• Anonym (M)

    2.5-åring som slåss ibland

    Hej!

    Jag har en dotter på 2.5 år som ibland slåss eller bits. Antingen sker det när hon vill att jag ska göra något när jag är upptagen och ber henne vänta, då hon kan slå till en gång för att jag ska vända uppmärksamheten mot henne, eller när hon blir jättearg för att hon inte får göra något som hon vill göra, men som jag inte tillåter och jag behöver hindra henne från genom att lyfta bort henne. Då slåss hon hårdare och mer så länge jag håller fast henne. Sådana situationer tycker jag är svåra, eftersom jag är rätt svag och behöver ta i rätt hårt för att hålla fast henne samtidigt som jag oftast verkligen måste, för att hon t.ex. vill springa ut i gatan eller något annat omöjligt. Som tur är så är det inte så vanligt.

    Det händer då och då och jag har tänkt att det är en normal del av utvecklingen att ha dålig impulskontroll och ibland ta till våld när språket inte räcker. Men när jag googlade efter bra strategier för att handskas med det verkade alla psykologsvar jag hittade handla om att något var fel i relationen till barnet och att man behövde hitta grundproblemet...

    Så är det verkligen ett tecken på att något är knasigt när en två och ett halvt-åring slåss ibland? Eller är det normalt som jag tänker att det är?

    Och vad är bästa sättet att handskas med det? Jag brukar hindra henne från att slå mig, säga åt henne att hon inte får och att jag förstår att hon är arg, men att man inte får slåss för det och att jag blir arg och ledsen när hon slåss. När hon kräver uppmärksamhet trots att jag verkligen måste göra något annat flyttar jag på mig om jag kan så att hon inte kommer åt att slå mig. När det är något hon verkligen inte får göra och jag behöver hålla fast henne brukar jag förklara varför, t.ex. att saken kan gå sönder eller att hon kan göra illa sig.

    Ibland misslyckas jag med min strategi, blir arg och skriker att jag blir arg och ledsen och att hon inte får gör illa mig, men oftast gör jag inte det och jag brukar oftast be om ursäkt då. Samtidigt tänker jag att det inte gör så mycket att hon märker att jag blir arg när hon går över mina gränser, så länge jag inte kränker och skrämmer henne.

    Hälsningar,
    Mamma till 2.5-åring

  • Svar på tråden 2.5-åring som slåss ibland
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker verkligen att du ger en fin beskrivning av en typisk liten 2 1/2 åring. Det betyder naturligtvis inte att alla jämnåriga gör precis som hon. Men det betyder inte heller att det finns något fel i er relation som detta skulle vara uttryck för.
    Jag tycker att ditt sätt att hantera hennes viljeuttryck är de bästa tänkbara där du både sätter gränser, respekterar henne och sätter ord på vad som händer mellan er två. Hon får också se att vuxna kan göra fel eller bli arga och förstå varför och hur man ska hantera det.
    Fortsätt du som du gör så kommer din dotter mycket snart att utveckla nya sätt att ta itu med frustrationer. Lita på dig själv och din egen känsla och lägg mindre vikt vid psykologiska teorier som kan vara lätta att tolka fel. 
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (M)

    Hej!

    Vill bara återrapportera att du hade helt rätt! Hon har helt slutat slåss och nu har hon istället börjat förklara att hon är jättearg. (Eller möjligen att lillasyster är jättearg på mig... Jag är höggravid och det refereras ofta till kommande lillasyster.)

    Dessutom har hon blivit helt fantastiskt duktig på att hantera när andra barn slåss och knuffas. Då spänner hon ögonen i dem och säger "Stopp! Sluta! Du får inte slå och knuffa mig!", vilket oftast funkar utmärkt mot det andra barnet.

    Tack!

Svar på tråden 2.5-åring som slåss ibland