• linamamman

    Mjölkproteinallergi

    Vår son, av asiatiskt ursprung, fick vi förra året veta att han var allergisk mot mjölkprotein. De tog ett blodprov på honom. Graden var låg, 2 (av 6?). Vi hT mjölkfritt hemma, men ute o hos kompisar får han ibland. nu tänkte jag göra en provokation. Hur gör jag då? ger jag uppvärmt eller typ yoghurt? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Mjölkproteinallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Mjölkproteinallergi är en allergi som oftast växer bort. Beroende på vilken grad av allergi och symtom barnet har ges olika råd om hur introduktion av mjölkprotein bör gå till. 
    Den läkare som ställt dignosen mjölkproteinallergi bör också var den som ger råden hur länge barnet bör vara utan mjölkprotein och när introduktion kan ske.
     Det vanliga är att man börjar stegvis. Exempelvis med något kex som innehåller mjölkprotein, efter några dagar lite smör på smörgås, om ytterligare några dagar smör och ost, därefter yoghurt och sist ren drickmjölk. 
    Introduktionen bör gå långsamt under flera veckor. Man avbryter alltid om barnet får kräkningar, nässelutslag eller kraftig diarré.
     

Svar på tråden Mjölkproteinallergi