• Anonym (Kaffedraken)

    Hur fick ni era barn blöjfria på natten?

    Min dotter har varit blöjfri på dagtid i över 1 år nu, men det funkar inte alls på natten.. Jag har försökt att kissa henne innan läggning och sen också ta upp henne på natten, men det funkar inte iaf :(
    Tar emot alla era tips  


    Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • Svar på tråden Hur fick ni era barn blöjfria på natten?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det enda man kan göra är att se så de inte dricker sanslösa mängder på kvällen, kissa barnet innan man lägger sig och se om de vaknar när de kissar ner sig utan blöja på natten. I det fallet de vaknar kan de lära sig efter ett tag att vakna innan och gå upp och kissa men vaknar de inte så finns inget att göra, de lär sig liksom inget i sömnen.

    Min sexåring kissar fortfarande i sängen varje natt medans fyra och tvååringen är helt torra. Det är inget man kan träna fram utan handlar om att kroppen ska mogna och minska urinproduktionen på natten. Från sex år kan man få hjälp av sjukvården med sängskydd/blöjor, larm och medicin men jag antar att det är din tjej 09 du pratar om och då är det ju länge kvar.

    Jag skulle ha blöja tills blöjorna är torra på natten faktiskt, iaf om du har känslan av att hon kissar många ggr per natt. Risken om du tar bort blöjan en vecka för att se hur hon reagerar på det är ju bara att hon vägrar ha blöja igen sen och tro mig, efter 1.5 år med tvätt _varje_ dag så råder jag ingen att skapa sig mer jobb och tvätt än vad man måste, iaf inte på ett så litet barn som förmodligen inte stör sig själv på nattblöjan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi gjorde inget alls egentligen. Sonen blev blöjfri på dagen strax innan han fyllde 3 år. När han varit blöjfri i någon månad, så var blöjan torr på natten med. När han hade haft torra blöjor varje morgon i en vecka, så valde vi att ta bort den på prov. Men det gick fint, tror det hände två olyckor. Så han fixade detta själv känns det som. Nu har vi en två åring här hemma med, får se om det går lika smidigt med honom!

    Men jag tror att det kommer när det kommer, svårt att träna fram något på natten när man sover. 

Svar på tråden Hur fick ni era barn blöjfria på natten?