• Äldre 24 Jul 22:13
    2775 visningar
    3 svar
    3
    2775

    För sent för att börja med EC?

    När min dotter var två-tre månader var hon hård i magen och visade då tydligt när hon ville bajsa. Vi tog henne till skötbordet och hjälpte till att massera magen och hålla emot fötterna så hon kunde ta i. När hon blev bättre i magen fortsatte hon med att bara bajsa när vi tog henne till skötbordet. Jag kom då på tanken att jag kanske skulle köpa en potta och låta henne bajsa på den, men tanken kändes helt befängd och tillslut rann skötbordsbajsandet ut i sanden.

    Nu fick jag plötsligt höra talas om EC och inser att det var ju just det vi höll på med, men omedvetet. Ångrar att jag inte fortsatte på spåret vi var inne på! Nu är dotter strax över fem månader, är det försent för att börja nu? Har ju läst att de ska vara under ett halvår...


  • Svar på tråden För sent för att börja med EC?
  • Äldre 24 Jul 22:15
    #1

    Sätt igång! Om det känns bättre kan ni ju alltid kalla det "potträning", det är ju i princip samma sak...


  • Äldre 24 Jul 22:28
    #2

    Ja jo, i och för sig. Men varför säger man att man ska börja med EC innan 6 månader då?

  • Äldre 25 Jul 07:05
    #3

    För att många barn slutar signalera runt den tiden om de inte får någon respons för signalerna! Vi började runt 5-6 mån (pga att dottern hade ont i magen, hade aldrig hört talas om ec) och jag tycker det gått jättebra :) "Förr i tiden" var det ju också en vanlig tid att börja med potta där runt halvåret, ungefär när barnen började prova fast föda och började kunna sitta. Ec kan funka jättebra även om barnet inte har tydliga signaler, intuition och rutiner räcker långt! Lycka till!

Svar på tråden För sent för att börja med EC?