inte DU, snälla Delia, att TS bad om våra åsikter, och att jag har delat med mig av mina. Något säger mig att ts har ungefär samma åsikter som jag. Helt säker är jag att hon sökte stöd för sina åsikter eftersom hon var tveksam till hela upplägget men att hennes man gärna ville att de skulle gå.

    Planeringen säger ju en hel del om de som bjuder . De, och flera med dem, har uppenbarligen inte förstått att om man bjuder till en bröllopsfest är man inte bara huvudpersoner, man är även ett värdpar som har gäster (jag antar att det är brudparet som bjuder). Och som värdar bör man anstränga sig för att få sina gäster att trivas. Detta brudpars upplägg visar att de tyvärr inte riktigt har den förmågan. Förhoppningsvis lär de sig så småningom.

    Precis som jag skrev till ts tidigare råder jag henne att tacka nej till bröllopet för sin och barnens del. Om jag uppfattade det rätt var det ytterligare en kollega till brudgummen som var bjuden tillsammans med sin fru och att hon inte heller brann för att gå på detta bröllop. Det bästa är väl att männen åker upp tillsammans om de vill hedra sin kollega och vän, packar en kylväska  och stillar sin hunger på parkeringen. Bedrövligt, men men .... de lär ju klara det. Barnen ska inte behöva utsättas för detta i alla fall, och det finns ingen anledning för fruarna att anstränga sig och åka dit.
    Läser du verkligen så illa och erkänner det öppet? Modigt.

    TS bad om åsikter om hur värt det är att åka, INTE ÅSIKTER OM HUR BRUDPARET SKÖTER SIG SOM VÄRDPAR!

    Du har grymt missuppfattat vad ett bröllop går ut på helt klart!
Svar på tråden Bjudna på bröllop - smörgåstårta??